Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Behöver och behöver? Frågan är väl snarare om det ÄR till gagn för eleverna, vilket det på många ställen är.

Kommunala skolor som håller samma standard som de bättre friskolorna är..., lika bra som de bättre friskolorna. Så hur kan det vara den bästa lösningen utan tvekan? Då har vi inte ens pratat om praktiken, dvs om det är en realitet att kommunala skolor kommer upp i den nivån., vilket de inte gör. Jag vet inte, men din verklighetsförankring i den här frågan verkar vara lite dålig.

Jag talade inte om hur det är idag, utan om hur det borde vara. Stor skillnad där

En kommunal skola som kan hålla samma standard som en av de bättre friskolorna är enligt mig att föredra då man inte lämnar sig öppen för risken att någons eller några enskildas plånbok skall få alltför mycket inflytande på utbildningen.En kommunal skola har ju ingenting att vinna på att hålla igen på utgifterna om det finns tillgångar till övers och borde därför kunna förbättra sig ytterligare utan hinder.

Nu är ju verkligheten annorlunda, men det är som jag sade, hur det borde vara som jag lägger vikten på eftersom man aldrig tagit sig någonvart genom att bara acceptera läget som det redan är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag talade inte om hur det är idag, utan om hur det borde vara. Stor skillnad där

En kommunal skola som kan hålla samma standard som en av de bättre friskolorna är enligt mig att föredra då man inte lämnar sig öppen för risken att någons eller några enskildas plånbok skall få alltför mycket inflytande på utbildningen.En kommunal skola har ju ingenting att vinna på att hålla igen på utgifterna om det finns tillgångar till övers och borde därför kunna förbättra sig ytterligare utan hinder.

Nu är ju verkligheten annorlunda, men det är som jag sade, hur det borde vara som jag lägger vikten på eftersom man aldrig tagit sig någonvart genom att bara acceptera läget som det redan är.

Vilket läge är det du inte vill acceptera? Att skolor är dåliga eller att ekonomiska intressen ger initiativ? Det första ska du inte acceptera och det andra måste du acceptera. Det låter på dig som du inte accepterar något av dessa och följden blir att du blundar för faktiska lösningar till problemet. Om vi vänder på det, en kommunal skola har heller ingenting att vinna ta till drastiska åtgärder för att förbättra utbildningen. De är helt enkelt likgiltiga på ett sätt som en skola med ekonomiska intressen i kvaliteten på utbildningen inte är.

Så hur det borde vara är bara relevant sålänge det är inom ramarna för verkligheten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det finns inga statliga skolor idag. De avskaffades under 90-talet. Nåväl.

Friskolor lyder under skolverket och får sin finansiering via skolpengen (inte helt sant dock, friskolor får bara 80% av medlet). Det enda som skiljer friskolor från kommunala skolor är vem som äger skolorna. Idag har det inom den kommunala regimen uppstått interna friskolor, som man fiffigt döpt till intrapenadskolor. Detta har tagits fram på grund av att de fristående kommunala skolorna vill ha mer egen makt att utforma sin egen utbildning och inte direkt lyda under diverse kommunala organ för att fatta beslut.

Friskolor och kommunala intrapenader är det bästa som har hänt Sverige. Detta decentraliserar styrningen av skolorna till en mer lokal nivå, vilket gör att eleverna dels kan påverka mer och dels är det lättare att bedriva utbildningsbevakning (och genomdriva förändringar om så behövs).

Fenomenet att friskolor skulle ha lägre kvalitet på sina utbildningar dementerar jag å det grövsta. De flesta personer som gått på friskolor är nöjda och har bra betyg. Självklart finns det personer som är missnöjda, och de som har dåliga betyg - men det gör det även inom den kommunala skolan, till och med i större utsträckning.

Så fort det uppstår problem med en elev på en friskola så börjar argumenten med "det beror på att det är en friskola" eller "om vi bara hade haft kommunal verksamhet hade allting varit bra". Så är ju inte fallet. Det är en naiv förenkling av ett stort problem som genomsyrar hela den svenska skolan och vårt sammhälle, oavsett vem som äger utbildningsinstitutet.

Ett litet tillägg angående skolpengen. Friskolor klarar att bedriva kvalitativ verksamhet på 80% av skolpengen. Kommunala skolor går i regel back och måste hämta in andra skattemedel för att ens gå runt ekonomiskt. Betyder inte detta att den ekonomiska styrningen (budgetering, mål med mera) bör ses över inom kommunal verksamhet? Argumentet att friskolorna "knycker" elever från den kommunala skolan håller inte. Skolpengen följer med eleverna, oavsett var de studerar.

En tankeställare; om nu kommunala skolor tappar elever till friskolor, är det inte dags att se över den egna verksamheten och börja fundera över varför eleverna väljer andra alternativ? För det är ju just det. Eleverna får välja fritt vart de vill gå och självklart väljer man ju det bästa alternativet för en själv. Detta sade till och med Machiavelli på 1500-talet.

Att tvinga elever att välja ett visst alternativ genom att lagstifta bort friskolor (bara ett exempel) känns rätt fel. Kanske dags att stifta en lag som säger att kommunala skolor måste läggas ner om de inte lyckas hålla budget? (Samma villkor som friskolor har).

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Själv går jag på NTI skolan och jag stortrivs, rektorn måste vara en av dem trevligaste personerna jag mött och han lyssnar, se vad jag skriver, han lyssnar på eleverna! jag vet flera som gått till honom och frågat saker, sagt negativa saker och han har i många av fallen fixat det. Jag bryr mig inte om han tar ut bonus eller vad han gör bara jag trivs på skolan. Det här året har skolan t.ex. köpt in bärbara datorer till alla nya elever och köpt nya mac's till alla lärarna. Dem har också rustat upp lite och köpt in möbler och fixat nya lunchrestauranger. Desutom har vi gratis gymkort på ett (enligt mig) mycket bra gym. Vi har mycket frihet på skolan och lärarna är grymma. Tycker att alla skolor bör följa det konceptet att eleverna faktist är kunder på skolan (företaget) och kunderna vet väll alltid bäst?

Får man fråga vilken NTI du går på?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Fast att en friskola nekar elever är en självklarhet, dvs de kan i stort sätt välja sina elever eftersom de har mindre platser än vad marknaden kan erbjuda. Medans en kommunal skola inte har samma möjlighet att neka elever. Det måste finns lika många platser som elever totalt sett. Och det är just kommunala skolorna som får fylla upp det... Vilket ger att det inte är exklusivt att komma in på en kommunal skola.

Sen tror jag att de som väljer friskola har till större grad mer intresse av att lyckas med sina studier rent av vet redan vad de vill göra senare.