Postfix och två forum... hur lösa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2006

Postfix och två forum... hur lösa?

Hejsan,

Sitter här och försöker lösa ett konstigt mysterium jag inte lyckas klura ut själv... jag kör 2 forum på 2 olika domäner. www.forum1.com och www.forum2.com säger vi. Två olika system-användare i Debian Etch.

Jag har konfiguerat Postfix (läs: halvvägs), så att det fungerar rätt bra. Men när www.forum2.com skall skicka ut ett aktiveringsmail eller liknande, eller PM-notis, så kommer det från forum2@forum1.com. Antaligen för att jag har skrivit in "forum1.com" i /etc/mailname.

Men vad ska man annars skriva in där?

Så här ser min main.cf ut.

myorigin = /etc/mailname smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Debian/GNU) biff = no # appending .domain is the MUA's job. append_dot_mydomain = no # Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings delay_warning_time = 4h # TLS parameters smtpd_tls_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem smtpd_tls_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key smtpd_use_tls=yes myhostname = forum1.com alias_maps = hash:/etc/aliases alias_database = hash:/etc/aliases mydestination = localhost, forum1.com, forum2.com relayhost = smtp.bredband.net mynetworks = 127.0.0.0/8 mailbox_size_limit = 0 recipient_delimiter = + inet_interfaces = all

Vore superbussigt om nån visste hur jag skulle göra. Jag vill att Postfix bara ska lyssna efter vad forumet vill skicka ifrån, och skicka det. Nån Postfix-expert här? Tack på förhand.

EDIT: är det i forumet felet ligger? Använder jag en Mail(php)-sida, kan jag skicka från info@telia.se om jag så skulle vilja? Mycket uppskattat för svar.

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Apr 2002

Det är virtual domains du behöver använda dig av. Du borde kunna hitta det mesta du behöver veta om det här: http://www.postfix.org/VIRTUAL_README.html