Googles webbläsare kan hota privatlivet

Permalänk
Medlem

Vad som slog mig när jag läste detta är att om jag är inne på en HttpS sida och gör mina bankärenden eller annat "hemligt", kommer denna infon att skickas okrypterat till google eftersom de har rätt att ta del av allt som skapas med webläsaren. Låter inte såå jättekul. Även om google skiter i infon kan man ju bli avlyssnad av någon liten robot som snor allt den kommer över.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Alla ni som säger att "Det spelar ju ingen roll bara man inte gör något olagligt" Alltså tycker ni samtidigt att det är helt okej om jag eller någon annan sätter upp kameror hemma hos er och övervakar er 24/7, ni gör ju ändå inget olagligt eller hur?
Det är exakt samma sak!

Permalänk
Medlem

Shit vad alla är naiva...

@ Klonas, det är ju två helt olika saker! Tycker du också att vi ska ta bort alla offentliga övervakningskameror också? Det är ju faktiskt mer integritetskränkande än google. Har ni tänkt på att google BEHÖVER ett sånt här avtal till Google Trends...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Visste väl det skulle va rena skitet.. gör färdigt gmail som är i beta än alla år rofl och inte komma ut med en fjollig webläsare som inte tillför ett smack.

Dom har mycket i beta stadiet och som har varit det länge. Kolla bara google labs.

Visst Gmail är i beta men vad jag ser så saknar den inget. Simpel, snabb och bra funktioner. Bästa webmailet jag har prövat.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Hoho, respons på upptäckten jag gjorde?!

Det är ju bara att inaktivera det
http://forumbilder.se/thumbs/ee2008100721Pcfe5.jpg

Det där var det första jag gjorde. Men tror fortfarande dom får & kan ta info.

Permalänk
Medlem

Testat sedan igår faktiskt. Rent användarmässigt gillar den. Gillar fortfarande operat och Fx3 ännu mer, men den fungerar helt ok. Hel klart bättre än IE (säger inte så mycket dock) och rätt kvick också. Det här med eulan är ju dock ett enda stort hopp ner i träsket av annat skräp jag inte vill ha att göra med på princip, så utöver utvärderingen nu i någon dag lär jag aldrig mer använda det.

Dock hade jag så fruktansvärt roligt åt följande:
http://www.idg.se/2.1085/1.177565

"I en värld där de flesta får tillgång till sina applikationer genom en läsare finns det ingen mening med att datorn ska vara laddad med ett tungt och bloatat operativsystem".

Jag höll på att trilla av stolen med skrattårar i ögonen när jag läste det. Jag tror inte jag kör en enda applikation via läsaren privat, och på jobbet så tror jag inte det finns en enda kotte som inte hatar det faktum att vi inte kan köra vissa saker lokalt. Och "de flesta" tror jag är i alla fall en sådär, 4-5 år för tidigt att säga. Och då har man inte ens skrapat ytan på att spela eller köra riktigt tunga saker...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Det är faan att dem är tvungna sabba en så bra webbläsare på det här sättet. Går väl tillbaka till Firefox nu tills vidare besked...

Jag tyckte inte den var så jättebra. En process per tab i utforskaren. Drog sammanlagt närmare 300 meg på jobbet med inte allt för mycket fönster öppna egentligen. Känns inte resursvänligt iallafall

En annan sak är ju om man öppnar en ny tab får man förslag på sidor man ofta surfar på. T ex. en rätt så stor thumbnail på gmail med inloggat konto. Kan säkert tänka mig det blir lite gnäll om sånt även om det i övrigt var en rätt smut funktion. Det kanske även drar en thumb från kontouppgifterna?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Nu era jävla pedofiler, nu är google efter er

Själv är jag ypperligt nöjd med Opera, finns allt av värde där

P.S

Ni som stör er på googles aggerande, vad är ni egentligen rädda för? Få bättre sökresultat eller?

eller bara gå in på Google...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Det går inte riktigt att jämföra Google och FRA. Google är ett privat företag vars affärside är att sälja riktad reklam, FRA är en militär underättelsetjänst, en representant för svenska staten och ett verktyg för att upprätthålla statens våldsmonopol inom landet och för att försvara landet mot yttre hot.

FRA är en civil myndighet som inte har någonting med militären att göra.

Angående Chrome så ser jag ingen anledning att byta, de flesta tester visar att den inte är extremt mycket snabbare och det känns inte jättekul att lägga allt i Googles händer (även om det bara är löjlig paranoia som spökar).

Permalänk
Medlem

Som sagt, oavsett huruvida Google använder din information eller inte, så lär Chrome aldrig få adblock-funktioner eftersom Google är ett reklambolag, och once you go adblock, you don't go back... så är det bara. Bye bye Chrome...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

ingen riktig höjdare för mig än. Tillbaka till mozilla firefox...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Vart var du inne? Aftonbladet?

Swec, zatzy mm. Sjukt störande när man vant sig vid att inte ha blinkande skit överallt. =P

Permalänk
Medlem

* Google har typ samma EULA på alla deras tjänster.
* Går att stänga av så att den inte skickar det du skriver i sökfältet.
* licenser: http://code.google.com/chromium/terms.html

Chromium är open source, om google skulle förhindra att folk skriver adblock plugins kan vem som helst forka.
Chrom/Chromium är det bästa som har hänt på webside fronten på flera år, och har de bästa features från alla webläsare, V8 genererar x86 kod så snart kanske vi kan kasta flash och silverlight åt h*lvete en gång för alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
FRA är en civil myndighet som inte har någonting med militären att göra.

Öh. Försvarets Radio Anstalt har inget med militären att göra?

Permalänk
Medlem

asd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxlid
helt rätt, försvarets radio anstalt är en fullkomligt civil myndighet.(och det är inte ironi)

Försvarets radioanstalt (FRA) är en civil myndighet som lyder under försvarsdepartementet.

Att den är civil är inte samma sak som att den inte har något med militären att göra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Lyckligtvis är Google Chrome open-source (under BSD licensen), så vi kan forka den och göra en version utan de där funktionerna.

Permalänk

Det var lite synd, det var min nya favorit, strax över IE8 betan.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

haha. oj oj oj. vad folk arbetar för att ta bort friheten från folk.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Lyckligtvis är Google Chrome open-source (under BSD licensen), så vi kan forka den och göra en version utan de där funktionerna.

Finfint. Kanske kommer en version utan spyware då.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Hoho, respons på upptäckten jag gjorde?!

Det är ju bara att inaktivera det
http://forumbilder.se/thumbs/ee2008100721Pcfe5.jpg

Det där är ju automatiska bugg-rapporter och info om ditt system du skickar iväg, nyheten handlar inte om det utan om att google tar sig rätten att använda allt du matar in i din webbläsare, vad du skriver i din blogg t.ex. Enligt vissa tolkningar dvs.

Jag tycker det känns som en jävligt onödig grej att ha, jag vill inte ha personanpassade sökresultat. Vet man namnet på det man vill hitta så hittar man det, kan man inte namnet brukar man i regel inte hitta det heller. Har väldigt svårt att tro att googles teknik kan vara så smart att den kan klura ut vad jag VILL hitta. Bara för att jag lyssnar på drum and bass betyder inte det att jag inte vill hitta en rock låt ibland, jag litar mer på mig själv än på googles "intelligens".

Blir nog en rebuild utan EULAn och GUIt för mig, en såhär snabb renderare och javaVM vill man inte vara utan. Det går undan!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det var då inte många här som brytt sig om att göra några som helst efterforskningar innan de bojkottar Chrome pga. en dum konspirationsteori.

Det bästa är att de i den här tråden som faktiskt har något vettigt och objektivt att komma med blir helt ignorerade.

(edit: städade upp lite.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Det går inte riktigt att jämföra Google och FRA. Google är ett privat företag vars affärside är att sälja riktad reklam, FRA är en militär underättelsetjänst, en representant för svenska staten och ett verktyg för att upprätthålla statens våldsmonopol inom landet och för att försvara landet mot yttre hot.

Jag försvarar inte FRA-lagen men blanda inte ihop det med Google.

Jag tänkte mer att massa personer här gnäller över att google kan se vilka sidor du surfar på medan FRA kan se ALLT.

Det är ungefär som att gnälla över att din potatis är kokad i kiss, men det du dricker är rent piss... typ.

Alltså att vad google kan se är bara en bråkdel av vad FRA kan se.

Alla förstår eller?

Permalänk
Avstängd

Och att adresser man skriver in skickas är negativt på vilket sätt? O.o

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Man ser att det inte är många som läser tidigare inlägg xD jag har inte fått en enda ad än med chrome och jag har varit inne på många sidor idag och provat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sydonia
Det var då inte många här som brytt sig om att göra några som helst efterforskningar innan de bojkottar Chrome pga. en dum konspirationsteori.

Det bästa är att de i den här tråden som faktiskt har något vettigt och objektivt att komma med blir helt ignorerade.

(edit: städade upp lite.)

Word.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Rätt enkelt:
Sak X gör som jag vill = positivt.
Sak X gör inte som jag vill = negativt.
Slutsats blir den sida som väger tyngst.

Sen får det vara Chrome eller vad som heslt annat. Jag ser ingen anledning till att google skall veta vad jag gör på internet och jag har ingen lust att dela med mig av det heller. Alltså gör det inte som jag vill = negativt.

Sen få folk säga att jag är paranoid, överkänslig eller bara dum, men det finns ingen anledning som helst i denna värld, digital, analog eller annat till att jag skulle tjäna någonting på att reklamföretag känner till mina vanor. De skulle tjäna på det javisst, men inte jag och alltså finns det ingen som helst mening i att jag skulle vara positiv till det.

Edit**
Passade på att kolla upp lite. Drar nästan 300MB minne med bara mina vanliga favoritsidor uppe... ingen höjdare. Fortfarande kvick och trevlig att glida runt i, men ändå. Och sen hittar man GoogleUpdate bland processerna, även efter att man avinstallerat det och om inget annat så är det ensamt tillräckligt för att inte vilja ta i det med tång...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jobbigt liv att tjaffsa om nån EULA man kommer runt på 20 minuter genom att ladda ner o kompilera själv. Riktigt dåligt av sweclockers att sprida samma FUD som alla andra á la aftonbladet.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord