Googles webbläsare kan hota privatlivet

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg. Men finns det inte alltid en liknande klausul i stort sett alla EULA:s? I stil med att de äger rättigheterna till allt man kan tänkas använda programmet, eller i stil med det.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Äh, det här är ingenting för om 50 år, då kommer världen styras av självtänkande AI robotar som håller människorasen som slavar. Tänk dig ett liknande matrix universum fast i den verkliga världen.

Jag känner att cyanidkapseln inte är långt borta nu.

PS.
Just det ja, glömde ju skriva detta också.

Den som är rädd, använd inget som kan "se dig". Avsluta din ISP- och telefonabonnemang, flytta ut i skogen och lev på grankottar och mossa resten av livet så kan du känna dig lugn. Använd ej heller mobiltelefoner, utan två plastmuggar med ett bindande snöre för att "ringa" grannen som bor 10-15m därifrån (det vill säga om du nu lär få en granne i skogen).

Permalänk
Medlem

Problemet ligger inte i att Google ska sno min PIN-kod eller kolla om jag surfar på dvärgporr utan snarare vad som oroar mig som fotograf är, att Google anser sig ha rätten att göra vad dom vill med saker jag "submittar" genom deras browser. Dom säger dock att jag fortfarande äger det jag "submittar" men dom kan göra vad dom vill.

Säg då att jag laddar upp en bild på min blogg, en bild jag har tagit i egenskap som fotograf och konstnär. Denna bild äger jag, men eftersom jag använde Chrome när jag gjorde kan Google nu ta denna bild och använda hur dom vill. Dom kanske använder den i sin reklam, på sina sidor etc etc.. allt utan att jag har någon som helst rätt till kompensation.
Avtalsmässigt är det ju sjukt så nej tack, jag stannar med mitt ramslukande Firefox trots den lockande enkelheten hos Chrome.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

...

äh låt vissa personer vara så dumma att dom går med på bli övervakdade drabbar ju inte oss andra ett dug , bara dom själva som sitter i klistret ifall nånting någonsins skulle gå snett inte jag

så för mig får ni använda chorme hur mycket ni vill
skulle ju vara sjyst visserligen mot vanligt folk att berätta vad den gör så dom vet om dom vill gå med på att få allt dom gör i chorme tillhöra goggle

men om dom folk som tycker det är ok för dom så låt dom ha sin chorme
så länge jag slipper

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem

För er som inte ser särskilt allvarligt på den här typen av beteende kan jag rekommendera någon av de många dokumentärer som kritiskt granskar Google och hur de ser på informationsinsamlande. Visst gör de bra produkter, men det finns en tämligen skrämmande baksida.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Eller så använder man chrome till det dagliga och sätter igång FF när man ska betala räkningarna? Jag tycker att Chrome är helt underbar. Jag bryr mig inte det minsta vad google gör med mina sökningar på google, dvs sökningar på spel, info osv.

MVH Wakkie

Tack för tipset, lät smidigt som fan!!

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som har kollat upp vad chrome skickar för data egentligen?

Min hostade inte iväg några annorlunda paket till någon ovanlig server iaf..

Gillar ändå FF mer i vilket fall somhelst men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sydonia
Det var då inte många här som brytt sig om att göra några som helst efterforskningar innan de bojkottar Chrome pga. en dum konspirationsteori.

Det bästa är att de i den här tråden som faktiskt har något vettigt och objektivt att komma med blir helt ignorerade.

(edit: städade upp lite.)

Word.

Jag har redan postat en länk där de förklarar vad de menar med sin EULA, men ingen bryr sig verkar det som.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man har något att dölja eller inte så gillar jag inte tanken på att någon person, eller organisation, sitter och för statistik på mina förehavanden.

Jag vill helt enkelt inte bjuda på det!

Föreställ er själva att du under hela dagen har en herre i vit labrock med ett skrivblock i handen en halvmeter efter dig - helt tyst, yppar inte ett ljud, skriver han hela tiden i sitt skrivblock.

Vad han skriver vet du inte, det vill han inte visa för dig, men att han skriver om just dig - det vet du.

Gillar du tanken? Använd dig då av Googles tjänster!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Chrome känns som en löjlig rip-off på Firefox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Oavsett om man har något att dölja eller inte så gillar jag inte tanken på att någon person, eller organisation, sitter och för statistik på mina förehavanden.

Jag vill helt enkelt inte bjuda på det!

Föreställ er själva att du under hela dagen har en herre i vit labrock med ett skrivblock i handen en halvmeter efter dig - helt tyst, yppar inte ett ljud, skriver han hela tiden i sitt skrivblock.

Vad han skriver vet du inte, det vill han inte visa för dig, men att han skriver om just dig - det vet du.

Gillar du tanken? Använd dig då av Googles tjänster!

Word.

Google och deras Chrome kan dra åt helvete...

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Google har länge hanterat och samlat in information från sina användare som väckt undran. Finns flertal dokumentärer och reportage om detta varav ett sändes så sent som för ett halvår sedan på SVT vill jag minnas.
Det kan vara värt kolla upp detta om man använder deras tjänster. Vara insatt skadar inte.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
FRA är en civil myndighet som inte har någonting med militären att göra.

Angående Chrome så ser jag ingen anledning att byta, de flesta tester visar att den inte är extremt mycket snabbare och det känns inte jättekul att lägga allt i Googles händer (även om det bara är löjlig paranoia som spökar).

Mjo FRA definieras som civil, men det betyder inte att den inte har något med militären att göra. Verksamheten regleras av Lag (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet och FRA har tätt samarbete med militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST).

Kollar du på FRAs hemsida hittar du listan på dess uppdragsgivare:

* Regeringen
* Försvarsmakten
* Rikspolisstyrelsen
* Inspektionen för strategiska produkter
* Tullverket
* Försvarets materielverk
* Totalförsvarets forskningsinstitut
* Krisberedskapsmyndigheten

Alltså som jag skrev innan, FRA är ett av statens verktyg för att upprätthålla det nationella våldsmonopolet (läs: uppdragsgivare rikspolisstyrelsen, alltså samarbete med säpo) och för att möta yttre hot (läs: uppdragsgivare försvarsmakten/must etc).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Oavsett om man har något att dölja eller inte så gillar jag inte tanken på att någon person, eller organisation, sitter och för statistik på mina förehavanden.

Jag vill helt enkelt inte bjuda på det!

Föreställ er själva att du under hela dagen har en herre i vit labrock med ett skrivblock i handen en halvmeter efter dig - helt tyst, yppar inte ett ljud, skriver han hela tiden i sitt skrivblock.

Vad han skriver vet du inte, det vill han inte visa för dig, men att han skriver om just dig - det vet du.

Gillar du tanken? Använd dig då av Googles tjänster!

Din jämnförelse är orelevant. Vet inte vad du gör på internet så du kanske oroar dig. Men vad jag gör på internet är en extremt liten den av mitt privatliv. Speciellt vad jag surfar in på för sidor, skriver i mina mail, detta är inte ens ytan av mitt privatliv. Den informationen är helt sinnessjukt oviktig för mig. Snackar vi dock msn då glider vi in lite djupare på mitt privatliv men inte så farlig ändå.

Att just du och dina surfvanor skulle vara av något värde underättlse värde för Google annat än att förbättra sök/ad tjänsten är helt sjukt naivt att tänka. Att folk misstänker att ett mång miljader dollar företag med över 20 tusen anställda som levererar en söktjänst på internet skulle kanske göra något fuffens med dina söktermer eller mail är lika troligt som Reinfeldt slår Usain Bolt på 100m nästa OS.

Fast det är klart. Är med vd på Skanska och surfar barnporr kanske man borde hålla sig till Firefox. Tur att man inte är det.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Problemet ligger inte i att Google ska sno min PIN-kod eller kolla om jag surfar på dvärgporr utan snarare vad som oroar mig som fotograf är, att Google anser sig ha rätten att göra vad dom vill med saker jag "submittar" genom deras browser. Dom säger dock att jag fortfarande äger det jag "submittar" men dom kan göra vad dom vill.

Säg då att jag laddar upp en bild på min blogg, en bild jag har tagit i egenskap som fotograf och konstnär. Denna bild äger jag, men eftersom jag använde Chrome när jag gjorde kan Google nu ta denna bild och använda hur dom vill. Dom kanske använder den i sin reklam, på sina sidor etc etc.. allt utan att jag har någon som helst rätt till kompensation.
Avtalsmässigt är det ju sjukt så nej tack, jag stannar med mitt ramslukande Firefox trots den lockande enkelheten hos Chrome.

Det verkar inte vara något som man behöver oroa sig för.

I den svenska EULAN står det såhär:

Citat:

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Denna licens har det enda syftet att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och göra reklam för tjänsterna och kan återkallas för vissa tjänster enligt definitionen i tjänsternas ytterligare villkor.

Jag tolkar det som att dom inte kan ta saker som du har upphovsrätt på och man får ju automatiskt upphovsrätt på bilder man tagit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Det verkar inte vara något som man behöver oroa sig för.

I den svenska EULAN står det såhär: Jag tolkar det som att dom inte kan ta saker som du har upphovsrätt på och man får ju automatiskt upphovsrätt på bilder man tagit.

Då tolkar du fel. Du behåller din upphovsrätt med den lilla ändringen att du låter google göra va dom vill med det. Så egentligen har du ingen upphovsrätt. Mer än en delad.

Citat:

Att just du och dina surfvanor skulle vara av något värde underättlse värde för Google annat än att förbättra sök/ad tjänsten är helt sjukt naivt att tänka. Att folk misstänker att ett mång miljader dollar företag med över 20 tusen anställda som levererar en söktjänst på internet skulle kanske göra något fuffens med dina söktermer eller mail är lika troligt som Reinfeldt slår Usain Bolt på 100m nästa OS.

Om det nu är så att dom inte vill åt nåns surfvanor, varför samlar dom då in? Alla säger alltid att det inte gäller den och den. Vem f*n gäller det då? Klart att många bäckar små går ihop till slut till en stor.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meurk
Din jämnförelse är orelevant. Vet inte vad du gör på internet så du kanske oroar dig. Men vad jag gör på internet är en extremt liten den av mitt privatliv. Speciellt vad jag surfar in på för sidor, skriver i mina mail, detta är inte ens ytan av mitt privatliv. Den informationen är helt sinnessjukt oviktig för mig. Snackar vi dock msn då glider vi in lite djupare på mitt privatliv men inte så farlig ändå.

Att just du och dina surfvanor skulle vara av något värde underättlse värde för Google annat än att förbättra sök/ad tjänsten är helt sjukt naivt att tänka. Att folk misstänker att ett mång miljader dollar företag med över 20 tusen anställda som levererar en söktjänst på internet skulle kanske göra något fuffens med dina söktermer eller mail är lika troligt som Reinfeldt slår Usain Bolt på 100m nästa OS.

Fast det är klart. Är med vd på Skanska och surfar barnporr kanske man borde hålla sig till Firefox. Tur att man inte är det.

Kan du läsa innantill? Läs om!

Jag skiter fullständigt vad de gör med informationen, jag gillar inte tanken på att någon hela tiden för koll på vad jag gör utan att ens dela med sig i öppenhet exakt vad de samlar in och vad de gör med informationen.

Och hade nu nämnd VD använt sig av Googles tjänster, så hade väl även sagd barnporr varit indexerad och redo att finnas av andra äckel?

Dessutom är du naiv, för att företaget är stort så kan de inte ha "fuffens" för sig? Är du hög på quorn eller?!

Och du, sluta dra paralleler till brottsligt förfarande, jag talar om personlig integritet och inget annat.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Permalänk
Medlem

"Update: Since this controversy has erupted, Google has removed the offending section of the Terms of Service."

från koSmiQs andra länk, men dåså

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det grundläggande är väl att precis som att FRA antagligen inte kommer ha någon användning av nån vanlig svensk medborgares Internettrafik, och Google inte kommer att använda den insamlade informationen till något annat än reklam, så kan det komma mera senare.

Staten KAN ta fram FRA's information och sen kanske ringa in alla människor som surfat på politiskt extrema sidor, fullt lagligt att vara kommunist eller nazist i Sverige nu... men om 10 år? Tänk på IB-affären...

Google kanske vill "do no evil" nu... men om 10 år? Eller om de blir uppköpta av något annat företag, eller byter VD, eller (kanske störst risk) deras databaser blir hackade... då kan säkert all information de samlat in användas på tråkiga sätt.

En hackare med deras information kanske kan slänga ut en lista på alla som surfat på, som exemplet ovan, dvärgporr? Eller Nazi-porr? Lagliga saker men som kanske kan vara extremt obekväma om allmänheten vet om dem.

Sen kommer ju såklart den minsta och enklaste grejen... jag vill inte se på reklam... då vill jag ännu mindre att den skall vara riktad till mig och dyka upp överallt.

Jag använder adblock när jag surfar och min HTPC klipper bort reklamen på tv...

Det finns liksom inget positivt med Googles informationsinsamling... förutom möjligtvis att deras sökmotor blir snäppet bättre än någon annan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Det verkar inte vara något som man behöver oroa sig för.

I den svenska EULAN står det såhär: 11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna....

Jag tolkar det som att dom inte kan ta saker som du har upphovsrätt på och man får ju automatiskt upphovsrätt på bilder man tagit.

står ju: Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna.

Permalänk
Medlem

Ehm, det är väl bara att trycka "decline" och skita i att installera programmet då? Fattar inte riktigt vad problemet med detta är? Om det inte passar så släng programmet...folk

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Ehm, det är väl bara att trycka "decline" och skita i att installera programmet då? Fattar inte riktigt vad problemet med detta är? Om det inte passar så släng programmet...folk

Alla självutnämnda experter här på forumet vill så gärna säga vad dem tycker

..Och så har det väll alltid varit här på sweclockers?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Word.

Jag har redan postat en länk där de förklarar vad de menar med sin EULA, men ingen bryr sig verkar det som.

Vad ett företag med egna intressen säger sig mena när texten kan tolkas annorlunda brukar inte betyda ett jota mer än att de senare och på användarens bekostnad vill ha möjlighet att ändra sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Det verkar inte vara något som man behöver oroa sig för.

I den svenska EULAN står det såhär:

Jag tolkar det som att dom inte kan ta saker som du har upphovsrätt på och man får ju automatiskt upphovsrätt på bilder man tagit.

Upphovsrätten är ju inte mycket att hurra för om man genom att använda chrome gett google sin tillåtelse att göra vad de vill med det man har upphovsrätt på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kunde seriöst inte folk se det här komma? Satt bara o väntade på nått sånt här skulle bubbla upp till ytan..

Det här med bevakning på nätet verkar modernt just nu!

Dream Team vore kanske FRA & Google i sammarbete ? ^^

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Är ni sega?

Goggle har typ sagt ursäkta och rättat till det.
De hade tagit en slentrian-EULA.

http://gizmodo.com/5045050/google-updating-chrome-eula-to-be-...

"Google has responded with haste to the huge outcry about a section in Chrome's EULA that gives Google "a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license" to do all kinds of dirty stuff—in public no less—to content you post through Chrome. Rebecca Ward, Senior Product Counsel for Google Chrome, told Ars that it's actually an oopsie from basically copying and pasting the same EULA it uses in other products, and that they're updating it as fast as they can to remove the ridiculous terms."

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Alla självutnämnda experter här på forumet vill så gärna säga vad dem tycker

..Och så har det väll alltid varit här på sweclockers?

S

Så sant så sant...

En del här verkar ju helt jädra paranoida! Ni kan väl stänga in er i källaren med en egen generator och koda era egna jäkla program om sådant här är så farligt=) Ni gör saker som egentligen inte är problem till problem

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramsam
Dream Team vore kanske FRA & Google i sammarbete ? ^^

Skulle inte förvåna mig om det redan pågår ett samarbete. Jag menar hur mycket data är det som går igenom och lagras på googles servrar?

90%?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Den här tråden är rolig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
S

Så sant så sant...

En del här verkar ju helt jädra paranoida! Ni kan väl stänga in er i källaren med en egen generator och koda era egna jäkla program om sådant här är så farligt=) Ni gör saker som egentligen inte är problem till problem

Jag förstår att barn kan tycka som du gör då man inte är varken världsvan eller kan se lite längre men vi andra vill gärna protestera och förhindra saker innan dom blir till boken 1984 i all sin prakt.
Att bli bevakad kan kännas tryggt, även en kamera i sovrummet kanske känns tryggt så mamma kan kolla att du onanerar till hentai utan att skada dig, men vi alla vet hur fel det kan gå och det till nästan 100% missbrukas.
Det finns mängder med dokumentärer om just övervakning och loggning av dina beteenden som visar att alla system missbrukas av dom som sitter bakom kameran.
Ett speciellt övervaknings- och kamerasystem infördes i Las Vegas. Vad hände? Jo, mängder med night vision-filmer på folk som hade sex läckte, och det var poliser som övervakade. Gjorde dom nåt olagligt? Gjorde dom något som krävde uppmärksamhet av övervakningssystemet och polisen? Gjorde dom nåt skumt? Nej, men systemet missbrukades.

Att blint lita på "Gör du inget skumt behöver du inte oroa dig" är så sjukt idiotiskt och man kan inte ha kommit långt utanför lägenheten om man tror på att övervakningssystem inte är integritetskränkande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB