Permalänk
Medlem

[RAM] Hur stor skillnad?

Sitter på en gammal laptop som jag använder rätt ofta. Är en Acer Aspire 3022, AMD Sempron 2800+, ATI Radeon X600 64MB och 512MB RAM. Kör linux och har börjat spela Regnum Online och datorn vill sig inte hela tiden utan då och då hänger den sig. Har även märkt att den är lite seg då och då när man jobbar med många saker samtidigt (många tabbar i Firefox + olika applikationer som körs).

Min fråga är nu, hur mkt skillnad kommer exempelvis 1GB minne göra? Kommer jag märka stor skillnad när jag arbetar med olika saker (GIMP/Photoshop, Firefox osv)? Hur blir det när jag spelar spel (vilket inte sker ofta), kommer mer RAM minne hjälpa mig att få spelen att flyta bättre och kommer jag kunna undvika att datorn fryser (på grund av värme gissar jag) endast med mer minne?

Glömde nämna, det är So-DIMM minnen och jag är "ganska" säker på att där sitter 1x512MB (men ska kolla det för säkerhets skull, frågan är iofs ändå kul att få svar på även om det skulle visa sig vara 2x256MB och båda platserna då är upptagna).

Förresten, funkar det att sätta dit DDR2 minnen fast det 512 minnet som sitter där är DDR? Eller bör man hålla sig till DDR då (tänker mest på att det är en väldigt stor prisskillnad på DDR2 och DDR)?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

DDR2 är inte bakåtkompatibelt med DDR, således måste du sätta i DDR.
512 MB är idag inte så mycket, men kör du linux vet jag inte hur mycket minne du behöver.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Okej, det var ju otur det... Ja, det är väl så det precis räcker till men mer hade ju säkert inte skadat. Då behöver jag bara få lite klarhet i hur mkt det kommer göra när det kommer till spelandet med mer minne. Någon som vet eller har en gissning?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died