Sony återkallar Vaio TZ

Permalänk
Melding Plague

Sony återkallar Vaio TZ

På grund av överhettningsproblem återkallar Sony flera modeller i Vaio TZ-serien bärbara datorer. Totalt handlar det om hela 440 000 datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Testar de inte datorerna ordentligt innan de släpps?
Tycker inte att det borde vara så svårt att kolla om datorn blir för varm.
Kanske inte uppenbarar sig förrens datorn har använts ett tag dock.

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde vara ganska lätt att upptäcka om plasten smälter efter att man använt datorn ett tag... speciellt om det orsakar personskador så måste det vara plast som smälter på utsidan av den.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte typiskt Sony? Jag tycker de återkallar både det ena och det andra. Batterier återkallar de ju inte sällan. Dundersmart strategi att stressa ut produkterna och åka på kostnader till miljardbelopp i efterhand...

De har dock bra support och är villiga att hjälpa till, men kvaliteten är sisådär. Min Vaio är inne på reparation för 3:e gången på bara ett par månader. Jag misstänker att de stoppar i risiga begagnade komponenter varje gång de byter eftersom att prylarna inte håller.

Permalänk
Medlem

Dem är säkert bra testade innan, det var väl ingen som tänkte på att plasten smälte lite runt skärmen bara ^^

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Dom startar nog bara datorn o ser så den går i gång.
Sen ut i butik.

Och ja det är typiskt Sony.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
Är det inte typiskt Sony? Jag tycker de återkallar både det ena och det andra. Batterier återkallar de ju inte sällan. Dundersmart strategi att stressa ut produkterna och åka på kostnader till miljardbelopp i efterhand...

De har dock bra support och är villiga att hjälpa till, men kvaliteten är sisådär. Min Vaio är inne på reparation för 3:e gången på bara ett par månader. Jag misstänker att de stoppar i risiga begagnade komponenter varje gång de byter eftersom att prylarna inte håller.

Trist att det blivit så. Jag har ingen personlig erfarenhet av Vaio - men har fått intrycket att serien är lite laptopens Rolls Royce, på samma sätt som MacBook... Kanske hade fel då!

Permalänk
Medlem

förr stod sony för kvalitet. kanske gör det de fortfarande men tydligen inte för datorer, alltid velat ha en vaio men de har varit för dyra, tur man inte köpte en då

länge leve ibm thinkpad

Permalänk
Medlem

man vill ju gärna se en jämförelse mellan tillverkare, SONY är en stor tillverkare och då blir det ju mängder av fel när det blir det. men hur är det rent procentuellt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen för "överhettning" på en bärbar?? Syftar på CPUn..

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk

Låter dyrt=)

Permalänk
Sötast

"typiskt sony"

om det vore acer så är det "typiskt acer"
om det vore hp så är det "typiskt hp"
om det vore dell så är det "typiskt dell"
om det vore asus så är det "typiskt asus"
om det vore hemmabygge så är det "typiskt hemmabygge"

Jag säger hellre "typiskt sweclockers forum"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"typiskt sony"

om det vore acer så är det "typiskt acer"
om det vore hp så är det "typiskt hp"
om det vore dell så är det "typiskt dell"
om det vore asus så är det "typiskt asus"
om det vore hemmabygge så är det "typiskt hemmabygge"

Jag säger hellre "typiskt sweclockers forum"

Haha.. Hehe..
Ord på det mannen, ord på det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"typiskt sony"

om det vore acer så är det "typiskt acer"
om det vore hp så är det "typiskt hp"
om det vore dell så är det "typiskt dell"
om det vore asus så är det "typiskt asus"
om det vore hemmabygge så är det "typiskt hemmabygge"

Jag säger hellre "typiskt sweclockers forum"

Typiskt ett sånt inlägg som alltid går mot strömmen och dissar 95% av de tidigare kommentarerna i en nyhetstråd
Men jo jag instämmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"typiskt sony"

om det vore acer så är det "typiskt acer"
om det vore hp så är det "typiskt hp"
om det vore dell så är det "typiskt dell"
om det vore asus så är det "typiskt asus"
om det vore hemmabygge så är det "typiskt hemmabygge"

Jag säger hellre "typiskt sweclockers forum"

Word

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"typiskt sony"

om det vore acer så är det "typiskt acer"
om det vore hp så är det "typiskt hp"
om det vore dell så är det "typiskt dell"
om det vore asus så är det "typiskt asus"
om det vore hemmabygge så är det "typiskt hemmabygge"

Jag säger hellre "typiskt sweclockers forum"

Vad typiskt men det är sant.

Men herregud 440000 bärbara? Kanske mer än hälften inte bryr sig. Men det är ett par datorer hehe.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Testar de inte datorerna ordentligt innan de släpps?
Tycker inte att det borde vara så svårt att kolla om datorn blir för varm.
Kanske inte uppenbarar sig förrens datorn har använts ett tag dock.

Bättre att köra i ett par månader innan man släpper än att betala extra för reparationer efteråt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

440 000 , det var några st det:P

EDIT: The Sweeper x: Ett par timmar räcker ju gott och väl för att kolla om skiten blir överhettad.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Det betyder väl dock inte att det är fel på ALLA 444.000 datorer, det är säkert bara ett fåtal datorer som det är fel på.
Ungefär samma sak med nVidias 8xxx serie till laptops, tydligen ska hur många grafikkort som helst vara feltillverkade men det är säkert en väldigt liten procentandel som har haft några problem med grafikkorten.

Jag har också fått intrycket att Sony Vaio tillhör "top of the line" inom laptops, så jag tvekar verkligen på att det här är något "typiskt" och vida förekommande exempel.

// Elvis

Permalänk
Sötast

Felet skulle mycket väl och mest troligt ha uppstått efter testerna.

Inom industrin brukar det inte vara så att man trycker upp ett flertal miljoner produkter och sedan börjar testa produkten om den var bra.

Testning sker troligtvis med ett litet antal produkter och sedan när det är godkänt startar processen för tillverkning.

Vad som händer sedan bör ju vara att allt är korrekt, men vi är människor.
Någon kan ju ha valt fel spec till en viss detalj och eftersom det "alltid" rullar på bra i vanliga fall så är det inte säkert att nästa skift ens tittar att det är korrekt, och det tredje skiftet kanske antar att skift 2 har kontrollerat och så vidare.

Jag tror/vet iallafall att det knappast är så att man skiter i att testa en produkt innan massproduktion startar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"typiskt sony"

om det vore acer så är det "typiskt acer"
om det vore hp så är det "typiskt hp"
om det vore dell så är det "typiskt dell"
om det vore asus så är det "typiskt asus"
om det vore hemmabygge så är det "typiskt hemmabygge"

Jag säger hellre "typiskt sweclockers forum"

men mac och ibm är alltid prima hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Bättre att köra i ett par månader innan man släpper än att betala extra för reparationer efteråt!

Man vill vara så fort ut på marknaden som möjligt med sina produkter så det kan bli några fel. Tråkigt desvärre.

Permalänk

De hade säkert inget plastskal monterat när de testade datorerna

Undra vad de kommer att göra med alla de återkallade exemplaren.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
De hade säkert inget plastskal monterat när de testade datorerna

Undrar vad de kommer att göra med alla de återkallade exemplaren.

det står att de ska laga dem.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
440 000 , det var några st det:P

EDIT: The Sweeper x: Ett par timmar räcker ju gott och väl för att kolla om skiten blir överhettad.

Då förstår jag inte änns vad problemet är, de lär sig till nästa gång hoppas vi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Man vill vara så fort ut på marknaden som möjligt med sina produkter så det kan bli några fel. Tråkigt desvärre.

Det är klart, i de flesta fall så slutar det med att man lider. Alltid så när man köper saker som är nya på marknaden, inte jätte bra direkt.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har själv fått intrycket om att vaio är top-of-the-line också. Haft acer innan där det alltid fått skickas in på reparation för olika saker, dock inga stora grejjer men störigt ändå. Ska ju inte vara så ömtåligt.
Min nuvarande vaio har överlevt 1.5år utan minsta fel, enda felet är ett par repor som lyckats komma på utsidan annars har den hållt mycket hög kvalité och inget beter sig konstigt än.

Skulle också vilja titta på den procentuella statistiken och inte antalet i sig.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"typiskt sony"

om det vore acer så är det "typiskt acer"
om det vore hp så är det "typiskt hp"
om det vore dell så är det "typiskt dell"
om det vore asus så är det "typiskt asus"
om det vore hemmabygge så är det "typiskt hemmabygge"

Jag säger hellre "typiskt sweclockers forum"

Swec beter sig som små "wannabe-veta-allt"

Microsoft hade liknande problem med sin första X-box och med 360 är det inte riktigt något med strömmen men nog har de fått in jävla massa som inte höll kvaliteten den skulle.

Det är inte bar Sony, händer de flesta någon gång.

Det är hur dom sköter misstaget som gör ett företag bra, för alla gör misstag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

OnT:
Nästan en halv miljon laptops... Känns som att det kan svida lite.
Nu var det länge sedan jag ens övervägde att köpa någonting alls av Sony, men det måste ju vara surt för de som köpt en.

OfT:
Intressant att det i varje tråd med negativ ton (Och ja, att behöva återkalla nästan en halv miljon datorer är någonting negativt om nu någon missat det) alltid på något sätt ska påpekas att folk är negativa.
Hmm... vilken typ av svar hade ni tänkt er?

"X antal tusen datorer återkallas" -> "nejmen vad bra, underbart sony!"
"Produkt X fungerar inte" -> "Klockrent, det gillar vi, mer sånt tack!"
"Företag Y luras/har problem" -> "Precis vad vi vill höra!"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Min farsa har en pytte-Vaio, 11".

När han fick den kunden man inte bära den med en hand för då böjde man hårddisken på nåt konstigt vis så att datorn startades om.

Den har på ett år varit på reparation tre gånger och knappt blivit bättre efteråt.

Höljt är känns plastigt som fan (visserligen kolfiber ) och efter ett år har skalet börja spricka lite i fogarna och skeva på konstiga ställen.

Det tycker inte jag är vad man vill ge 23000kr för.

Jag har också alltid trott att det var lyxprodukter. Och det är väl vad Sony vill försöka med.

Nu är det ju självklart möjligt att pappa råkat ut för "det sura äpplet" men ändå.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
det står att de ska laga dem.

Stackars reparatör, undrar hur länge han får jobba då!
"Se till att alla datorer är lagade innan du gå hem!!!"

Undrar om det är nåt med elsystemet eller överhettade kretsar?
Fast det är klart, om det är överhettade kretsar är det inga problem, det är bara att slå på
strömmen och vänta tills plasten smälter, ta en tång och lyft bort kretsen, sätt dit en ny