Köpa nytt BIOS-chip

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Köpa nytt BIOS-chip

Råkade ut för en diskett som gick sönder när jag försökte flasha min bios. Har därmed ett heldött moderkort. Har hittat tre siter som säljer nya chip/uppdaterar gamla.

Dessa är:
http://www.eksitdata.com/
-Kostar 150kr för att flasha inskickat chip och 150 kr för ett nytt.
-89 kr inkl postförskott i frakt
+Svensk, enkelt att ringa till om nåt krånglar

http://www.bios-chip.de
-Endast på tyska (småjobbigt)
*Värdelös layout - men så dålig att det känns som att "ingen bluffar med en så dålig sida"
+Kostar 17,50€ inkl frakt och PayPal-avgift (dvs 165 kr)
+Då ingår ett nytt chip och man slipper skicka in det gamla.
+Man behöver bara välja moderkort så sköter de resten

http://www.biosflash.com
+Kostar 14,90€ inkl frakt och chip (141 kr)
+Sida på engelska
-Man måste välja chip själv och skicka in bios-fil
-Layouten ger mig dåliga vibbar

Så - varför är eksitdata så mycket dyrare än tyskarna? Finns det nån anledning att beställa från de istället för från de tyska sidorna?

Jag lutar åt att köpa från bios-chip.de just nu - är skönt att få ett nytt testat chip och att slippa riskera att välja fel modell.

Nån som prövat någon av de tre sidorna eller kan rekomendera nån annan - eller kanske har ett MSI K7D som de tänkte göra sig av med?

Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Intel Core2 Quad Q8400, MB - GIGABYTE GA-P35-DS3L, 4GB Kingston 667MHz, GeForce GTX 580

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

de var väl inte mycket dyrare. skicka in ditt chip så kostar det 150 plus frak det var ju bara några kronor mer än de andra:P

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Om jag var 100% säker på att det bara var disketten det var fel på vid flashningen hade det varit ett enklare val.

Känner mig lite osäker på om chipet är helt. Det stod "write failure" när jag flashade - men disketten gick inte att läsa efteråt. "Write failure" kan ju berott på att disketten var skadad (troligt) men också på att det är fel på chipet (mindre troligt).

Dessutom verkar det finnas potential för tyskarna att skicka ett nytt chip på kortare tid än det tar att skicka chipet till eksitdata och få det tillbaka igen

Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Intel Core2 Quad Q8400, MB - GIGABYTE GA-P35-DS3L, 4GB Kingston 667MHz, GeForce GTX 580

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Det billigaste är att ta kontakt med tillverkaren, jag gjorde det med Epox och det var bara porto jag betalade på ett chip ToR, alltså jag fick ett nytt och jag skickade in min gamla.

Det var en bugg i BIOS som gjorde att Sony disketstationer inte fungerade vid flashning.. jippi

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Re: Köpa nytt BIOS-chip

Citat:

Så - varför är eksitdata så mycket dyrare än tyskarna?

Tyskland kanske har fler kunder vilket kanske ger större volymer, de har 83 miljoner invånare, Sverige 9 miljoner...
Eller så kanske för att de inte behöver betala 28% i bolagsskatt, 33% i arbetsgivaravgifter, Ge personal 5 veckors betald semester och sen slutligen betala 25% moms till staten....?

Tycker inte att det är så mycket dyrare, har sett värre skillnader.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2007

Re: Re: Köpa nytt BIOS-chip

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Tyskland kanske har fler kunder vilket kanske ger större volymer, de har 83 miljoner invånare, Sverige 9 miljoner...
Eller så kanske för att de inte behöver betala 28% i bolagsskatt, 33% i arbetsgivaravgifter, Ge personal 5 veckors betald semester och sen slutligen betala 25% moms till staten....?

Tror att den tyska bolagsskatten nyligen sänktes från 38% till 26%.

Genomsnittliga kostnaden för en tysk arbetad timme var 2003 259kr och för en svensk 202kr...

Tyskland har 24 dagars betald semester.

Tysk moms är 19%.

Tror inte att skatter och kostnader att betala anställda är hela sanningen på prisskillnaden.

Google är rätt bra faktiskt!

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Re: Re: Köpa nytt BIOS-chip

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon

Om man bara vill ha sitt gamla chip omprogrammerat håller jag med dig. Men ett nytt. Då är det plötsligt dubbelt så dyrt som i Sverige (inte många kronor men 100%...).