Permalänk
Medlem

Moderkort dött?

Har fått en dator en kompis givit upp på, då den helt enkelt inte startar.
Han har bytt moderkort och nätagg, men det har inte hjälpt.

Exakt vad som händer när man försöker starta den är att CPU-fläkten rycker till (den hinner inte ens börja snurra) en aning, och sedan händer inget mer. Försöker man starta den igen händer precis ingenting - men drar man ur elkabeln (eller fipplar strömbrytaren på nätagget) och försöker starta så händer precis samma sak med fläkten igen.

Jag har kopplat ur allt som jag kan, däribland grafikkort, CD-läsare, hårddisk, diskett, så att enbart CPU + fläkt och moderkort är inkopplat, men har inte märkt av någon som helst skillnad.

Var ska jag felsöka? Det finns inte så många saker som kan ofungera - det är ju i princip bara CPU, moderkort, nätagg eller minne som kan vara trasigt. Men då både moderkort och nätagg har blivit bytt så vet jag inte riktigt vad som kan vara fel - det vore oerhört surt om jag skulle försöka på ett nytt moderkort och sedan ha det förstört av trasigt nätagg.

Moderkortet är ett VIA K8V-X SE, om det är av intresse. Att köpa en ny processor motsvarar ungefär att köpa ett nytt billigt moderkort och en ny processor i dagens läge, så jag vet inte hur kul det vore.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för några dagar sedan kan vara så att ditt moderkort kortsluts vid uppstarten. Kontrollera så att det inte finns några saker som ligger emot moderkortet. Jag öppnade sidan på mitt chassi så att alla mina kablar från nätagget kunde ligga utanförs istället för innuti där de lätt kom i kontakt med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem hade min kompis, processorn var pajj. Vet inte om det är så nu men men.

Permalänk
Medlem

Montera all hårdvara på en antistatisk påse och prova, kan bero på att moderkortet kortsluts vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Som flera säger här ovan, låter som att det är något som kortsluts på moderkortet när du startar den. Inte så att du har en distans fel under mobot?

Permalänk
Medlem

Oj, har fått svar!

Jag har inte hunnit pröva att montera ur kortet och köra så än, har haft (och har) en hel del all göra på dagarna