Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jan 2004

Vart är mina filer?

Bytte nyligen från Windows till Slackware. Har kvar alla gamla partitioner förutom systempartitionen i ntfs. Allt funkar fint förutom att alla filer/mappar med å ä ö försvunnit.

Kan jag få tag på dem igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Aug 2007

Jag har haft smma problem, konstigt nog så har dom kommit tillbaka, vet inte hur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

Försvunnit har de nog inte gjort. Utan mer bara inte kunna visas.
I Archlinux (slackware baserat) med KDEmod fick man byta en_US.UTF8 till en_US i rc.conf. Vet ej hur det är med slackware.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas

I Archlinux (slackware baserat)

Ursäkta för offtopic, men är Arch verkligen slackware-baserat? Jag har aldrig hört talas om det förrut, och kan inte hitta någon som helst information som säger det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Ursäkta för offtopic, men är Arch verkligen slackware-baserat? Jag har aldrig hört talas om det förrut, och kan inte hitta någon som helst information som säger det.

vad jag har läst så är Arch lite inspirerat utav CRUX. likheterna med Arch och slack är väl att båda använder bsd-init istället för sysv-init som typ alla andra använder. vad jag vet så finns det inte så mycket annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jan 2004

Nu fick jag äntligen ordning på det.

Det hade med ntfs-3g drivern och Slackwares sätt att hantera unicode att göra.
Var bara att mounta den med -o locale=sv_SE.UTF-8 så kommer jag åt filerna, fast å ä och ö är ersatta med andra tecken.
Vet att utf-8 är helt jävla efterblivet när det kommer till å ä ö så att lyckas ordna upp det helt tänker jag inte ens ge mig in på.

EDIT: Nu fick jag det att fungera perfekt. Ändrade sv_SE.UTF-8 till sv_SE.ISO8859-15.

Unicode kan dra åt helvete.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazchjack

Vet att utf-8 är helt jävla efterblivet när det kommer till å ä ö så att lyckas ordna upp det helt tänker jag inte ens ge mig in på.
...
Unicode kan dra åt helvete.

Motivera vad du menar med att utf-8 är efterblivet?
Kan ju inte säga allt för mycket men tycker själv att det verkar som ett vettigare alternativ än att ha alla varianter av ISO885... där samma koder betyder olika saker beroende på vilken standard det är.
Problemet synes ju ligga i att avkodningen av iso ISO8859-15 försöker göras med UTF-8.
Prova att göra det med t.ex. motsvarande engenska varianten av ISO... och kolla om det går bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

På tal om att Arch var slackware baserat var jag fel ute. Läste det först på distrowatch på engelska och tolkade det som att arch var Slackware baserat. Men nu på svenska så stod det: "Andra distributioner med liknande filosofi: Arch Linux, Frugalware Linux, KateOS"

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT