Hej fixa linux på usb minne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Nov 2007

Hej fixa linux på usb minne.

Hej som rubriken lyder så skulle jag villa ha linux på ett usb minne och undrar om det är möjligt?

Jag har ett 8gb usb minne.

om det går kan någon vara så snäll att skriva en guide åt mig skulle uppskattas mycket samt en länk där jag kan få ner linux.

Mvh erik

Kille som är intreserad av datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Du förlänger USB-stickans livslängd genom att även installera RAMLOG efter grundinstallationen. Det funkar enbart om du skippar usplash och låter den boota upp med textvisning (fixas enklast genom att installera startupmanager och disabla usplash). Detta pga av att X11 öppnar logg-filer innan ramlog har initierats. http://freshmeat.net/projects/ramlog/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Det är inte problemfritt att köra från USB minne eftersom minnet inte klarar av många skrivningar innan det går sönder, men det finns en lösning på detta.

Puppy Linux Dingo 4.0 laddar man ner och bränner en Live CD som sedan bootar, nu kan man testa och ställa in som man vill ha det installerat.

Du kan använda Live CDn i några dagar innan du installerar på USB minnet.

När du sedan installerar på USB så finns det en Universiel Installer inbyggd i Puppy som du använder.

Puppy använder bara ram minnet när det kör, det gör att USB minnet håller mycket längre.

http://www.puppylinux.org/

En ny version 4.1 kommer 21 september.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Det är bara att installera på USB sticka genom normala installations programmet, om den inte hittar den, så kan du måsta dra ut sladdarna från din hårdisk. Jag har kört det dagligen på jobbet nu, en riktig installation på USB sticka det funkar väldigt bra.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.