Elgiganten - datareparation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
San Diego CA
Registrerad
Feb 2006

Elgiganten - datareparation

Stora rubriker i dagens SDS:

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article365360/Gigantiskt-lang-v...

Det är vad man kan vänta sig, när man väljer en av de stora radioknallarna som leverantör. För knallar det är vad de är.

Words, words, words !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Visst de gjorde ett stort fel, ska vi bojkotta dem för det? Isådantfall vem ska vi handla av istället som inte har gjort liknande eller större fel?
Att elgiganten ändrar sig då hon kontaktade media, är ingen större skillnad på alla företag på denna forumsdel, som helt plötsligt bara av en ren slump blir mer kundvänligare när affären påverkar deras rykte.(goodwill)
Även om de anser sig ha rätt och lagen helt håller med, så kan de låta kunden få det den vill, för att det gynnar deras goodwill.

Att det tog så lång tid för henne att få tillbaka datorn var ju helt fel, det räknas som oskälig lång tid. Men nu är väl problemet löst?

*edit* Det intressanta för oss kunder är statistik på hur leverantörer sköter deras garanti och returärende. Sedan självklart hur de beter sig när de gör det som sämst, men elgiganten har nog gjort värre saker än denna.
Hade sara själv däremot klagat här innan hon gick ut i media och löste prolemet, så var det såklart en helt annan fråga, där vi kunde diskutera hur hon skulle gå tillväga för att lösa problemet.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

FelGiganten är deras rätta namn

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Mar 2003

@sabeltand:
Skulle va trevligt om du gjorde en snabbsummering alternativt klistrat in texten, så folk vet vad det handlar om.
Texten blir lite halvkryptisk om man bara länkar vidare och skriver nått litet efter.

---
Tycker inte riktigt man ska dra några förhastade slutsatser om hela händelsen, då vi inte får läsa allt i detalj.
*Hon fick intryck av att företaget skulle ta hand om pappersarbetet när en tredje part (försäkringsbolaget) blev inblandad. Kan vara kund som dra förhastade slutsatser eller företag som ger halvdann information.
*Hon verkar va på semester någon gång mellan början av juni till någon gång i juli. Kund drar ut tiden.
*Hon kontaktade inte försäkringsbolaget förrän 11juli (inlämning i början av
juni). Alltså tar kunden kontakt 1månad efter inlämningen.
*Det står inte när försäkringsbolaget kontaktar elgiganten. Min egna erfarenhet av försäkringsbolag är att dom är sega.
*Elgiganten kontaktar servicebolaget först slutet av juli.
*Datorn är klar 12 augusti enligt serviceverkstad.
*Efter det kontaktar kunden företaget dagligen. Dåligt av företag att inte veta vart produkten är.
*Hon väntade ca 3,5 vecka efter det innan hon skriver insändare till tidningen. Långt tålamod från kundens sida.

Det är lite synd att konsumenterna inte är mer pålästa och står på sig när det krånglar. Personligen hade jag krävt en ny dator/likvärdig efter 1-2veckor från det datum att serviceföretaget sagt att den va klar. Annars gått till konsumentverket och ARN.

Att många företag inte agerar förrän kunden går ut i media i olika slag är oseriöst, själv försöker man undvika sådana företag.
Viktigt att tänka på i detta fallet inte rörde sig om någon reklamation eller garanti, utan ett vanligt serviceärende.

En personlig bedömning utifrån att texten är korrekt:
+Av texten att döma tog reparationstiden ca 2-3veckor vilket är fullt acceptabel tid enl. konsumentverket.
+Fördröjning på kundens semester och försäkringsbolaget inblandad ser jag inte riktigt hur man kan belasta företaget på.
-Att företaget slarvat bort datorn är ett stort minus. Om man slarvat bort datorn bör man ersätta kunden istället för o låta denne vänta i 3,5 veckor/all evighet?.

En mer rättvis/beskrivande rubrik från sydsvenskan hade vart:
Företag slarvar bort dator, låter kunden vänta i all evighet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2004

Jobbar själv på elgiganten och tycker personligen att i 99 fall av 100 så funkar servicen bra. De få undantag är väl när det blir kostnadsförslag för kunden då felet antingen är handhavandefel eller inte täcks av garanti på ett eller annat sätt. Man har ju hört en hel del om större varuhus dåliga service, men tycker att det funkar väldigt bra där jag jobbar iaf.

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS