@sabeltand:
Skulle va trevligt om du gjorde en snabbsummering alternativt klistrat in texten, så folk vet vad det handlar om.
Texten blir lite halvkryptisk om man bara länkar vidare och skriver nått litet efter.
---
Tycker inte riktigt man ska dra några förhastade slutsatser om hela händelsen, då vi inte får läsa allt i detalj.
*Hon fick intryck av att företaget skulle ta hand om pappersarbetet när en tredje part (försäkringsbolaget) blev inblandad. Kan vara kund som dra förhastade slutsatser eller företag som ger halvdann information.
*Hon verkar va på semester någon gång mellan början av juni till någon gång i juli. Kund drar ut tiden.
*Hon kontaktade inte försäkringsbolaget förrän 11juli (inlämning i början av
juni). Alltså tar kunden kontakt 1månad efter inlämningen.
*Det står inte när försäkringsbolaget kontaktar elgiganten. Min egna erfarenhet av försäkringsbolag är att dom är sega.
*Elgiganten kontaktar servicebolaget först slutet av juli.
*Datorn är klar 12 augusti enligt serviceverkstad.
*Efter det kontaktar kunden företaget dagligen. Dåligt av företag att inte veta vart produkten är.
*Hon väntade ca 3,5 vecka efter det innan hon skriver insändare till tidningen. Långt tålamod från kundens sida.
Det är lite synd att konsumenterna inte är mer pålästa och står på sig när det krånglar. Personligen hade jag krävt en ny dator/likvärdig efter 1-2veckor från det datum att serviceföretaget sagt att den va klar. Annars gått till konsumentverket och ARN.
Att många företag inte agerar förrän kunden går ut i media i olika slag är oseriöst, själv försöker man undvika sådana företag.
Viktigt att tänka på i detta fallet inte rörde sig om någon reklamation eller garanti, utan ett vanligt serviceärende.
En personlig bedömning utifrån att texten är korrekt:
+Av texten att döma tog reparationstiden ca 2-3veckor vilket är fullt acceptabel tid enl. konsumentverket.
+Fördröjning på kundens semester och försäkringsbolaget inblandad ser jag inte riktigt hur man kan belasta företaget på.
-Att företaget slarvat bort datorn är ett stort minus. Om man slarvat bort datorn bör man ersätta kunden istället för o låta denne vänta i 3,5 veckor/all evighet?.
En mer rättvis/beskrivande rubrik från sydsvenskan hade vart:
Företag slarvar bort dator, låter kunden vänta i all evighet?