Läsa på komvux, ändring vid årsskiftet 08/09?

Permalänk
Medlem

Läsa på komvux, ändring vid årsskiftet 08/09?

Har försökt få tag på någon slags auktoritet som kan ge svar, men alla verkar lika upptagna (eller så har jag bara otur).

En vän till mig som läser på komvux nu har fått höra av en av sina lärare att man efter årsskiftet nu inte ska kunna läsa upp betyg på komvux längre. Däremot har jag hört att det inte ska ändras förrän skiftet 09/10.

Skulle vilja höra ifall någon här har en aning om hur det ligger till. Vad är det som gäller och vad kommer gälla?

Så vitt jag vet får man inte _läsa_ en kurs som man har G eller högre i. Däremot får man tenta upp den. Sant/falskt?

Hur ser det ut om man har samlat betygsdokument från gymnasiet? Kommer man efter ändringarna fortfarande att kunna bygga på med nya kurser och plocka bort gamla?

Permalänk
Medlem

Re: Läsa på komvux, ändring vid årsskiftet 08/09?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Har försökt få tag på någon slags auktoritet som kan ge svar, men alla verkar lika upptagna (eller så har jag bara otur).

En vän till mig som läser på komvux nu har fått höra av en av sina lärare att man efter årsskiftet nu inte ska kunna läsa upp betyg på komvux längre. Däremot har jag hört att det inte ska ändras förrän skiftet 09/10.

Skulle vilja höra ifall någon här har en aning om hur det ligger till. Vad är det som gäller och vad kommer gälla?

Så vitt jag vet får man inte _läsa_ en kurs som man har G eller högre i. Däremot får man tenta upp den. Sant/falskt?

Hur ser det ut om man har samlat betygsdokument från gymnasiet? Kommer man efter ändringarna fortfarande att kunna bygga på med nya kurser och plocka bort gamla?

Som jag fattat det kommer man inte få förbättra sina befintliga betyg på komvux. Däremot kommer man kunna läsa kurser du har IG i eller sådana du saknar medn behöver för din utbildning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Man kan läsa på Komvux efter 09/10.

Skillnaden ligger i hur antagningarna till högre utbildning hanteras:

Säg att du behöver 15.0 för att komma in på den linje du vill. Då finns det två grupper, en där de som har 15.0 eller över på sitt gymnasiebetyg hamnar, och en grupp där de som läst upp så att de nått 15.0 eller över på komvux hamnar.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur många det är från varje grupp som går vidare, men det var en viss andel har jag för mig. Minns jag inte helt fel är det även så att om du har 15.0 eller över i ditt gymnasiebetyg och sedan läst upp ännu mer på komvux hamnar du i båda grupperna. Hur det fungerar då är jag dock inte säker på. Ett tips är att gå eller ringa till studievägledaren på komvux i din kommun.

Permalänk
Medlem

Aha, det förklarar en del. Tack för hjälpen.