HP glänser med 24 timmars batteritid

Permalänk
Avstängd

JAg har med en HP laptop funkar fin fint

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Läste ganska nyligen om att tillverkare ljuger en hel del i batteritiden.

24 timmar kanske är när den är i viloläge.

Permalänk
Medlem

Batteritid borde anges i load. Klarar den 16 timmar i load, så kan jag sova resten av det påstådda dygnet...

Sen ska man inte skryta om tid utöver det interna batteriet, det är fusk...

Ett internt batteri som klarar 16 timmar load, då är jag imponerad. Man ska ju inte behöva släpa på en Z.P.M i ryggsäcken...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Behövs det verkligen mer batteritid?

öppenbarligen:/ De behöver ju ett stort extra batteri för att uppnå de tiderna så lägre förbrukning hade ju varit fint.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Kom igen när ett internt batteri håller 24 timmar.

Ääääh... 24 timmar? 24 år... och jag vill även ha en inbyggd teleportör och espressomaskin... den får inte heller väga mer än 15 gram och måste finnas i färgen oxblodsröd.

Suck för negativa kommentarer....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Ääääh... 24 timmar? 24 år... och jag vill även ha en inbyggd teleportör och espressomaskin... den får inte heller väga mer än 15 gram och måste finnas i färgen oxblodsröd.

Suck för negativa kommentarer....

Om du är snäll får du kanske just detta av Jultomten i år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Inget fel på HPs business notebooks. Grymt bra byggkvalité.
Och nu blir det ännu bättre. Får hoppas det går mot längre batteritid i alla laptops på marknaden

Håller med. Har själv en HP Compaq nw8440 på jobbet och den är superbra. Det enda man kan ha lite klagomål på är väl Microsoft XP....men jag ska vara glad att det inte är Vista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Så vad var meningen med ditt inlägg, att klaga på nyheten och skryta om hur cool du och din polare är som har sååå långa batteritider?

Kanske var lite dumt formulerat, men vad jag tycker så är det här ingen nyhet, det här är ett tillbehör som inte har spec. stor poäng, vilken tillverkare som helst skulle kunna göra den här... Men vad jag vet så har det inte funnits efterfrågan eftersom ingen pallar gå runt o bära på ett stort batteripack..

Tycker bara att skrik till när det kommer ny teknik istället för nya tillbehör...

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

Ser ut som en gammal acer

Permalänk
Medlem

Angående HP:s kvalitet så känner jag 5 personer med HP laptops, 4 av dom har något problem med sin burk =(

Angående NYHETEN så är det super att dom lyckas få så bra batteritid även fast jag tror vi får räkna med att det är i idle, med minimal belysning på skärmen osåvidare. Att tekniken går framåt på den fronten är jättebra så där får HP tummen upp.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffie
Angående HP:s kvalitet så känner jag 5 personer med HP laptops, 4 av dom har något problem med sin burk =(

Angående NYHETEN så är det super att dom lyckas få så bra batteritid även fast jag tror vi får räkna med att det är i idle, med minimal belysning på skärmen osåvidare. Att tekniken går framåt på den fronten är jättebra så där får HP tummen upp.

Med alla sådana begränsningar så får jag 5-6 timmars Officeanvändning med min 2,5 år gamla 1-kilos Vaio TX-2 (eller fick i alla fall när batteriet var nytt) med standardbatteriet, så jag är inte speciellt imponerad. Extra "ryggsäck" med batterier har funnits till bl.a. Thinkpad X30 bra länge och gav läskigt högt specad batteritid.

Problemet börjar när man gör något som faktiskt kräver kapacitet av datorn - t.ex. faller tiden från 6 till 2,5 timmar när jag ser på film på Vaion med hyfsad belysning på skärmen. Jag har ingen som helst orsak att tro att det inte är likadant med HP:n. Inte för att 10 timmars filmtittande är något att förakta...

Permalänk

Fan vad najs! Ingen slö dator är det heller!

Permalänk
Medlem

Jag har ändå haft min HP dator i över 2 år nu och det är klart att batteri tiden försämras med åren..

Men när HP skriver att man ska få ut 10-12h ur extra batteriet förväntar jag mig åtminstone 6-7h i normal använding, visst är det inte överdrivet?

Sen skiljer det inte mkt mellan 8510p och nw8440. byggkvaliten är densamma nästan och komponenterna också..

Citat:

Vad är det för diagnos du fått och äter du lithium mot det -- eller skojar du bara?

Jag förstår inte alls vad du menar...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid är vad som verkligen behövs. Min hade uppgiven batteritid på 4tim vilket var bra för några år sedan, gick väl att få ut ca 2.5 timmars surfning med mp3 lyssning. nu får man vara glad om den håller 30 min.
min bror köpte nån acer för 8k för ca 2 år sedan. specad till 1timme å kanske max höll 40min ...nu är den nästan oanvändbar utan ström kontakt.

ang HP`s kvalitet: Har en nx8220 med 1680x1050 å magnesuim chassi mm som är några år gammal nu. Började för nått år sedan att man fick upp en blå ruta med meddelandet "insert smartcard" direkt när man ska boota upp den. efter lite googlande insåg jag att det var många som hade problem med hela nx serien. Tydligen blev dom slitna mekaniskt inuti och det gjorde att det blev nån kortslutning som gjorde att datorn trodde att stöldskyddet var aktiverat. lösningen var att vrida på tangentbordet när man startar upp...
lite tung men annars gillar jag den men vi får se vad det blir för märke nästa gång.

Det är lätt att stirra sig blind på hårdvarans spec, 4gb minne, c2d prolle å 640gb hd mm för 8k är ju trevligt men det gäller att kolla batteritiden oxå. den går att fuska ganska lätt med. tycker branchen borde ta fram en standard för att testa med. digitakameror har ju det när det gäller batteritiden men det kanske inte är lika lätt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
[...] digitakameror har ju [en standard] när det gäller batteritiden men det kanske inte är lika lätt...

Hur ser den standarden ut?

Permalänk
Medlem

peterhjalmarsson:
CIPA standard heter det. hittar inte exakt hur det testas men har läst om det några gånger i fototidningar, ska se om jag hittar tidningen. hittade detta på nätet iaf "Där batterikapaciteten är angiven är den mätt enligt CIPA-standard, vilket bland annat innebär att hälften av bilderna är tagna med blixt." vet att det innebär att man zoomar och även låter kameran med jämna mellanrum vila.
bra test som troligtvis är ganska likt vanligt användande vilket gör att man kan se ungefär hur mkt kort man kan ta och inte hur många man maximalt kan ta utan blixt å skämen på och utan att zooma. mao dom siffrorna tillverkarna helst vill visa oss nått sånt för bärbara vore trevligt dock blir det ju inte lika lätt då alla inte innehar blåtand osv. utan blåtand men med wlan och kanske halv ljusstyrka på skärmen el att ljusstyrkan mäts upp osv.

EDIT: http://www.cipa.jp/english/hyoujunka/kikaku/pdf/DC-002_e.pdf
kolla in sidan 4:a

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
peterhjalmarsson:
CIPA standard heter det. hittar inte exakt hur det testas men har läst om det några gånger i fototidningar, ska se om jag hittar tidningen. hittade detta på nätet iaf "Där batterikapaciteten är angiven är den mätt enligt CIPA-standard, vilket bland annat innebär att hälften av bilderna är tagna med blixt." vet att det innebär att man zoomar och även låter kameran med jämna mellanrum vila.
bra test som troligtvis är ganska likt vanligt användande vilket gör att man kan se ungefär hur mkt kort man kan ta och inte hur många man maximalt kan ta utan blixt å skämen på och utan att zooma. mao dom siffrorna tillverkarna helst vill visa oss nått sånt för bärbara vore trevligt dock blir det ju inte lika lätt då alla inte innehar blåtand osv. utan blåtand men med wlan och kanske halv ljusstyrka på skärmen el att ljusstyrkan mäts upp osv.

EDIT: http://www.cipa.jp/english/hyoujunka/kikaku/pdf/DC-002_e.pdf
kolla in sidan 4:a

Så tillverkarna använder alltså inte CIPA i sina annonser/produktblad etc.?

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte. Kan nog variera beroende på typ av kamera. Men när kameror testas tex på dpreview.com brukar det stå iaf om det är en deep/full review.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
Vet faktiskt inte. Kan nog variera beroende på typ av kamera. Men när kameror testas tex på dpreview.com brukar det stå iaf om det är en deep/full review.

Vilket du och jag läser, men knappast mamma eller min dotter när de står på OnOff och läser kantetiketterna på hyllorna. Det är när vi nått DIT som det börjar bli en relevant standard. Jmfr bränsleförbrukning blandad körning för bilar.