Köpt bärbar med dålig skärm, vad kan jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

Köpt bärbar med dålig skärm, vad kan jag göra?

Hej!

Jag köpte denna bärbara dator ifrån komplett.se förra veckan:
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=358633
(Fujitsu Siemens U9200).

Jag hade läst lite recensioner innan köp och visste att högtalarna var usla, detta var dock inte så viktigt för mig. Har inte sett någon annan som klagat på skärmens kvalitet. För det första så var den glossy, av komplett.se's beskrivning hade jag trott att den skulle vara matt, vilket jag hade föredragit. Jag tänkte dock att jag skulle ge den en chans, det är ju så jobbigt att skicka tillbaks osv. Skärmen var dock riktigt dålig, har jag en svart bakgrund så är den nästintill svart längst upp men sen blir den mer och mer grå ju längre ner man titar. Spelar ingen roll vilket skärmljus eller vilken vinkel man ser på skärmen ifrån. Flyttar man sig en centimeter så blir färgerna konstiga. Visst, lite bleeding är ju något man får acceptera, det vet jag, köpte skärm till den stationära för ettt tag sedan som var sisådär men detta är mkt värre. Stör mig till coh med på det vid surfande.

Läste här på sweclockers att dell hade så bra support att de kommit hem och bytt panelen. Har ingen erfarenhet ifrån Fujitsu siemens service, men kan inte tänka mig att de skulle vara så bra..
Är detta något man helt enkelt måste acceptera?

Av det jag läst på komplett.se så verkar det inte gå att ångra om inte alla påsar är obrutna och systemet är som det var när man fick det. Nu har ju jag öppnat alla förpackningar och installerat ubuntu. Man måste ju kunna testa produkten innan man kan vara nöjd/missnöjd.

Så vad kan jag göra i detta läget? Någon som har efrarenhet av Fujitsu Siemens support Man har ju hört så många historier om folk som skickat iväg saker och fått hem dom repade och allt möjligt. Jag är extremt försiktig med mina prylar och stör mej på minsta repa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Du får testa produkten, men att ändra operativsystem räknas såvitt jag vet som att förvanska rätten att ångra köpet. Tom aktivering av windows brukar räknas in där.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka, Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Det är ju en sak om man försiktigt startar datorn för att kolla hur skärmen ser ut, men att installera ubuntu är nog att gå för långt.

Kan inte tänka mig att det finns någon butik som skulle ta tillbaka den med ångerrätten eller öppet köp. Då ska den vara i "väsentligen oförändrat skick".

Om däremot skärmen är så dålig att den kanske t.o.m. är defekt, då är det ju ett garantiärende.

Intel Core i5 8400 | MSI Z370 Gaming Plus | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | 2x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar DGC | Corsair Obsidian 500D | Viewsonic XG2703-GS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Mar 2004

Jag har väldigt svårt att tänka mig att en installation av ett annat operativsystem än det datorn levereras med överhuvudtaget kan ses som "väsentligen oförändrat skick".

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Det låter ju onekligen som ett garantiärende vad gäller skärmen. Men om vi nu ska prata retur enligt konsumentköplagen så skulle en så stor grej som ominstallation av annat OS kunna räknas som att man förvanskar produkten.

Vill dock mena att det finns ett stort kryphål och det är att man ju ska kunna testa produkten ut ifrån de specifikationer som finns skrivna. Och framgår det inte att OS'et är förinstallerat kan man kanske redan där använda det som argument för ominstallation i syfte att testa om installationen kan göras enkelt för dig med den hårdvaran som levererats.

Än starkare kan ju argumentationen vara om datorn dessutom kanske kom med annan förinstallerad mjukvara som ej specificerats för då måste du kunna testa systemet från de skrivna specifikationerna (alltså utan denna extra mjukvara i datorn och i dagens läge är det nästan omöjligt att helt få bort allt gunket utan att göra en ominstallation).

I ditt fall står det alltså att datorn kommer med ett "Medföljande OS" ej "Förinstallerat OS" samt några ej specificerade "hjälpprogram" så med ovan nämnda argumentation så skulle du nog kunna återlämna produkten, men hör med din konsumentvägledare.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västkusten
Registrerad
Mar 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Har du inte tagi bort återställnigspartitionen är det inte alltför svårt att återställa mjukvaran som den var vid köpet. Annars nyttjar du de återställningsskivor jag antar att du brände ut innan du tog bort partitionen.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

Tack för alla svaren!
Att installera ubuntu bryter väl lika mycket mot reglerna som att öppna påsarna och ta ut batterisladdarna isåfall. De hela påsarna ingår ju även de i produkten. Köper jag en bärbar dator för linux så borde jag ju kunna testa den i den miljön innan jag kan säga om jag är nöjd. Skärmen fungerar ju, inga döda fixlar eller så, har inte läst någonstans att backlight bleeding skulle vara skäl nog för dem att exempelvis byta ut panelen. Känns så jobbigt om man nu skulle behöva skicka iväg den. Osäkert vilket skick man får tillbaka den i, sedan kostar ju även frakten. Tråkigt det här..

Jag var inte nöjd med skärmen från första starten, det är korrekt, men jag trodde att man kanske skulle kunna ställa in den på något vis, då var jag ju tvungen att gå igenom deras vista installation.

Vad gäller installationen så har jag lämnat kvar deras rescue partition och har även vista skivan och deras drivrutinsskiva. Vista var ju inte direkt förinstallerat, instllationen började när jag startade datorn första gången. En eventuell återställning borde ju gå fint via deras rescue partition.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västkusten
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragzy
...sedan kostar ju även frakten.

Om du skickar in den på reparation (inom garantitiden) behöver du inte betala frakten... be återförsäljaren eller FSC om en fraktsedel innan du skickar in den.

Trädvy Permalänk
Komplett.se
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Bäste Kund,

Jag beklagar verkligen att ni inte upplever er produkt som tillfredställande. Jag skall försöka bringa klarhet i ett par frågor.

Ångerköp:

Rätten att ångra ett köp kan utövas inom de första 14 dagarna från leverans, men endast om produkten är i såkallat väsentligt oförändrat skick. I detta fall innebär oförändrat skick bland annat att den medföljande licensnyckeln till Vista inte har registrerats och att allt emballage finns kvar, även detta i bra skick.

Reparation:

Precis som det är skrivet tidigare så har FSC en DOA tid på 7 dagar. Efter denna period är normalt förfarande att vi skickar in produkten till servicefirma för reparation.

Så länge de beskrivna felen faller inom garanti så åtgärdas dessa och produkten skickas sedan ut till er. Huruvida felet klassas som ett fabrikationsfel kan endast en auktoriserad serviceverkstad avgöra.

Jag skulle vilja diskutera ert fall närmre för att se ifall vi kan hitta en lösning. Maila mig på (cb@komplett.se) alt. ring på tele 031 710 20 00 och fråga efter Christian.

---

Med vänliga hälsningar

Christian, Reklamationsavdelningen

Komplett.se

EDIT: Stavfel

Rösta gärna på Komplett som nominerats till Årets Nätbutik på Prisjakt.
Frågor som rör enskild order? Maila oss på kundservice@komplett.se eller ring 031 - 710 20 00 (måndag - fredag 09-18 eller chatta med oss (måndag - fredag 09-18).