Permalänk
Medlem

Fysik B - Rörelsemängd

En rymdskyttel krockar med en rymdsten som ligger stilla. Stenen far iväg i skyttelns färdriktning. Rörelsemängden och rörelseenergin bevaras. Vilken hastighet får stenen? Vilken hastighet får skytteln? Stenens massa är 5 kg.

Sedan tidigare vet jag att skytteln har hastigheten 1000 m/s och har vikten 1000kg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6t_(mekanik)

Vet att jag ska använda mig av denna formel, men kan någon hjälpa mig med vad som skall stoppas vart å hur jag räknar ut respektive hastighet?

Mvh Niklas

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Tror du skall använda samma formel som vid oelastiska stöt....
V1M1 + V2M2 = V3(M1+M2)

V3 är den nya hastigheten

EDIT:
Formel fanns på länken du gav i dit inlägg.

Nu måste du bara bryta ut V3 genom att dela (V1M1+V2M2)/(M1+M2)=V3

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Hmm helt onödigt nu när du uppdaterade

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

men hur kommer du fram till det? Kan ni försöka förklara det lite bättre så jag fattar? Jag har ju två okända, vill ha reda på båda föremålens hastigheter, å det är det som ställer till det...hur gör man? : )

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

från början har stenen en kraft som är F=M1V1, samma sak med rymdskyttel den har kraft F=M2V2... efter stöten fastnar stenen på rymdskyttel och båda får en genemsam massa M1+M2, sammtidigt får dom en viss hastighet V3 ---->

V1M1+V1M2 = V3(M1+M2)

V1M1= 0 då V1=0

du har bara 1 okänd då du vet V1=0, M1=5kg, V2=1000m/s, M2=1000kg

F= rörelseenergi heh 3 år sen man hade sånt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

men det låter ju inte så troligt att stenen fastnar på skytteln...Det du beskriver är väl inte en elastisk stöt?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Nej, jag beskrev fullständigt oelastisk stöt. Eftersom stenen har ingen hastighet så är det ganska troligt att den kommer att följa med rymdskytteln.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Man ska inte räkna med någon elasticitet alltså?

Om två objekt kolliderar (objekt 0 och objekt 1), så får båda samma hastighet. Den hastigheten är (p0+p1)/(m0+m1). p = v*m.
v_ny är alltså: ((v0*m0)+(v1*m1)) / (m0+m1)
eller
((1000*1000)+(0*5)) / (1000+5) =>
1e6 / 1,005e3 =>
1000e3 / 1,005e3 =>
1000/1,005 ~995,02 m/s.

Med tanke på hur lite stenen väger så är det knappast orimligt att stenen "bara" bromsar ner rymdskytteln med 5 m/s.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
från början har stenen en kraft som är F=M1V1

Blanda inte ihop rörelsemängd och kraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluppblupp
men det låter ju inte så troligt att stenen fastnar på skytteln...Det du beskriver är väl inte en elastisk stöt?

Vet man att det är en elastisk stöt? I så fall skall även den totala rörelseenergin vara samma före och efter kollisionen.

Permalänk
Medlem

Random-person: du verkar vara något på spåret! Men hur vet du att du ska flippa om formlerna sådär? Förklara gärna lite mera : )

Tomas_88: mm men det är rätt orelevant då uppgiften säger att både rörelsemängd och rörelseenergi bevaras.. : )

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Om all rörelseenergi bevaras lär stöten vara helt elastisk. Du har två okända, precis som du säger, så du behöver två oberoende ekvationer. Ställ upp ekvationerna för rörelsemängd och rörelseenergi.

V1M1 + V2M2 = Rörelsemängd innan stöten = Rörelsemängd efter stöten = V3M1 + V4M2
<=> V1M1 + V2M2 = V3M1 + V4M2

V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = Rörelseenergi innan stöten = Rörelseenergi efter stöten = V3^2*(M1)/2 + V4^2*(M2)/2
<=> V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = V3^2*(M1)/2 + V4^2*(M2)/2

Bryt ut V3 i den första och ersätt i den andra för att få ut V4. Sen är det bara att stoppa in värdet för V4 i valfri ekvation för att få ut V3 också. Är du med?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Zartax: skulle vara mkt lättare att förstå om du hade orken att använda dig av de värden som finns i uppgiften : )

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om all rörelseenergi bevaras lär stöten vara helt elastisk. Du har två okända, precis som du säger, så du behöver två oberoende ekvationer. Ställ upp ekvationerna för rörelsemängd och rörelseenergi.

V1M1 + V2M2 = Rörelsemängd innan stöten = Rörelsemängd efter stöten = V3M1 + V4M2
<=> V1M1 + V2M2 = V3M1 + V4M2

V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = Rörelseenergi innan stöten = Rörelseenergi efter stöten = V3^2*(M1)/2 + V4^2*(M2)/2
<=> V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = V3^2*(M1)/2 + V4^2*(M2)/2

Bryt ut V3 i den första och ersätt i den andra för att få ut V4. Sen är det bara att stoppa in värdet för V4 i valfri ekvation för att få ut V3 också. Är du med?

Menar du att:

V3^2=(V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2)/V4^2*(M2)/2,
Sen stoppa det i högerled istället för V3^2??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

"Random-person: du verkar vara något på spåret! Men hur vet du att du ska flippa om formlerna sådär?"
Huh? Flippa om formler? Vad menar du?

Den enda två formlerna man behöver veta är att v_ny = (p0+p1)/(m0+m1) och att p = v*m.
Du har ju värdena på både m0, m1, v0 och v1, så det är bara att stoppa in värdena. Sedan förenklade jag ekvationerna så de blev enkla att approximera i huvudet utan miniräknare.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Random-person: "Om två objekt kolliderar (objekt 0 och objekt 1), så får båda samma hastighet. Den hastigheten är (p0+p1)/(m0+m1)"

Är det verkligen så att de får samma hastighet? Hur vet man att man ska räkna ut det som du har gjort sedan?

Svaret låter väldigt rimligt iaf.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluppblupp
Zartax: skulle vara mkt lättare att förstå om du hade orken att använda dig av de värden som finns i uppgiften : )

Ärligt talat, du måste lära dig räkna med bokstäver och ersätta med siffror som det sista du gör, annars kommer du få problem senare. Men jag kan fortsätta åt dig.

Vi hade:

V1M1 + V2M2 = V3M1 + V4M2
och
V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = V3^2*(M1)/2 + V4^2*(M2)/2

där

V1 = Rymdskyttelns hastighet innan stöten (1000 m/s)
V2 = Stenens hastighet innan stöten0 m/s
V3 = Rymdskyttelns nya hastighet
V4 = Stenens nya hastighet
M1 = Rymdskyttelns massa (1000 kg)
M2 = Stenens massa (5 kg)

Bryt ut V3 i första:

V1M1 + V2M2 = V3M1 + V4M2
<=>
V1M1 + V2M2 - V4M2 = V3M1
<=> (V1M1 + V2M2 - V4M2)/M1 = V3

Stoppa in vänsterledet istället för V3 i andra ekvationen:

V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = ((V1M1 + V2M2 - V4M2)/M1)^2*(M1)/2 + V4^2*(M2)/2
<=>
V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = (V1M1 + V2M2 - V4M2)^2*(M1)/(2*M1^2) + V4^2*(M2)/2
<=>
V1^2*(M1)/2 + V2^2*(M2)/2 = (V1M1 + V2M2 - V4M2)^2/(2*M1) + V4^2*(M2)/2

Osv...
Ser ut att bli en andragradsekvation där ena svaret troligen blir orimligt och kan strykas.

P.S. Jag föreslår att du skriver av det här på ett papper, för det ser förjävligt ut nu.

Tomas88: Ja, fast du har räknat fel. Dessutom har du inget V3^2 i första ekvationen, vilket gör att du måste dra roter ur högerledet innan du använder det i första ekvationen, och då blir det lite jobbigare. Jag föreslår att bryta ut V3 (eller V4) i första och stoppa in i andra istället, så får man en andragradsekvation direkt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Fan vad jag har problem. Jag hänger med på vad som händer men lyckas inte lösa ut skiten. Var tre år sedan jag höll på med det här å kommer inte ihåg knappt nåt...Tappar bort mig så jag lyckas inte bryta ut hastigheterna.

Är jag fel ute när jag får v4=(m1v1+m2v2-m2v3)/m1 ??

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluppblupp
Fan vad jag har problem. Jag hänger med på vad som händer men lyckas inte lösa ut skiten. Var tre år sedan jag höll på med det här å kommer inte ihåg knappt nåt...Tappar bort mig så jag lyckas inte bryta ut hastigheterna.

Är jag fel ute när jag får v4=(m1v1+m2v2-m2v3)/m1 ??

Om du har samma definitioner på betäckningarna som mig så har du blandat ihop de sista m1 och m2. Det borde vara:

v4=(m1v1+m2v2-m1v3)/m2

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

tack : ) sedan så stoppar jag alltså bara in detta i ekvationen å får då fram en andragradsekvation för värdet på v3?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluppblupp
tack : ) sedan så stoppar jag alltså bara in detta i ekvationen å får då fram en andragradsekvation för värdet på v3?

Jepp! Sen när du har värdet på v3 stoppar du bara in det tillsammans med alla andra värden du har i första ekvationen så får du ut v4 också.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?