Permalänk
Medlem

Vilketl linux? Dell 630m

Hej!

Jag sitter på en Dell inspirion 630m, 512 mb internminne.

Vilken linuxdist tycker ni att jag bör välja?

Jag har bara använt dos -6.22 (hette det, eller hur?) och windows 3.11, 95,95,me,2000,xp och vista innan som operativsystem.

Varför jag vill ha linux nu är för att lätta bördan på min tyngda laptop som idag är packad med Win XP.

Xubuntu, Ubuntulite eller DSL?

Jag bedömmer min datorvana (skalan går mellan farmor och långhårig grapp i silicon valley 1-10) som en 6:a.

Mvh
Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Archlinux är förbannat trevligt, kanske lite svårt att installera om man är totalt grön men men som tur är finns det en riktigt bra wiki för archlinux. Du kommer lära dig massor samt att du kommer få en riktigt bra och snabb dist

Permalänk
Medlem

Jepp. Arch e najs!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Förbannat mycket sån här skit testat FAQ?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Linux är linux sen beror det på vad du vill ha för användargränssnitt....

Edit:
Den kanske borde uppdateras...

"Generellt sätt är Redhat och Mandrake de distributionerna som rekommenderas. Men även SuSE är ett bra alternativ."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saihtam
Förbannat mycket sån här skit testat FAQ?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Linux är linux sen beror det på vad du vill ha för användargränssnitt....

Nej, det är mer hur mycket man vill ha serverat och klart. Och sedan hur man gör vissa saker.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Nej, det är mer hur mycket man vill ha serverat och klart. Och sedan hur man gör vissa saker.

Vad du vill ha serverat och klart beror väl på disten och inte linux... Sen kan du välja i många distar vad du vill ha serverat och klart. Hur man gör vissa saker är väl andå användargränssnitt

Permalänk
Medlem

Jo jag har läst/googlat innan.

Jag var mer ute efter vilken som kan passa när det gäller drivrutiner till grafik/wifi osv.

Ursäkta om jag uttryckte mig oklart.

Jag ska kolla in Arch och se ifall det finns alla drivrutiner jag behöver.

Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10