Hur är det med studiebidrag och sånt?

Permalänk
Medlem

Hur är det med studiebidrag och sånt?

Jag går tvåan på gymnasiet just nu, egentligen skulle jag gå trean, men jag hade ett studieavbrott förra året (skolåret).
Iallfall så är jag back on track nu och självklart undrar jag hur det blir med mina pengar.

Jag har läst att man när man fyller 18 ska ha fått en blankett eller ngt där man fyller i vart man vill ha pengarna. Tyvärr studerade inte jag då, och jag har fortfarande inte fått ngt sånt. Därför har jag ingen aning om, om jag får ngra pengar.

Är det CSN jag ska ringa då? Eller hur tar man lättast kontakt med dem?

Sen undrar jag också om det finns ngn kalender där man kan se när pengarna betalats ut, jag hörde nämligen ngn säga att vi inte kommer få pengar denna månad då vi fick pengar sent in på sommaren, var det så för ett år sen också, eller blir jag snuvad på ett bidrag?

Dessutom undrar jag hur man lättast får ett nytt csn-kort. Det jag fick när jag börjad ettan fungerar inte längre och om jag försöker logga in på csn-kortet.se så står det att jag inte finns i deras databas.

EDIT: Nu hittade jag ett faktablad där det står att man ska kontakta swedbank om man haft uppehåll på ett år eller mer. Är det så jag ska göra?

Permalänk

Prata med din studievägledare så att hon/han hjälper dig med att ansöka studiehjälp hos csn, just detta ingår i deras arbetsuppgifter. Annars kan du ringa csn själv (tel finns på deras hemsida), men det är bättre att gå via studievägledaren så det blir rätt.

Att ditt kort inte fungerar beror nog på att du inte studerade förra året, om ni på gymnasiet inte får ett nytt varje år, så ring till csn och begär ett nytt.

Angående swedbank, så är det bara en bank och jag har svårt att se varför man alls ska kontakta dem överhuvudtaget även om pengarna gå dit. Visst man måste kanske fråga om sitt bankonto-nummer ifall man har glömt bort den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

tror att pengarna kommer den sista varje månad. CSN kortet fungerar bara under 1 år. sen får du en ny med posten.Tror att den kommer nån gång under oktober då alla kort går ut 31 oktober och dom brukar skicka ut nya kort till alla då. Det är som du skrev- är man över 18 så får man en blanket hemskickad. Men det blir alltid nåt fel på kontoret så förmodligen får du ingen papper och ringer du dit så kopplar dom upp dig till 100 olika andra numer, så det är lättast att gå dit Kolla på deras hemsida vilka tider som gäller och vart ligger kontoret. Men du kan alltid försöka med telefonen... du kanske har tur

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X