Bärbara datorer åt alla högstadielever?

Permalänk

Bärbara datorer åt alla högstadielever?

För några år sedan började vissa gymnasium locka elever med att de fick en låna en egen bärbar dator, nu för ett tag sedan har högstadieskolor hoppat på och börjat lånat ut bärbara datorer till alla elever. Snart kanske det blir så över hela landet, för vem vill gå på en högstadie där man inte får låna en egen bärbar dator? (till "skolarbete", *host* spel)
http://www.hn.se/m_standard.php?id=877581&avdelning_1=109&avd...
http://www.falkenberg.se/1-1/

Det jag ifrågasätter är om denna satsning verkligen är något bra? Från länk ovan skryter de med citat ALLTID UPPKOPPLAD. En nästan helt papperslös NO-lektion i åttan på Söderskolan.
Vilket kan låta bra, miljövänligt och allt. Men om man skall läsa mycket, vad är då bäst skärm eller bok? Vilken går dessutom snabbast och lättast att göra anteckningar i? -Jag tycker bok helt klart och har skrivit ut alla mina viktiga kompendium som jag ska läsa mycket. Förutom detta tror jag att datorer på "alla" lektioner förstör koncentrationen och att elever lätt gör andra saker. Dessutom är det jobbigt att släpa med en dator till skolan varje dag, det hindrar även eleverna från att leka på vägen.

Så jag tycker denna satsning mest görs för att det låter bra, en dator till varje elev och datorer är framtiden, böcker tillhör 1900talet...

Däremot satsning på bättre datorsalar som används i fler ämnen än datorkunskap tycker jag är bra, alltså om elever på en NO lektion behöver ha en dator så kan de gå till en datorsal. Även att alla elever i grundskolan skall ha rätt till en dator i hemmet, likaså fast uppkoppling mot internet(minst 250Kbit/s) åt alla elever i hemmet när det nu har sjunkit i pris. (Jag tycker det är lite för dyrt idag)

Nå vad tycker ni, jag har ingen erfarenhet av bärabara datorer vare sig på högstadie eller gymnasium, så jag kan ha fel. Men min erfarenhet från högskola/universitet är att många studenter i början av läsåret kommer släppande med bärabara datorer, den ena har snabbare, större och tyngre dator än den andra. Det går någon månad och sedan är det inte många som släppar med skiten till skolan, eftersom de klarar sig precis lika bra den utan i många kurser.

Det skulle vara intressant att höra någon gymnasieelev eller föredetta, berätta om vilken användning de hade av deras bärbara dator, som inte praktisk/ekonomisk hade gått lösa bättre på annat sätt. T.ex. en helt vanlig datorsal. Nu finns det dock datorgrenar på gymnasiet, så det blir inte riktigt samma sak.

*edit, sent tillägg*
Hittade en länk om att redan många 6 och 7:or här i Göteborg ska få låna en bärbar dator. Så det har redan börjat att sprida sig.
Interaktivt lärande i svenska, matte och SO står i fokus
http://www4.goteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/(vySearch)/?SearchView&Query=Bergsj%F6sexor

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ingenting slår ett vanligt anteckningsblock och penna när man sitter på en kemi/fysik/mattelektioner. Eftersom många gånger så kan det handla om att rita upp teckningar för att förstå hur formler och sådant fungerar.

Men i övriga ämnen skulle jag se det som väldigt underlättande att ha en dator som hjälpmedel eftersom jag skriver snabbare med ett tangentbord och behöver inte titta ner lika ofta. Dock tror jag att väldigt få högstadie/gymnasieelver skulle klara av frestelsen av att surfa ut på andra sidor eller spela flashspel.

Visserligen går jag Teknik på gymnasiet i nuläget och en stor del av våra lektioner så använder vi stationära datorer och det tror jag är en bättre lösning. För i arbetsmiljöer är det mycket prat om ergonomi hit och dit, en bärbar dator är inte så skön att arbeta framför under en längre period.

Så fler stationära datorer till eleverna på skolan och att kunna komma åt sina dokument hemifrån skulle vara oerhört mycket bättre än bärbara datorer. För kunskapsskolans lösning på de här problemen är väldigt bra och tycker att resten av skolorna borde ha en liknande lösning för att komma åt sina dokument hemifrån.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

Problemet är ju det att långt ifrån alla elever är intresserade av skolan. Givetvis är det något man borde försöka ändra på, men att ge högstadieelever tillgång till laptop kommer inte sluta med något annat än chattande och spelande.
Att försöka stoppa detta är lönlöst - eleverna går runt censuren, läraren kan inte förväntas behöva springa runt i rummet hela tiden för att se att ingen gör något "fel", och rent allmänt är det svårt att få en dator att fungera riktigt bra.

Datorer ger helt enkelt för många möjligheter - och skolan är inte gjord för att ge eleverna möjligheter (utan för motsatsen - alla måste bromsas ner så att även den dummaste hänger med).

Böcker används dock på ett rätt dåligt sätt för det mesta. Det är sällan man använder mer än några få sidor ur en bok, det hade varit betydligt bättre om man hade 20-40 sidor (per helårsämne) som alla kan förväntas läsa. Eller, när det gäller datorer, en kurs som man kan följa. Det är att föredra framför hur det är nu, när det omöjligt finns tid att läsa en 200-sidig bok och göra alla uppgifter i den.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Re: Bärbara datorer åt alla högstadielever?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
för vem vill gå på en högstadie där man inte får låna en egen bärbar dator? (till "skolarbete", *host* spel)

dom som är intresserade av att få ett jobb efter skolan ?
En dator är ju skitjobbigt att bära med sig när man kan använda böcker istellet.

Permalänk
Medlem

Nej inte till högstadieelever, de har knappast den disciplinen.

gabriel15: Det är väl smidigare att bära med sig en liten bärbar dator än massa klumpiga böcker?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
gabriel15: Det är väl smidigare att bära med sig en liten bärbar dator än massa klumpiga böcker?

Men då måste man ersätta böckerna med en dator, vilket jag inte tror blir bättre. Komplettera så får man både bära datorn plus böckerna, d.v.s. man får bära mer. Förutom detta tål böckerna mer stryk, på min tid var vi inte precis så rädda om våra skolväskor på högstadiet eller gymnasiet för den delen.

Orsaken till varför jag startade denna debatt nu, var att jag fick syn på att en högstadieskola i västsverige hade hoppat på tåget. Där en elev just sa i lokaltidningen-artikeln att han hoppas på att datorn också gick att använda till spel, vilket jag blev föga förvånad av..
Och jag misstänker att detta kommer sprida sig mer, då jag själv skulle bli riktigt avundsjuk om jag gick i en närliggande skola där vi ej fick låna en bärbar dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har själv haft dator till studierna och jag måste medge att det krävs ett bra disciplin för att man inte ska minimera word och gå in på tex sweclockers samtidigt som det är förläsning. Men annars är en bärbar dator en ypperlig hjälpreda i skolarbetet. Istället för att ha tio nedkladdade block har man allt snyggt o prydligt i word dokument, blir väldigt lätt och hitta gamla anteckningar man har gjort.

Men kemi, matte, fysik lämpar sig datorn inte alls då man skriver mattematiska formler snabbare och effektivare på papper. Möjligtvis på vissa fysiklabbar är datorn bra då man kan plugga in olika interface med sensorer och sen få datan från experimenten elektronsikt till något fysikprogram eller excel.

Men som sagt det krävs mycket disciplin för att man ska använda datorn som den är tänkt till. Jag tror högstadiet är absolut för tidigt för de flesta. Det är trotsallt fortfarande viktigt att lära sig anteckna med papper och penna.

Böcker är alltid trevliga om man ska läsa mycket på en gång, men att ta en bok för att söka upp information är helt värdelöst, då är datorn bra mycket snabbare och smidigare.

Permalänk
Medlem

Det behövs inte på högstadiet enligt mig, lär antagligen skapa fler problem än det löser.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

finns ju datasalar om man behöver data. Behövs knappast en dator för att klara av högstadie matematik eller fysik. en miniräknare för 20 kr räcker Sen är dom väl inte kostnadsfria, skolan måste betala för dom.... höjda skatter??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

På högstadiet, absolut inte! ...på gymnasiumet och högskolan, ja!

Jag tycker personligen att en dator är bättre att anteckna med i alla ämnen, det går lätt att använda google för att förklara ord och ta reda på information, sedan så finns det alltid tillgång till kalkylator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
På högstadiet, absolut inte! ...på gymnasiumet och högskolan, ja!

Jag tycker personligen att en dator är bättre att anteckna med i alla ämnen, det går lätt att använda google för att förklara ord och ta reda på information, sedan så finns det alltid tillgång till kalkylator.

När du kommer förbi enkel matematik kommer du upptäcka att det inte går så snabbt att skriva upp mer avancerade uträkringar. Att skriva ned integraler osv går inte så snabbt med en dator, sitter du och har uträkningar och ritar grafer samtidigt blir en dator ett jäkla jobb..
Men visst, har man rena texter som man ska skriva går det ju bra, men att dator skulle vara överlägsen papper och penna i samtliga ämnen är absurt.

Permalänk

Jag satt och skrev i Notepad under hela Matematik A kursen, var inga större problem när man lärt sig hur man får fram alla skumma tecken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag satt och skrev i Notepad under hela Matematik A kursen, var inga större problem när man lärt sig hur man får fram alla skumma tecken.

Han skrev ju visserligen "När du kommer förbi enkel matematik", vilket rimligen måste innefatta all gymnasiematematik.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag satt och skrev i Notepad under hela Matematik A kursen, var inga större problem när man lärt sig hur man får fram alla skumma tecken.

Fixar du det här i notepad? http://www.blinkdagger.com/tutorials/matlab/fourier/intro/sho...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag satt och skrev i Notepad under hela Matematik A kursen, var inga större problem när man lärt sig hur man får fram alla skumma tecken.

Matematik A är väldigt enkel matematik som mer eller mindre är en upprepning av högstadiets matte.

Och jag anser inte att högstadie eller gymnasieelever ska ha bärbar dator på lektionerna. Jag är ganska så säker på att det sänker kunskapsnivån ännu mer då det är enkelt att istället för at gra det som de ska gå in på annan skit. Som faktiskt händer i alla(mm min uppfattning efter vad jag sett) klasser där de får använda datorer vid undervisningarna. Och några positiva resultat av att få ha datorer på lektionerna har jag aldrig sett heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b