Electronic Arts begränsar antalet ominstallationer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Stackars dig som måste ladda ner och cracka. Usch och fy på EA.

Tänker du inte betala för dig, så spela för fan inte Spore då.

Ska ni bojkotta ett spel så gör det på rätt sätt, genom att "tanka och cracka" visar du bara hur rätt dom har att sätta oresonliga kopieringsskydd på sina produkter.

Det är sånna som du som gör att vi har sådana här kopieringsskydd till att börja med.

hade tankt betala för mig, men tänker inte betala om man bara får 3 ominstallationer!
installerar ofta om windows, och köpa spelet mer än en gång bara för att dem satt ett så puckat skydd på spelet är inte godtagbart enligt mig.
är man student och lever på studiebidrag så har man inte mycket pengar över till nöje. tänker inte betala för ett spel som man sedan plötsligt inte kan använda!

Permalänk
Entusiast

Du hade "tänkt" att betala för dig, men dåså då är det ju fritt fram!

Eller inte.

Som sagt vill du bojkotta deras kopierings skydd, spela då inte spelet. Annars gör du alla oss ärliga konsumenter en otjänst genom att bevisa att EA har rätt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Tycker Steams idé är bättre med konto-inloggning för att spela och att istället för att installationer förbrukas så förbrukas cd-key:n på en gång.

Sen är det ju tråkigt för de som sitter utan internetuppkoppling men de flesta har tillgång idag.

Resten får hålla sig till enbart konsollspel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Du hade "tänkt" att betala för dig, men dåså då är det ju fritt fram!

tack för stödet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd Tycker Steams idé är bättre med konto-inloggning för att spela och att istället för att installationer förbrukas så förbrukas cd-key:n på en gång.

håller med dig till 100%, steam har verkligen lyckats!

Permalänk
Entusiast

Hehe, det var inte länge sedan folk jämförde Steam med djävulen över sättet de distribuerar sina spel och hur man är tvungen att ha tillgång till internet för att kunna spela.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Stackars dig som måste ladda ner och cracka. Usch och fy på EA.

Tänker du inte betala för dig, så spela för fan inte Spore då.

Ska ni bojkotta ett spel så gör det på rätt sätt, genom att "tanka och cracka" visar du bara hur rätt dom har att sätta oresonliga kopieringsskydd på sina produkter.

Det är sånna som du som gör att vi har sådana här kopieringsskydd till att börja med.

Det du säger fungerar jättebra, om det hade tillämpats från första början när piratkopieringen precis börjat. Men nu är det inte det läget vi har utan nu så har redan piratkopiering fått ett mer än ordentligt fotfäste så argumentet att utan pirater hade skyddet inte behövts är meningslöst. För även om all piratkopiering skulle upphöra över en natt så skulle kopieringsskydd läggas in. Om det i morgon inte fanns några pirater kvar så skulle spel i framtidet ändå ha skydd.

Så vems fel det är är egentligen oviktigt. I det här läget gör ju båda sidor att det hela blir värre. För du menar väl ändå inte att detta skydd skulle vara bra på något sätt? Det enda detta "skydd" gör i den situation vi har är att irritera och vara till besvär för de som köper spelet och därmet ge folk som utan det inte skulle haft några problem en anledning till att köra kopierat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En liten fraga till er som seger att ni ominstallerar helatiden ! Har ni hort om ett program som heter Ghost ? ( Om min stavning e weird so e det bara for jag sitter pa ett US keyboard )

Om EA fragan, detta kommer inte att vara langvarit garanterat, har en polare som jobbar der (US). Han seger att telefonerna e overbelastade med upproda personer ( HAHAHAHAHA )

Nog e EA stora men inte sa stora att dom tror att dom kan klara sig med detta!

Permalänk

Gör som jag skaffa en xbox360 eller en ps3a för den delen, så slipper ni problem med kopieringsskydd och dåliga drivrutiner för era hårdvaror. Ps3an är nog bäst i detta avseende, då ni slipper betala för andra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det du säger fungerar jättebra, om det hade tillämpats från första början när piratkopieringen precis börjat. Men nu är det inte det läget vi har utan nu så har redan piratkopiering fått ett mer än ordentligt fotfäste så argumentet att utan pirater hade skyddet inte behövts är meningslöst. För även om all piratkopiering skulle upphöra över en natt så skulle kopieringsskydd läggas in. Om det i morgon inte fanns några pirater kvar så skulle spel i framtidet ändå ha skydd.

Så vems fel det är är egentligen oviktigt. I det här läget gör ju båda sidor att det hela blir värre. För du menar väl ändå inte att detta skydd skulle vara bra på något sätt? Det enda detta "skydd" gör i den situation vi har är att irritera och vara till besvär för de som köper spelet och därmet ge folk som utan det inte skulle haft några problem en anledning till att köra kopierat.

Du har rätt till en viss del.

Jag reagerar mest till de som säger att bara för att de inte tycker om kopierings skyddet så ska de ladda ner spelet.

Att ladda ner ett spel i ren protest är inte rätt väg att gå. Bara för att EA har lagt ett kasst kopieringsskydd på sitt spel gör det inte rätt att ladda ner och cracka. Då håller man sig undan helt och hållet istället.

Och jag är övertygad om att EA precis som 2k games kommer ta bort gränsen inom en rimlig framtid.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig köpt ett spel som har ett begränsat antal installationer. Fy fan vad korkat. Senaste spelet jag köpte, COD4 har jag nog iofs bara installerat 1 gång, men jag har bytt hårdvara i 2 stötar sedan dess och installerat om både XP och slängt in Vista sedan dess. Alla spel hanterar inte sådant lika bra som cod4.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Det är lite kul hur många som säger att de nu ska pirata pga detta... tror kanske 1% av er ens hade tänkt köpa spelet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Måste va nåt av det dummaste jag sett. Kul om jag lägger ut 500:- på ett spel, kommer hem, lägger in spelet på min stationära plus på htpc:n. Ooops, där var 2 aktiveringar borta. Då får minsann inte hända något på nån av burkarna för sen är det kört. Riktigt korkat av EA, kommer aldrig i mitt liv köpa ett spel/program med de begränsningarna. Köper spel ganska ofta, men helt slut på det nu när det gäller EA. Självklart kommer jag köpa spel av andra bolag som inte bestraffar ärligt folk.

Bye bye EA...

Permalänk
Medlem

Haha då ska man ju inte köpa det xD alltså kommer ju flera att ladda ner det xD dom är så tröga xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Hehe, det var inte länge sedan folk jämförde Steam med djävulen över sättet de distribuerar sina spel och hur man är tvungen att ha tillgång till internet för att kunna spela.

Man behöver ha tillgång till internet 1 gång och det är vid aktiveringen. Sen går alla singelplayer spel alldeles ypperligt att lira i offline mode.

Av mina tre senaste spel är två köpta på Steam. Vi konsumenter vill ha smidiga lösningar inte begränsande koperingsskydd.

Permalänk
Medlem

Lär väll vara för att dom försöker lura över alla till laggande konsollskiten så dom får billigare att utveckla spelen, samt slipper PC tokpiratkopieringen på köpet.

Permalänk
Medlem

3 eller 5 installs? Vafan, sätt 30, eller ännu bättre som folk säger, gör som i Steam.

Detta måste ju höra till världens dummaste "kopieringsskydd". Mycket dålig idé EA.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Det her er fullkomligt skrattretande, dom VILL döda PC plattformen ja ?
Betyr inget annat enn at jag inte köper spore..

EA vet at de kan göra vad som helst uten at casual gamers klagar antar jag. Dom dumma köper bara en ny kopi.

Det gäller inte mig dock.

Permalänk

Är fem ominstallationer rimligt?
Ja 303 12%
Nej 2260 87%
Vet inte 38 1%

Detta säger ju allt!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför folk klagar på denna begränsning hos Spore, men inte på begränsningen som Windows har... den är i princip samma och ofta värre. Speciell om man ser till OEM<->Retail-licenser...

M$ har sysslat med sånt här ett bra tag, och ja, det är mindre kul men samtidigt så förutsätter jag att jag får hjälp när jag behöver den och kan aktivera spelet efter 3 installationer om jag måste. Inget mer med det, Spore är EA:s produkt och därav får dom göra vad dom vill med den enligt den EULA dom myntar för spelet, samma sak med Windows.

Hm, undrar vad som står exakt i Spore:s EULA... nån som kan lägga upp den nånstans så att man får läsa den?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Det är 3 aktieringar, inte installationer. Installera kan du göra hur många gånger du vill, aktiveringa förbrukas om du köper ny dator och installerar spelet på den.

Permalänk
Medlem

Köpte spore(digitalt), men lämnade tillbaka det då jag ogillade deras villkor. Det var inga problem att få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Du har rätt till en viss del.

Jag reagerar mest till de som säger att bara för att de inte tycker om kopierings skyddet så ska de ladda ner spelet.

Att ladda ner ett spel i ren protest är inte rätt väg att gå. Bara för att EA har lagt ett kasst kopieringsskydd på sitt spel gör det inte rätt att ladda ner och cracka. Då håller man sig undan helt och hållet istället.

Och jag är övertygad om att EA precis som 2k games kommer ta bort gränsen inom en rimlig framtid.

Fast det är ju det som är min poäng. Folk VILL spela EAs spel och betala för det, men laddar istället hem det på grund av det skydd EA själva sätter dit. EA skjuter sig själva i foten.

Det finns tre grupper:
1. De som betalar och lever med skyddet
2. De som vill betala men istället laddar ner på grund av skyddet
3. De som inte tänkt att betala från start.

Utan skyddet hade ju EA tjänat på både grupp 1 och 2 men inte 3. Istället så tjänar de nu bara på grupp 1 (som troligen ändå är rätt irriterade) och i utbyte för att förlora grupp 2 så har de inte fått någonting (som det sagts, skyddet stör inte de som laddar ner). De har genom detta skydd alltså ENBART minskat andelen som betalar för spelet utan att för den delen gjort någonting för att stoppa kopiering.

Om inte annat så är detta skydd direkt fientligt för EAs försäljning då de skulle sålt mer utan det. Och de har inte tjänat någonting på att ha det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hehe och dom har tänkt sig att detta skulle FÖRHINDRA piratkopiering? Det kommer snarare spä på den!

Permalänk
Medlem

EA 0 - Piraterna 1

Permalänk
Medlem

Det var det! Gillade inte EA särskilt mycket innan men nu är fan måttet rågat. Kommer aldrig någonsin köa ett spel av dom igen. Kommer personligen se ner på människor som tycker att det här är rimligt och anser att EA har rätt att göra så här. Går bara inte att försvara det här beteendet.

Nästan så att man blir sugen på att dra ner några kopior av Spore bara för att sätta sig på tvären och visa vart man står, vilket i och för sig inte är den bästa vägena att visa sin åsikt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Piraterna är redan förbi det här dumma skyddet.
Men skyddet är ju bra iof, som sagt så kan du ju installera spelet oändligt många gånger på samma dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Köpte spore(digitalt), men lämnade tillbaka det då jag ogillade deras villkor. Det var inga problem att få tillbaka pengarna.

Intressant läge :]

Permalänk

Detta uppmuntrar ju inte direkt köp. Med andra ord så kommer man inte kunna spela spelet i många år och samtidigt blåsa sin dator (om man inte löser det med partitioner). Riktigt uselt!

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Se, nu är det svart på vitt att EA är dumma som fan.

Måste ni ha ett spel som dom ger ut, ladda ner det då för fan, EA får fan inte ha mer pengar från oss.

Jag har inte köpt något med EA sen C&C samlingspack, men viss har jag fler spel efter det men inga köpta.

Har bojkottat EA sen Westwood blev våldtagna av dom..

EA = EVIL ASSHOLES

*bomber3 avstängd i en månad*

§7

Citat:

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Permalänk
Medlem

Läst 7 sidor och det är ingen som har fattat att detta är i första hand inte till för att stoppa piratkopieringen. Det är orimligt/omöjligt. EA vill såklart döda andra hands marknaden. Detta är en riktigt rutten metod av dem de har väl räknat på de och har räknat ut att de tjänar mer pengar på detta vilket är allt det handlar om för ett företag som EA.

Sen verkar de flesta fått för sig att det är 3 installationer. Det är 3 aktiveringar. Har du bytt grafikkort, ljudkort, skärm vafan som helst nästan så är chansen att en aktivering försvinner. Ja "fair use" är ju inte riktigt ett ord som finns i EAs ordbok säger jag bara.