Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men du redogör ju fortfarande bara för dina åsikter utan att komma med en motivering.

Du tycker det är ett problem.
Du tror det finns andra som tycker det.

Jaha, men VARFÖR är det ett problem och VARFÖR anser du det så stort att det kräver lagliga åtgärder som definitivt inkräktar på en individs självbestämmande över sitt eget liv?

Varför det är ett problem, jo för att många som tar sitt liv gör det för struntsaker, som de några år efter inte kan begripa varför de tänkte så. Jag känner personligen till andra fall än detta och deras problem har inte varit allt för stora, de skulle allt veta hur rått livet kan vara.
-Alltså handlar det om för många att de psykisk mår dåligt, vissa av dem bara för stunden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så om någon säljer kniv, rakblad eller rep till någon som sen använder dessa för att skära upp ådror eller hänga sig så skall de alltså sättas dit för medhjälp till självmord? Och varför skulle det vara fel med självmord? Och hur man än vrider på det så är ju bara "straffet" med tvångsvård om man misslyckas någonting som troligen lär ge mer vikt bakom att göra det rätt från början, så man inte misslyckas.

Att samhället tar avstånd är givetvis någonting bra, men att kriminalisera det är ju inget annat än ett väldigt dåligt försök till att sopa problemet under mattan. Då kan man ju säga att det var inte samhället som gjort fel eller brustit utan individen.

Om man säljer en kniv åt någon för att döda någon annan så åker man dit för medhjälp, själva brottet medhjälp är otroligt flummigt med ändå ett nödvändigt brott. För man kan inte alltid sätta dit någon för brottet, men ändå delaktighet. -Nu vet jag inte om du belga är emot brottet medhjälp, men det finns andra som är.
Och de får problem med brott som, att någon ringer till en person och lurar ut den till ett ställe där någon annan dödar/våldtar personen. Den som ringde vilket brott har den gjort? Mördat, nä den var inte ens på platsen.

Straffet tvångsvård, så finns det väl någon vård som självmordstagare får idag? Jag har ingen aning om vad/hur, dock tycker jag att de ska tvingas prata med psykolog. Och detta blir bara en konsekvens av lagändringen för att kunna sätta dit medhjälpare, alltså inte orsaken till varför jag vill göra det olagligt.

Att kriminalisera något är i sig själv inte att sopa saker under mattan, visst kan man se det så med vissa drogmissbrukare när de går till sjukvården och vill ha nya sprutor. Men jag tror inte våra sjukvård kommer köra liknande program med självmordstagare, alltså ge dem nya sprutor. Likaså behöver ingen vara rädd för att den ska åka dit för att den brukar ta sitt eget liv.
Däremot om någon berättar för sjukvården att den planerar ta sitt eget liv, så tycker jag att sjukvården skall tvingas ingripa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Straffet tvångsvård, så finns det väl någon vård som självmordstagare får idag? Jag har ingen aning om vad/hur, dock tycker jag att de ska tvingas prata med psykolog.

LPT - Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård.. ifall man är självmordsbenägen eller försöker begå självmord så blir man omhändertagen & åker på tvångsvård då upphör ens privatliv & man blir övervakad dygnet runt t.om. i duschen samt toaletten man kan t.om. inte neka att lämna prover när man exempelvis käkat rent för mycket piller utan man blir tvingad till att lämna t.ex. blodprov, med våld om så behövs... tro mig, jag vet på det hårda sättet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Vad är själva grundtanken bakom att kriminalisera självmord?
Hur skulle bestraffningen se ut för detta brott?

Den huvudsakliga anledningen till att kriminalisera självmord, som jag kan se det, vore för att kunna ge civilpersoner rättigheten att fysiskt ingripa när någon är på väg att begå ovan nämnda handling för att sedan kunna gå vidare med LPT som Skruvis nämnde i tidigare inlägg om man nu inte redan har det... Men det skulle förvåna mig om man själv inte riskerade att åka i finkan för att man frihetsberövat någon som stod i avsikt att blåsa skallen av sig eller slänga sig framför ett tåg.

Hur som helst, må du ha funnit din frid Bijan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Macarow aka något... hoppas den jäveln ruttnar någonstans

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Macarow aka något... hoppas den jäveln ruttnar någonstans

Varför? Hade det varit bättre om Bijans anhöriga hittat honom med ett hagelgevär i famnen och hjärnan utspridd över hela rummet? Bara en tanke, vill man ta sitt liv så gör man väl det, på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd

tycker det är synd att endel inte vill leva längre och väljer att ta självmord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Varför? Hade det varit bättre om Bijans anhöriga hittat honom med ett hagelgevär i famnen och hjärnan utspridd över hela rummet? Bara en tanke, vill man ta sitt liv så gör man väl det, på ett eller annat sätt.

Jag håller med dahl, må den skenhelige jäveln brinna i helvetet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Varför? Hade det varit bättre om Bijans anhöriga hittat honom med ett hagelgevär i famnen och hjärnan utspridd över hela rummet? Bara en tanke, vill man ta sitt liv så gör man väl det, på ett eller annat sätt.

Folk som har en total avsaknad av empati och njuter av att styra folk till döden förtjänar inte att leva bland resten av folket här på jorden.

Iaf min åsikt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ett problem är att deprission KAN gå upp och ner eller behöver iaf inte sitta i för alltid. Är man i en svacka och vet ett "säkert" sätt att ta sitt liv, ökar chanserna för att man ska göra det och även att man ska lyckas. Vet man inte hur man ska gå till väga kanske man låter bli eller faktiskt misslyckas, överlever och kan få vård. Dom sa på uppdrag granskning att endast 10% av dom som försöker ta sitt liv faktiskt lyckas.

Man kan ju se det lite som knivlagen och vapenlagar. Är det förbjudet att bära kniv är ju chansen mindre att man faktiskt har en kniv på sig om man råkar hamna i slagsmål => skadorna blir mindre.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ojoj, medlem så länge utan att hitta sökfunktionen.

Ojoj, medlem så länge och fortfarande den arroganta tonen.

Han ställde frågan men du svara inte så jag ställer frågan: Vem är/var Bijan?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Folk som har en total avsaknad av empati och njuter av att styra folk till döden förtjänar inte att leva bland resten av folket här på jorden.

Jag kan bara tänka mig två tänkbara saker som lett till att "Macarow" är som han är.
Antingen föddes han med någon personlighetsstörning (autism och/eller psykopati känns som lockade gissningar, men jag är lekman) eller så har han haft en (jävlig) uppväxt som fått honom att bli som han blev... eller en kombination av dem.

Hur som helst så tycker jag inte att man kan lägga någon egentlig skuld på en individ som denna, det är ett misslyckande av samhället att han finns i den form han finns nu.