Enkät: Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Permalänk
Medlem

Enkät: Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Överdriven konsumtion av datorspel leder till minskad mängd sömn

Detta är min hypotes. Denna enkät är en del av min utbildning i Psykologi.
Enkäten och frågorna har troligtvis många brister, men ändå godkända för denna ministudie.
ALLA SOM SPELAR DATORSPEL MINST 5 DAGAR PER VECKA ÄR VÄLKOMMNA ATT DELTA. Konsollspel är undantagna.
Jag hoppas att ni kan besvara de tio frågorna inom 48 timmar från och med NU. http://FreeOnlineSurveys.com/rendersurvey.asp?sid=itqjrjmxos0...

Jag lägger ut 6 st trisslotter som prispott. Troligtvis blir det fler som svarar så jag kommer att lotta ut dessa "priser".

Jag hoppas att det är ok att jag lägger ut enkäten här? Om detta strider mot Sweclockers regler så ber jag om ursäkt i förskott.

Permalänk

Det beror nog på vad man spelar, sitter jag och spelar lite crysis så har jag inga problem att somna 40 min efter jag slutar spela (kollar alltid på 20 min Anders och Måns innan jag stänger av) så på 20 min kan jag somna. Men är det labb x18 i Stalker eller speciellt seriösa clan matcher i css flyter man ju omkring på adrenalin:), då kan det nog ta nästan mer än en timma innan jag somnar.

Hoppas det går bra med enkäten :).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Evil_AnAnAs:

Jag tror jag var otydlig. Det jag vill ta reda på är hållandet mellan antal timmar spelande och antal sömntimmar.... alltså inte hur lång tid det tar att somna.

Permalänk

Eh, överdriven konsumption av i princip vad som helst kan leda till minskad mängd sömn?

Om du menar att spel på något sätt ger upphov till mer sömnproblem än andra hobbyer så behöver du ha betydligt bättre underlag än en liten enkät...

Jag tror att du inte kommer att komma långt i din psykologiutbildning om du inte tar det här mer seriöst.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag förstår vad du menar, jag har också fyllt i allt med avseende på antal timmar/sömn. Det jag menar är att hur lång tid det tar innan du slutar spela tills du somnar är det som påverkas mycket. Om vi säger att jag spelar 6 timmar tidigt på dagen för att sedan gymma och sedan sova hos tjejen kommer jag ju sova mycket längre än om jag spelar 6 timmar innan jag ska sova och inte har gjort något mer än att plugga på dagen.

Annars blir det mer ett konstaterande, de som spelar mycket sover mindre. Det som är viktigt att ta reda på är varför? Är det för att de mellan 16-22 och inte sover mycket ändå eller för att kroppen går ner i vila när man sitter och spelar eller för att hjärnan har tagit in så mycket syn intryck att den går på högvarv?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Helt rätt det du säger!

Den studien som jag bedriver nu är väldigt förenklad och innehåller väldigt många övriga variabler som påverkar tex dem du nämner.
Denna studie är en början som jag hoppas kunna spinna vidare på. Målet först är att konstatera att ett samband finns.
Ytterligare en studie bör utföras men det får jag spara tills utbildningen kräver det.
Jag uppskattar väldigt mycket att du och många andra har svarat på enkäten.
I skrivande stund har 22 personer svarat på enkäten, betydligt fler än jag hoppades på från början...

Permalänk
Medlem

Svarade på frågorna - men det känns som sagt lite tunt.

Lycka till iaf!

Permalänk
Medlem

Jag måste tacka alla som deltog. Det ni har gjort uppskattas väldigt mycket. Nu ska data analyseras. I början på nästa vecka ska jag kontakta 6 st slumpvist utvalda människor och begära adress dit lotten ska skickas.

Den färdiga raporten kommer att redovisas här så att ni själva kan se resultatet av er inblandning.

Tack än en gång!

Permalänk
Medlem

Överdriven konsumtion av datorspel leder till...

Ännu mer roligt än bara konsumtion?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag spelar väldigt mycket, men det har inte lett till någon minskad mängd sömn för mig iallfall. Jag sover mina 9 timmar..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Menar du att datorspelande skulle leda till sämre/mindre sömn bara sådär, eller att datorspelande leder till att man spelar istället för att sova? Det första påståendet är väldigt knepigt, det andra påståendet är bara väldigt logiskt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu har 6 individer valts slumpmässigt av de 59 som lämnade in svar.
Jag önskar att ajg kunde ge trisslott till alla men det kan inte göras av uppenbara skäl.

Jag måste dock tacka en gång till för ert deltagande!

MVH Tim

EDIT: Ni som "vann" bör kolla era maillådor!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Menar du att datorspelande skulle leda till sämre/mindre sömn bara sådär, eller att datorspelande leder till att man spelar istället för att sova? Det första påståendet är väldigt knepigt, det andra påståendet är bara väldigt logiskt.

Människor påstår att psykologi är sunt förnuft. Och visst kan man alltid förklara olika fenomen efterhand. Tyvärr har jag lärt mig att psykologin inte alltid följer logik eller sunt förnuft - därav min hypotes.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag glömde fylla i mailen så jag behöver nog inte checka mailen. När kommer sammanfattning?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Kommer ihåg att jag glömde fylla i mailen så jag behöver nog inte checka mailen. När kommer sammanfattning?

Jag vill först ha feedback från lärare innan jag publicerar något.
Kan dock avslöja redan nu att det knappt förekom något samband med korrelationskoofecienter på -0.05 och -0.12.
Så var lugna och spela hur mycket ni vill.