Permalänk
Medlem

Momsfråga

Har en fråga som torde vara enkel för den som är lite halvt insatt i företagsekonomi.

Som jag har förstått det ska företag som har en högre utgående än ingående moms betala mellanskillnaden till skatteverket. Men, om företaget har högre ingående än utgående moms, får det tillbaka mellanskillnaden istället då?

Om ja;

Finns det något beloppkrav? T.ex. kan ett företag ha 0kr i utgående moms och 5000kr i ingående moms och få tillbaka 5000kr från skatteverket?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det stämmer att företag kan få tillbaka moms.

Säg att jag tjänar 40 000:- + moms, då är momsen 10 000:-, om jag sen köper tex. verktyg för 55 000:- inkl. moms så är det 11 000:- i moms, då innebär det att jag får tillbaka 1000:- kronor.
Men det betyder också att det går dåligt för företaget, ju mer moms ett företag betalar desto bättre går det.

Andra frågan vet jag inte riktigt hur du menar, men du kanske fick svar från det jag skrev.

EDIT
Om ett företag bara spenderar utan att tjäna någonting så blir den utgående momsen 0:- men den ingående X:-, det kanske var så du menade?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det stämmer att företag kan få tillbaka moms.

Säg att jag tjänar 40 000:- + moms, då är momsen 10 000:-, om jag sen köper tex. verktyg för 55 000:- inkl. moms så är det 11 000:- i moms, då innebär det att jag får tillbaka 1000:- kronor.
Men det betyder också att det går dåligt för företaget, ju mer moms ett företag betalar desto bättre går det.

Andra frågan vet jag inte riktigt hur du menar, men du kanske fick svar från det jag skrev.

EDIT
Om ett företag bara spenderar utan att tjäna någonting så blir den utgående momsen 0:- men den ingående X:-, det kanske var så du menade?

Precis. T.ex. företaget har ett år köpt saker för 20 000 kr och har således 4000 kr i ingående moms. Däremot har man inte sålt någonting alls, och har således 0kr i utgående. Får företaget då tillbaka 4000kr av skatteverket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Precis. T.ex. företaget har ett år köpt saker för 20 000 kr och har således 4000 kr i ingående moms. Däremot har man inte sålt någonting alls, och har således 0kr i utgående. Får företaget då tillbaka 4000kr av skatteverket?

Japp, så funkar det.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Japp, så funkar det.

Ok, men är det inte en risk att folk startar en massa enskilda firmor till höger och vänster för att kunna köpa prylar och få tillbaka momsen? Alla prylar kan ju inte relateras till verksamheten men exempelvis datorer är ju i de flesta företag relevanta för verksamheten oavsett vad man sysslar med.

Permalänk
Medlem

Om man inte ens gör ett försök till att sälja nån pryl eller tjänst och bara har en massa ingående moms lär man ju hamna under luppen hos skattmasen ganska snabbt. Det är dessutom inte bara att starta en enskild firma sådär. Krävs endel pappersarbete.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte bara starta en enskild firma och börja köpa saker, skatteverket kommer isf kolla dig och det blir väldigt svårt för dig att motivera inköp av datorutrustning om du inte har gjort något jobb eller har jobb på gång.

Däremot kan du (och det är så man vanligtvis gör) köpa utrustningen först och sen göra jobbet, men firma är ingen genväg till att köpa saker momsfritt.

Däremot är det väldigt enkelt att starta enskild firma och det kostar inget.

https://www.foretagsregistrering.se/

Allt sköts via nätet om du har e-legitimation. Du bör dock ha lite koll på vad du sysslar med och vad de olika fälten betyder.

OBS! Enskild firma är ett jättebra sätt att verkligen skita till det för sig, se till att du verkligen vet vad du gör för du är personligt ansvarig för företagets skulder.

Men så länge du har koll så är det också oerhört smidigt.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jorå jag vet vad det handlar om. Driver sedan en tid tillbaka en enskild firma men verksamheten kommer inte vara särskilt aktiv det kommande halvåret pga tidsbrist.

Btw, Dala56. Jag har för mig att det inte var något pappersarbete alls. Synnerligen okomplicerat att starta om man bara har någorlunda koll på ekomiska termer.

Permalänk

Om du har mer utgifter än inkomster så går du ju back xD och om företaget bara går back så kommer det inte finnas kvar speciellt länge av flera anledningar.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Borde väl ändå vara ganska lätt att starta som enskild näringsidkare och heta typ "Internet Community solutions" eller liknande, köpa dator, kamera osv på företaget. Vid kontroll så jobbar du ju på en komplicerad hemsida till firman. Sedan efter ett tag lägger du firman på is pga tidsbrist etc?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Borde väl ändå vara ganska lätt att starta som enskild näringsidkare och heta typ "Internet Community solutions" eller liknande, köpa dator, kamera osv på företaget. Vid kontroll så jobbar du ju på en komplicerad hemsida till firman. Sedan efter ett tag lägger du firman på is pga tidsbrist etc?

Absolut men du är ju fortfarande skyldig staten för momsen. Verkar som en otrolig jobbig omväg för att få betala samma pris som på onoff...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacil
Absolut men du är ju fortfarande skyldig staten för momsen. Verkar som en otrolig jobbig omväg för att få betala samma pris som på onoff...

Vad pratar du om?

Om han har köpt saker så är det ju staten som är skyldig honom pengar för momsen, inte tvärtom!

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Vad pratar du om?

Om han har köpt saker så är det ju staten som är skyldig honom pengar för momsen, inte tvärtom!

Jag har absolut ingen aning! Men det lät säkert jättebra i mitt huvud innan jag skrev det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacil
Jag har absolut ingen aning! Men det lät säkert jättebra i mitt huvud innan jag skrev det

Läs tråden innan du kommenterar kan ju vara en lösning på problemet?