Frekvensskalning athlon64 Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2003

Frekvensskalning athlon64 Debian

Jag har precis satt ihop en ny server som innehåller bl.a en athlon64 4000+
problemet med denna server är att jag inte kan få den att skala ner frekvensen på cpun, någon som vet hur man ska göra eller vet var det finns en fin guide?

/me

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2008

Testa om du kan hitta något som heter cpufreq.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2006

Är det ett x86 eller x86_64 system?

Arch Linux ~ Journal | Skärmskott | Punktfiler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2003

det är ett x86_64 (tror jag, är installerat från amd64 avbilden på debian.org) system och jag har nu testat alla paketen som finns med i apt:en och som kommer upp när man söker på cpu, som i sin beskrivning säger sig ha något med frekvensskalning att göra.

/me

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltcola
det är ett x86_64 (tror jag, är installerat från amd64 avbilden på debian.org) system och jag har nu testat alla paketen som finns med i apt:en och som kommer upp när man söker på cpu, som i sin beskrivning säger sig ha något med frekvensskalning att göra.

Kör; uname -a så får du svaret..
apropos är ett underbart kommando; testa apropos frequence (alternativt apropos frequency) och se vad du får för svar. Vanligtvis - men inte nödvändigtvis - finns manualsidorna om du har matchande kommandon/paket installerade.

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osan
Kör; uname -a så får du svaret..
apropos är ett underbart kommando; testa apropos frequence (alternativt apropos frequency) och se vad du får för svar. Vanligtvis - men inte nödvändigtvis - finns manualsidorna om du har matchande kommandon/paket installerade.

på uname -a får jag svaret: Linux xxxx 2.6.18-6-amd64 #1 SMP Tue Aug 19 04:30:56 UTC 2008 x86_64 GNU/Linux

och på apropos frequency säger den:
powersaved (8) - supports APM and ACPI: three battery states, proper standby/suspend, cpu frequency scaling and other power management tasks

Vad innebär detta? får inte ut något får inte ut något vettigt av det. Har som testat alla paketen som säger sig hantera cpuskalning. Får inte ut något av de manualerna heller.

/me

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltcola
på uname -a får jag svaret: Linux xxxx 2.6.18-6-amd64 #1 SMP Tue Aug 19 04:30:56 UTC 2008 x86_64 GNU/Linux

och på apropos frequency säger den:
powersaved (8) - supports APM and ACPI: three battery states, proper standby/suspend, cpu frequency scaling and other power management tasks

Vad innebär detta? får inte ut något får inte ut något vettigt av det. Har som testat alla paketen som säger sig hantera cpuskalning. Får inte ut något av de manualerna heller.

He! Jaa, jag var faktiskt lite slarvlig slår det mig nu när jag läser ditt svar; apropos <kommando> ger ett svar (om det finns ett/flera svar) på vilka manualsidor som innehåller referens(er) till det kommado du frågade på.
Lite lagom klartext, lite lagom fritt översatt så hade du och din maskin en angenäm (men kort) liten dialog;

"-Hej herr linux distro, vad har du för manualsidor som innehåller någonting som går att relatera till 'frequency'?"

"-Ptja, jag har ju manualen till powersaved om den skulle passa, men annars har jag inte så mycket att bjuda på."

Pröva att skriva man powersaved så kommer du att få se manualsidan för powersave daemon, vars uppgift (kort uttryckt) är att hålla koll på hur ditt OS skall bete sig beroende på om den går på batteri eller nätdrift, om du sätter den i standby-läge osv.

uname-svaret talade om för dig att du kör en 64bitars debian distro (exakt vilken btw?)

Du kan alltid vara lat och låta google göra jobbet åt dig (alternativt; söka enbart på debian.org)

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"