Återfå raderat konto på Ubuntu?

Permalänk

Återfå raderat konto på Ubuntu?

Hej, det är så att jag raderade mitt konto som var på datorn från början och nu behöver jag det igen.. Mappen finns kvar med alla dokument osv i.. men när jag väljer "Lägg till användare" står det bara: "Hemkatalogen finns redan - Ange en annan sökväg för hemkatalog"

Så jag undrar hur jag ska få ett konto med den hemkatalogen och så?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

man useradd

Permalänk

i vadå? förklara gärna lite mer utförligt

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

tror du måste ha samma id-nummer på användarem

Permalänk

testat. funkar inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Avstängd

Prova att byta namn på mappen, sen skapar du nytt konto, sen tar du bort den nya mappen som skapades, och byter namn på mappen tillbaka.

Permalänk

Går inte att byta mappnamn..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlstrand
Går inte att byta mappnamn..

Det går om du använder sudo framför dina kommandon för att flytta och byta namn. Alternativt "gksu nautilus" för att få ett nautilus med rooträttigheter.

Eftersom du inte äger den mappen kan du inte modifiera den utan rooträttigheter.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

har följt detta efter en annan hjälp

sudo mv /home/foo /home/oldfoo

då kunde jag göra en ny användare men hur ska jag få över alla filerna från den gamla elev till den nya?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

öppna en terminal och skriv man useradd.
t.ex sudo useradd -d /home/gammal_användare -g users -G wheel adm audio -s /bin/bash nytt_användar_namn

Permalänk

vad händer då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Avstängd

Använd sudo eller gksudo för att byta namn på mappen typ.
bob -> bob_old
Sen skapar du nytt konto, typ Bob.
Sen tar du bort mappen Bob som skapas när du skapar nytt konto.
Sen byter du tillbaka gamla Bob_old till Bob.

Permalänk
Medlem

chown kommandot kan också vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

sudo chown -R DITT_NYA_ANVÄNDARNAMN /din/gamla/mapp/med/alla/filer
sudo chgrp -R DITT_NYA_ANVÄNDARNAMN /din/gamla/mapp/med/alla/filer

sudo mv /adressen_till_gamla_mappen /home/ditt_nya_användarnamn

Det ska fixa biffen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Man måste bara älska *nix, där man kan göra samma sak på otaliga sätt

Personligen hade jag nog löst det, mest pg.a. lathet, genom att ange /dev/null som hemmapp när adduser frågar efter en alternativ mapp. Sedan bytt ägare och grupp på den gamla hemmappen och slutligen ändrat till korrekt hemmapp i /etc/passwd.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Man måste bara älska *nix, där man kan göra samma sak på otaliga sätt

Nä det menar du inte! hehe. Nja synd bara att man fortfarande bara kan göra ungefär 90% grafiskt, när dom fått till det så är *nix redo för den stora massan.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.