Permalänk
Medlem

GRUB installerades inte

Edit: Löste sig:
Jag installerade om ubuntu. Denna ggr partionerade jag en "extenden partition". Då kunde jag ha flera underpartitioner så som /root, swap och /home. Då funka allt bra.

Hej!

Jag har försökt att installera Ubuntu på min dator där jag nu kör Vista.

Installationen gick bra fram till att GRUB skulle installeras. Då kom ett felmedelande upp och installationen avbröts.

Jag har försökt att hitta hjälp med misslyckats.

Jag har provat nu i efterhand med:
Vista booloader - hitttar inte Linux
auto_super_grub_disk_1.4 - denna går att köra från WIn. Då får jag upp en bootmeny med Vista + detta prg. Sen händer inget mer.

Min hårdisk är partionerad:
C: Vista
D: Prg
E: Prg
F: DVD-RW
G: Ubuntu (main "/" ligger här)

Någon som har något föslag på vad jag kan göra?

Mvh
Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk

Jag har för mig man kan köra in Ubuntu-skivan och hoppa till det steget då GRUB installeras. I alla fall i alternate. Minns inte exakt hur men det ska gå.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Vila i frid

Boota upp på Live-CD och kör grub med kommandot "find /boot/grub/stage1" så vet du vilken disk och partition du ska använda. http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/reinstall-ubuntu-grub-b... där du ersätter hd0,0 och hd0 med de parametrar du fick med din egen "find" sökning.

Permalänk
Medlem

Bränn en super grub disk, den kan fixa in grub.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.