Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Feb 2007

GRUB installerades inte

Edit: Löste sig:
Jag installerade om ubuntu. Denna ggr partionerade jag en "extenden partition". Då kunde jag ha flera underpartitioner så som /root, swap och /home. Då funka allt bra.

Hej!

Jag har försökt att installera Ubuntu på min dator där jag nu kör Vista.

Installationen gick bra fram till att GRUB skulle installeras. Då kom ett felmedelande upp och installationen avbröts.

Jag har försökt att hitta hjälp med misslyckats.

Jag har provat nu i efterhand med:
Vista booloader - hitttar inte Linux
auto_super_grub_disk_1.4 - denna går att köra från WIn. Då får jag upp en bootmeny med Vista + detta prg. Sen händer inget mer.

Min hårdisk är partionerad:
C: Vista
D: Prg
E: Prg
F: DVD-RW
G: Ubuntu (main "/" ligger här)

Någon som har något föslag på vad jag kan göra?

Mvh
Jejja

AMD fx8350 + Hyper 212, Gigabyte 970a ds3p, 16Gb, Asus 280 OC CUII, 256Gb SSD, Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

Jag har för mig man kan köra in Ubuntu-skivan och hoppa till det steget då GRUB installeras. I alla fall i alternate. Minns inte exakt hur men det ska gå.

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Boota upp på Live-CD och kör grub med kommandot "find /boot/grub/stage1" så vet du vilken disk och partition du ska använda. http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/reinstall-ubuntu-grub-b... där du ersätter hd0,0 och hd0 med de parametrar du fick med din egen "find" sökning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Bränn en super grub disk, den kan fixa in grub.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.