Phenom X3 8750, är den framtidssäker?

Permalänk
Medlem

Phenom X3 8750, är den framtidssäker?

Sitter och flänger runt nu igen och kan inte bestämma mig angående processor.

Men tycker att pheonom i rubriken är väldigt billig och har oxå fått bra resultat i höga upplösningar (1900x1200) som jag kommer sitta på med en 24" skärm.

Men problemet verkar vara att denna processor är näst intill omöjlig att klocka och jag e inte säker på att 2.4GHz räcker om si sådär ett år i spelbranchen. Är det kanske därför bättre att lägga ut ~500 kr mer på en 9850 med ett matchande kort som sedan verkar vara enkel att få upp i 3GHz med stockkylare?

Dock så kommer jag förmodligen inte under 10 lakan med en 9850 vilket jag helst vill göra. Vilket kort bör man minst ta för att slippa allt med bios uppdatering för 9850 annars?

Annars är en 8750 väldigt aktuell med Gigabyte GA-MA790X-DS4 vilket ser ut att vara en fin kombo

Permalänk
Avstängd

Tror inte det ska vara några större problem med att klocka den, hursomhelst så lär den ju fungera i ett år till iaf.

Permalänk
Medlem

hmm, jag kanske förklarade mig lite fel ändå, vill alltså kunna sitta processorn i 2-3 år utan att behöva uppgradera förhoppningsvis.

enligt overclockersclub ( http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_phenom_x3_8750/ ) så verkar den näst intill vara omöjlig att överklocka. Det kanske beror mer på deras moderkort?

Men är brädan jag föreslog i så fall något bra alternativ eller ska man satsa på en 790GX+/FX?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
hmm, jag kanske förklarade mig lite fel ändå, vill alltså kunna sitta processorn i 2-3 år utan att behöva uppgradera förhoppningsvis.

enligt overclockersclub ( http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_phenom_x3_8750/ ) så verkar den näst intill vara omöjlig att överklocka. Det kanske beror mer på deras moderkort?

Men är brädan jag föreslog i så fall något bra alternativ eller ska man satsa på en 790GX+/FX?

Det framgår inte alls i den reviewn om det testat var moderkoertet tar slut. Det finns två review som jag sett som är så dåliga, och i båda två pratar de om en hård gräns som inte går att komma över även om de höjer vcore. Vilket tyder på att det är moderkortet som begränsar. Och i ingen av dem framgår de om de faktiskt testat om det är så.

I andra reviews så har den gått upp i 3-3.1GHz. Och då har det framgått klart att de vet vad de sysslar med.

Med andra ord tror jag (är dock inte säker) att man kan nå ganska bra med en X3 med rätt mobo.

Permalänk
Medlem

hmm byter kanske ämne här men är det något kort du rekommenderar? Vill helst ha en mATX bräda (vilket jag inte skrev först), dock så kommer ju dessa bara med 780G chippet vilket kanske e för klent om man vill överklocka?

sen står det på gigabytes site att Gigabyte GA-MA78GM-S2H stödjer 8750 med bios F3, så betyder det att jag måste flasha min bios, för har aldrig gjort det innan och är rädd att saker ska gå fel. sitter just nu på en athlon 64 3500+ (1.75GHz) och jag gissar på att den inte kommer funka att flasha med även om det finns en för både 939 och AM2

Vet du om det kommer en 790x mATX bräda den närmaste tiden eller måste jag använda mig av 780G?

Permalänk
Avstängd

Det är ingen som helst fara med att det är 780G. De är lika bra de. Det som är sämre är strömförsörjningar och sånt som gör att mATX kort kan klocka sämre på bussen. Brukara vara Gigabyte som är bäst på det området.

Angående flashning ska det gå utmärkt med en A64 förutsatt att den är AM2.

Fast jag funderar inte på om jag inte ska rekommendera en Phenom Black Edition bara för att du ska vara på den säkra sidan. De kommer dock inte klocka till sin fulla potential på ett mATX kort med lite otur. :/

Permalänk
Medlem

tack för svaret.

Beställde hur som helst en 8750 idag tillsammans med mATX kortet. Kommer nog bli nöjd vad jag än får och jag kom under 10 laka med en 24" skärm till
synd bara att jag inte kunde beställa en dag tidigare så jag haft nåt att göra i helgen. to bad for me

Permalänk
Medlem

Min Phenom X4 9750 2.4Ghz & Gigabyte GA-MA78GM-S2H combo är helt godtycklig och gillar den. Var bara synd att mitt rev. 1.0 moderkort pajade ca 2 veckor tillbaka. Fick dock ett nytt rev.1.1 moderkort på garantin från komplett idag. Ska montera ihop datorn igen senare idag eller imorgon.

Jag har också 24" skärm

Hade inga problem med combon i ca 5 månader tills det plötsligt pajade helt när man tryckte på reset knappen för att starta om datorn då ett program hackade upp sig och man kunde inte komma tillbaka till skrivbordet och aktivitetshanteraren.