Google kan köpa Valve

Permalänk
Inaktiv

Det är lite skrämmande var spelmarknaden är på väg. Alla små köps upp och blir en del av den stora massan. Inte för att Google inte skulle kunna sköta det snyggt. Men ett oligopol på spelmarknaden skulle bara resultera i en sak; att vi får köpa mer homogena spel till ett dyrare pris. Tråkigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Kan bli intressant!
har google fått storhetsvansinne?
#1

Storhetsvansinne är Googles affärsidé

Permalänk
Medlem

Vet ni vad jag tycker skulle vara underhållande?:D Om Microsoft köpte upp Google!
mohohoaa world domination!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Vad för uppdateringar vill du ha till ett spel som cs 1.6?
Tror nog inte att det är så många på Valve som jobbar med det just nu.
Checka in de nya spelet Left4Dead istället de verkar vara guldvärt.
Sen om du spelar team fortress 2 så märker du att de kommer en hel del uppdateringar till det.
Cs 1.6 är historia och det är bra som det är :). Själv spelar jag cs ibland för att fördriva tiden.

Att så otroligt många fortfarande spelar cs bevisar ju bara vilket sjukt bra spel det är och inte som "alla nya spel" som folk spelar några månader och enbart för grafiken typ. Och nej, cs är inte historia.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har dock hört ett helt annat rykte, VALVE är påväg att köpa upp Google och YouTube flyttar in i Steam.

You heard it here first...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Jag har dock hört ett helt annat rykte, VALVE är påväg att köpa upp Google och YouTube flyttar in i Steam.

You heard it here first...

Som om att de skulle hända??? Google är ju typ sååå många gånger större företag än VALVE. och sen YouTube oxå? Nä Bull Shit!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan
Detta låter som en dålig kombo för mig...

Jag tycker inte om tanken på att google (som ju har haft skumma saker för sig med bland annat sin webbläsare) ska styra och ställa över steam..
Jag vill verkligen inte att det ska dyka upp en massa sökfält och reklam för det ena och andra i steam, inte heller vill jag att Google ska veta vilket spel jag spelar, vart jag spelar det, hur jag spelar det, om jag har webbkamera, hur lån... ja ni fattar.

Jag är heller inte överlycklig över tanken på att Google ska börja distrubitera spel. Jamen pengagalna superföretag som ger ut spel... det vet vi alla hur det går.. ta bara ea som exempel... (ea är förövrigt enda anledningen till att jag stödjer Blizzard och Microsoft Games for Windows)

Activision-Blizzard gör ju inte skitprodukter dock. De har en enorm omsättning vilket är den enda riktiga jämförelsen med EA. Games for Windows har inte med det här att göra. Det är en plattform som Microsoft utvecklat där du har en mapp för alla dina spel. I princip så enkelt är det. Det har samma betydelse som PCCD och PCDVD hade innan Games for Windows kom ut. Games for Windows Live är dock en helt annan sak. Att Microsoft tycker att man skall behöva betala för att få spela online är brutalt. Blir det någonting av det så bojkottar jag alla sådana spel och kör allt genom Steam (som för övrigt senaste två åren har blivit allt annat än skit som många påstår) i stället. Ner med Microsoft's scamming skit Games for Windows Live, och EA.

On-T: Gött att det bara var ett rykte. Valve är så sjukt jordnära och bryr sig mycket om sitt community (de tvingas av Microsoft och Sony att ta betalt för sina patchar till Orange Box och släpper därför en stor patch senare i stället för diverse uppdateringar som till PC), och jag tror att med ett pengamongulbolag som Google vakande över dem skulle de bli en helt annan grej. Låt Valve vara självständigt!

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Om det är något företag som ska köpa upp något annat är det definitivt Google. Med en slogan "dont be evil" (http://en.wikipedia.org/wiki/Don%27t_be_evil) och allmänt skön inställning till det mesta göra google till ett av mina favvoföretag. Till skillnad från M$ och Apple, som mest bara är allmänt vidriga kapitalistföretag utan värderingar.

Permalänk
Avstängd

Kan bli bra om det betydet att det kommer native Linux versioner av alla Valve spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Om det är något företag som ska köpa upp något annat är det definitivt Google. Med en slogan "dont be evil" (http://en.wikipedia.org/wiki/Don%27t_be_evil) och allmänt skön inställning till det mesta göra google till ett av mina favvoföretag. Till skillnad från M$ och Apple, som mest bara är allmänt vidriga kapitalistföretag utan värderingar.

Utan värderingar?

Från "Människan socialt och kulturellt" av "Katri Cronlund"

"Värderingar fungerar som verktyg för att skapa ordning för oss. Exempel på värderingar de flesta har är att det är viktigt att vara frisk, att ha en familj och att kunna bestämma över sig själv. Många värderingar delar vi i en kultur, men det finns också skillnader mellan grupper, familjer och individer.
Värderingar talar om vad vi tillmäter högt eller lågt värde, vad vi uppskattar eller inte uppskattar. De flesta värderingar lär vi oss tidigt, andra kommer till efter våra egna erfarenheter. Värderingar styr våra handlingar i hög grad, vi försöker göra det vi värderar som bra och låta bli det vi värderar som dåligt."

Självklart har inte ett/något företag en värdering (inte ens Google). Ett företag har inte något "sinne" eller "själ" som lever efter moralprinciper. I många fall kan företag vara en juridisk person, men det är inte direkt applicerbart här.

Kan du mer konkret definiera "vidriga kapitalistföretag utan värderingar", samt redogöra för varför inte Google passar in där (och diverse slogans och "skön inställning" är mindre än målande)? Det skulle i alla fall hjälpa mig att förstå vad du menar, samt kanske ge mig en ny bild av företaget!?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Jag har dock hört ett helt annat rykte, VALVE är påväg att köpa upp Google och YouTube flyttar in i Steam.

You heard it here first...

HAHAHA!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Som om att de skulle hända??? Google är ju typ sååå många gånger större företag än VALVE. och sen YouTube oxå? Nä Bull Shit!

Självklart inte, för snubben var ju dödligt seriöst och menade allvar till 100%, vad annars.....

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

Varför inte, Google äger Internet. Spelmarknaden härnäst.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Är iaf ett av de bättre företagen som kan köpa upp dem. Tro inte Googel kommer lägga sig i deras spel utveckling, så de kan fortsätta producera sina spel i sitt egna tempo och sill även i fortsättningen.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Hade ni hellre sätt att EA games köpt upp steam? =/

Nej inte alls men det har inget med saken att göra...
Håller med andra för mig, Steam ska ju hålla ihop flera utgivare, inte ta någons sida. Nu är iofs inte google någon speltillverkare men de är trots allt konkurrenter till MS som har ett finger med i spelindustrin. Svårt att säga hur detta kommer påverka Steams förmåga att attrahera nya utgivare men jag skulle nog föredra om Valve fick fortsätta som de gör.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
On-T: Gött att det bara var ett rykte. Valve är så sjukt jordnära och bryr sig mycket om sitt community ...

Typ som när Valve köpte CS och gjorde om det bara för att kunna sätta sin stämpel på det?

Ok, kasst exempel kanske. Har inte riktigt hängt med i communityn sen dess men inte hört något från den heller så är lite skeptisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
(som för övrigt senaste två åren har blivit allt annat än skit som många påstår)

"In order to run Steam properly on this version of Windows, the Steam service component must be installed."

Skrattretande
Nog för att steam har blivigt ljusår bättre sen dess start (då var de f** inte färdigt) men det är fortfarande kasst (både som program och by design).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roronoa
Jag ser inte varför Google inte skulle kunna köpa Valve. Vad har Google gjort som skulle påverka Valve negativt?
Jag tror dock inte att Gabe Newell tillåter Google att påverka Valves spelutveckling eftersom den fungerar/har fungerat väldigt bra!

Valve<3

Allvarligt nog tror jag Google kommer strukturera om hela Steam, de kommer bli en stor förändring jämfört med nu. Skulle inte bli chockad om de börja dyka upp massa tråkig reklam överallt och betaltjänster.

Så länge Steam och Counter-Strike fortsätter vara det de är idag, så har jag inget emot det.

Men jag tycker inte Google och Valve går ihop.

De kanske är svårt att sätta fingret på vad Google gjort som påverkar negativt, men däremot kan man se konsekvenserna.

Det är som att Volvo ska köpa upp Sony Ericsson. Går bara inte, fel företag köper fel.

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk

Fel om 1.6

Att 1.6 skulle vara historia visar ju bara på er underbar okunskap, se denna grafik http://www.dataspelsbranschen.se/items/stats/DSB-Speltoppen%2... och konstatera tillsammans med mig att CS sålde 3:e bäst av alla PC-spel 2007 och 4:e bäst alla kategorier. Ganska bra för ett spel som är drygt 10 år och "historia".

Säger som någon tidigare i tråden; Google kan få köpa Valve om de börjar uppdatera 1.6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Lombardi har redan sagt att det bara är rykten.

http://kotaku.com/5051164/valve-kills-google-buy+out-rumor

Edit : ah barf han visst före
dessutom så tycker ja att om google ska köpa nån så ska de fan va EA, o sen spaka ut alla som ser till att EA bara tillverkar dåliga julklappar.

Du tror inte att det kanske finns en anledning till att EA är världens störtsta spelföretag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Det verkar tyvärr vara de :/, google kör microsofts teknik och köper upp allt.

Om man har svinmycket pengar, vad ska man annars göra med dem som ett företag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Nej fan varför ska vi ha en massa jävla ointresserade musik/film jägare som sabbar våran fina spelcommunity på steam för??
Bort med google,rena skräpet även om dom är snabba,det enda dom är bra på är att motverka microsoft så den credden ger jag dom dom.Men dom skall inte rota i en väl fungerande spelcommunity som funkar alldeles utmärkt förutom call of duty 4 då där steam stinker fullständigt med världens kassaste support.Om inte annat så kommer dom(google) sno massa bandbredd av oss i steam och det gillas inte alls.

Du har ju ingen aning om vad du pratar om, från början till slut. Du ska nog se att Google har "lite" vassare servrar än Valve...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
Det är som att Volvo ska köpa upp Sony Ericsson. Går bara inte, fel företag köper fel.

Volvo gör bilar, Sony Ericsson gör mobiltelefoner - helt olika marknader. Både Googles och Valves tjänster är Internetbaserade.

Förstår inte varför alla är så negativt till nåt sånt här. Jag tror det bara skulle kunna bli bättre - sluta vara så konservativa.
Om nåt så har väl Google ändå gjort Internet bättre, inte sämre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
De kanske är svårt att sätta fingret på vad Google gjort som påverkar negativt, men däremot kan man se konsekvenserna.

Är det någon som har kommit med någon verklighetsbaserad kritik i den här tråden?

Alltså det är inte utan att man blir sur på alla som skriver utan att tänka sig för här.
Vad har Google för betaltjänster, förutom AdWords? Nämn något? Nej, precis.
Tvingar Google er att betala något för att använda deras tjänster? Nej.
Tvingar Google er att installera skumma program eller addons? Nej.
Vad är grejen, har Google bränt ner era hus, våldtagit era mammor och dödat era hundar? Har ni någon som helst anledning till att klaga på dem?
Är det något farligt med att Google vet vad ni använder för hårdvara? Tror ni att andra företag inte redan vet det?
Det är inte som att vi snackar om att FRA lyssnar av era chattar på grund av Google om ni nu tror det.

Att klaga på Google är det nya att klaga på Microsoft, bara för att de är stora är de dåliga helt enkelt.
Steam är en utmärkt metod för distribution och jag tror faktiskt att ett uppköp av Valve bara skulle gynna spelutvecklandet i form av ännu mer kapital. Spyware? Ta av dig foliehatten.
Jobbigt DRM-skydd? Finns INGET SOM HELST DRM i Steam, man kan installera spelen på hur många datorer som helst utan så mycket som ett pip från klienten. Dela account med 10 vänner? Spela 4 på LAN med samma CD-key? Inga problem!
BTW, ingen som har tänkt på att det redan är massa reklam i Steam? När man laddar ner uppdateringar finns en banner t.ex; vet inte om det är kvar men ett tag fanns t.om. enorma banners på de_dust2 vid ena bombplatsen och T-spawnen (tror jag det var).

Gah, nya medlemmar (eller Sweccen öht) alltså, vart är Sverige på väg...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Med lite tur kanske vi får ett och annat spel att fungera på samma sätt i Linux som i Windows...

Permalänk
Medlem

Håller helt med ZaInT.

Google är absolut ett av mina favoritföretag (vilket också Valve är), så att just de köper upp Valve tror jag kan betyda en hel del positivt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

<b>"I was down at the Austin Game Developer Conference today, and I asked Valve if there was any truth to Charlies news that Google was buying them. They flat out denied it. So I said ok, tomorrow morning valve.google.com is not going to show up is it? Well, they still say no so I'm here to report that this is just a rumor. They said he may have heard it online or something."</b>

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av någon
<b>"Om nåt så har väl Google ändå gjort Internet bättre, inte sämre...."</b>

Ja eller hur, att dokumentera och spåra allt man gör på nätet är att göra det bättre, skillnad mellan google och fra??

Ja kan bara inte vara optimistisk till att google ska köpa upp Valve. Får de en fot in bland de miljoner Steam användare tjänar de bara massa pengar, och jag skulle inte bli chockad om reklam skulle dyka upp överallt.

Så skjut mig, men jag har min rätt att få vara emot detta precis som eran rätt att vara för detta.

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Medlem

Google tjänar på reklam. Så steam kanske blir full av reklam. Men å andra sidan kanske billigare spel eller gratis?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
Ja eller hur, att dokumentera och spåra allt man gör på nätet är att göra det bättre, skillnad mellan google och fra??

Nu är det ju vi själva som, på grund av att googles lösningar är så bra som de är, väljer att ge all information till google. Skyll på användare eller de bristfälliga alternativen men inte på google.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
Får de en fot in bland de miljoner Steam användare tjänar de bara massa pengar, och jag skulle inte bli chockad om reklam skulle dyka upp överallt.

Jo, att tjäna pengar skulle nog vara lite av idén. Tänkvärt är dock att även valve förmodligen vill tjäna pengar, så skillnaden behöver väl inte vara särskilt stor?

Permalänk
Medlem

Tycker detta är bra eftersom jag HATAR steam sedan det släpptes och kommer nog alltid och göra det, därför hoppas jag att google fixar till det på något sätt. Gör dom inte det och förvärrar det kommer jag hata googles steam ännu mer.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Typ som när Valve köpte CS och gjorde om det bara för att kunna sätta sin stämpel på det?

Ok, kasst exempel kanske. Har inte riktigt hängt med i communityn sen dess men inte hört något från den heller så är lite skeptisk.

"In order to run Steam properly on this version of Windows, the Steam service component must be installed."

Skrattretande
Nog för att steam har blivigt ljusår bättre sen dess start (då var de f** inte färdigt) men det är fortfarande kasst (både som program och by design).

Kolla lite på hur de hanterar sitt community idag i stället för hur det var för 9 år sedan. De kör sitt race och vill ha mycket feedback från sitt community och lyssnar dessutom på dem. Finns nog ingen utvecklare jag känner till som känns mer humana än Valve.

Sedan så har jag verkligen inga problem med Steam. Tycker det funkar skitbra. Jag fullständigt avskydde det i början. Vägrade gå över till 1.6 för att man var tvungen att använda steam. Nu tycker jag att det är det smidigaste som någonsin gjorts i spelväg. Vad exakt är det i programmet och designen du stör dig på?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt folks aggressioner mot steam. Vad är det som är så dåligt med det? Visst kan hålla med om att de var lite dåligt i början, men nu funkar det perfekt. Ge mig lite synpunkter istället för att bara säga att det är dåligt.

Permalänk
Medlem

bättre stöd i linux kanske! varför inte?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd

Så länge Google inte har nått inflytande på hur valve sköter sitt så e det ok annars... ohhhhh noooooooooooooooooes