Permalänk
Medlem

Suddig bild, ubuntu

Hej!

Som topic lyder så har jag en lite suddigare bild i Ubuntu än vad jag har i Vista.

Jag har ett Nvida GTS 8800 kort. Jag har senaste drivrutinerna. Jag kör i upplösningen 1280x960. Samt så använder jag en LCD. (Dock så jämför jag med Vista så hårdvaran borde inte spela roll)

Någon mer som upplever samma sak som jag?

Framförallt är det svårare att läsa text. Bilderna tycker jag är skarpa.

Tack på förhand.

Mvh
Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Ett longshot kanske men icke dessto mindre ett förslag. Under utseende finns en flik 'Typsnitt'. Där finns ett alternativ för LCD-skärmar. Testa det. Använder inte själv LCD så jag har inte testat om det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPi
Ett longshot kanske men icke dessto mindre ett förslag. Under utseende finns en flik 'Typsnitt'. Där finns ett alternativ för LCD-skärmar. Testa det. Använder inte själv LCD så jag har inte testat om det ser bättre ut.

Tack!

Det blev genast lite bättre. Dock har jag fortfarande problem med att en del text på vissa sidor är för liten. Men det kan jag nog ändra själv.

/Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk

Jag löste det genom att först installera ubuntu restricted extras.
Efter det valde jag enfärgad rendering samt ett teckensnitt som ser bra ut med den inställningen. (För tillfället så använder jag Verdana Normal).
Tillslut så ändrade jag standard teckensnitt i Firefox till Times New Roman med storleken 16. Denna ändring påverkar storleken för andra fonter och de flesta sidor visas numera med normal textstorlek.

Jag tycker att kantutjämning ser fult ut så därför har jag det avstängt. Står inte ut med suddig text.

Har kantutjämning avstängt i Vista också.

Permalänk
Medlem

Re: Suddig bild, ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jejja
...
Jag kör i upplösningen 1280x960. Samt så använder jag en LCD.
...

Vad är det för skum skärm du har med 1280x960 som native upplösning?
1280x1024 brukar det väl vara på LCD:er?
Kör man icke-native upplösning så blir det suddigt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Suddig bild, ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Vad är det för skum skärm du har med 1280x960 som native upplösning?
1280x1024 brukar det väl vara på LCD:er?
Kör man icke-native upplösning så blir det suddigt.

Tack

Jag hade bara kollat "vanligaste upplösningarna" på wikipedia. lol

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10