Ubuntu + ställa in skärmupplösning=går ej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Ubuntu + ställa in skärmupplösning=går ej

Kör en gammal burk med Ubuntu 8.04.

Samma burk och bildskärm klarar 1024*nånting i Windows men man kan i Ubuntu välja max 800*600 oavsett jag använder nVidias egna eller inbyggda drivisar.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

För ett tag sedan, ganska lång tid sedan, så hade jag liknande problem och funderade ut hur man skulle lösa det hela. Jag skrev ett långt inlägg och länkade till den i min signatur. Förhoppningsvis kan det vara till hjälp, men jag kan nog inte svara på så många frågor då det var ett tag sedan.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Dec 2006

Du kan installera "nvidia-settings" så kan du ställa in skärmarna därifrån, eller editera din xorg.conf fil manuellt som ovan skrev. (/etc/X11/xorg.conf)

//Exry

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gullspång
Registrerad
Aug 2008

Vad har du för grafikkort i den burken?

Q6600 - GA-EP35-DS3 - Corsair Dominator 2048mb 1066 mhz - nVIDIA 6600, 256mb - Sonat III - 3 x 250 Gb

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
leksak
Registrerad
Aug 2008

Du kanske måste ställa in svepfrekvens i Xorg.conf filen.
Speciellt om EDID inte fungerar.

Typ,
/etc/X11/xorg.conf

Section "Monitor" Identifier "monitor1" VendorName "Samsung" ModelName "Samsung SyncMaster 900SL Plus" HorizSync 30.0 - 110.0 VertRefresh 50.0 - 160.0 EndSection

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Jo som Leksak säger, lägg till rader för horisontal synk och vertikal synk i /etc/X11/xorg.conf . Det har funkat för mig varje gång det strular med udda skärmar.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Mar 2005

Hade lite småstrul med samma sorts problem tills att jag installerade EnvyNG, så jag rekommenderar dig att installera det programmet. Det ska finnas med i Ubuntus repositories.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Hade lite småstrul med samma sorts problem tills att jag installerade EnvyNG, så jag rekommenderar dig att installera det programmet. Det ska finnas med i Ubuntus repositories.

Tyvärr så är nvidias drivrutiner ännu sämmre på att känna av vad det är för skärm.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.