Ubuntu + ställa in skärmupplösning=går ej

Permalänk
Medlem

Ubuntu + ställa in skärmupplösning=går ej

Kör en gammal burk med Ubuntu 8.04.

Samma burk och bildskärm klarar 1024*nånting i Windows men man kan i Ubuntu välja max 800*600 oavsett jag använder nVidias egna eller inbyggda drivisar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan, ganska lång tid sedan, så hade jag liknande problem och funderade ut hur man skulle lösa det hela. Jag skrev ett långt inlägg och länkade till den i min signatur. Förhoppningsvis kan det vara till hjälp, men jag kan nog inte svara på så många frågor då det var ett tag sedan.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Du kan installera "nvidia-settings" så kan du ställa in skärmarna därifrån, eller editera din xorg.conf fil manuellt som ovan skrev. (/etc/X11/xorg.conf)

//Exry

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort i den burken?

Visa signatur

Q6600 - GA-EP35-DS3 - Corsair Dominator 2048mb 1066 mhz - nVIDIA 6600, 256mb - Sonat III - 3 x 250 Gb

Permalänk
Avstängd

Du kanske måste ställa in svepfrekvens i Xorg.conf filen.
Speciellt om EDID inte fungerar.

Typ,
/etc/X11/xorg.conf

Section "Monitor" Identifier "monitor1" VendorName "Samsung" ModelName "Samsung SyncMaster 900SL Plus" HorizSync 30.0 - 110.0 VertRefresh 50.0 - 160.0 EndSection

Permalänk
Medlem

Jo som Leksak säger, lägg till rader för horisontal synk och vertikal synk i /etc/X11/xorg.conf . Det har funkat för mig varje gång det strular med udda skärmar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hade lite småstrul med samma sorts problem tills att jag installerade EnvyNG, så jag rekommenderar dig att installera det programmet. Det ska finnas med i Ubuntus repositories.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Hade lite småstrul med samma sorts problem tills att jag installerade EnvyNG, så jag rekommenderar dig att installera det programmet. Det ska finnas med i Ubuntus repositories.

Tyvärr så är nvidias drivrutiner ännu sämmre på att känna av vad det är för skärm.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.