Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zartax
fesoj: Du missar en sak i din första version av ondska, dvs att det är en benämning eller ett begrepp. Det du missar är att vi kan ha kommit överens om en gemensam definition på begreppets innebörd, och att det på så sätt inte är relativt trots att det inte kommer från en objektiv källa.
Överrenskommelser människor emellan tycker jag minsann att jag har täckt. Jag ser verkligen inte varför detta skulle förändra någonting. Ponera att du har två grupper i samhället, där den första gruppen har kommit överrens om en sak och den andra gruppen kommit överrens om motsatsen. De respektive grupperna handlar efter sina värderingar och överrenskommelser. Inom grupperna så kan man utföra handlingar i enlighet med sina värderingar/"ondska som begrepp", alltid med avsikten att följa de gemensamma överrenskommelserna och således göra gott. Men om man ser ovanifrån på de två grupperna, när de i god tro är motsatserna till varandra. En grupp kanske tycker att slaveri är rätt och rimligt efter sin förståelse av olika saker, och den andra gruppen tycker att slaveri är fel.
Hur ska du då kunna svara på frågan, "är slaveri rätt eller fel?". Ditt enda svar vore att säga att det beror på kontext, kultur, situation osv.
Inom grupperna är det måhända så, att man kan hänvisa till någonting annat än sin egen subjektiva uppfattning då man har en stadga eller överrenskommelse (och sålunda har etablerat ett begrepp för vad ondska är). I detta har du rätt, men har detta någon betydelse egentligen? Ta den här överrenskommelsen/begreppet för vad det är, ett resultat av människors uppfattning om vad som bör betraktas som ont, eller "vad som är ont". Kanske kan du säga att detta är en objektiv moral i någon bemärkelse, då de individuella människorna förstås hänvisar till någonting utöver sig själva, men vad har allt detta för betydelse? Gå tillbaka till exemplet med WWII och Hitlers ideologi. Var judeutrotningen fel, i den kontext och kultur som rådde i Tyskland under kriget? Enligt din definition av ondska, så är det möjligt att det som skedde då var ondska då man medvetet ville tillföra människor lidande. Vad händer då, om man i Tyskland under den tiden inte ansåg att ondska som begrepp ser likadant ut som din uppfattning av vad ondska är? Man kanske istället tänkte att "ondska är att inte ta sitt ansvar för samhällets bästa" eller whatever. Inte kan du vara så frimodig att säga att just ditt "ondska som begrepp" är det allenarådande, hur skulle du kunna ha rätt till det när du själv talar om "gemensamma definitioner på begreppets innebörd".
Ditt "ondska som begrepp" är en lek med ord. Jag har redan tagit ställning till hållningen, då jag skrev;
"Vi ser att en oändlig varians kan finnas ifråga om vad som är ont och gott osv, och att ingen egentligen kan föra några anspråk annat än att måhända reflektera "det allmännas bästa" eller "den allmäna uppfattningen i en fråga". Detta är ju fortfarande inte satt i sten på något sätt, då vi vet att människors uppfattningar om saker kan förändras ganska mycket."
Eller har jag alldeles missförstått dig?
[QUOTE]Dessutom tycker jag din andra version saknar verklighetsförankring. Förslagsvis vill man att ordet och begreppet det beskriver ska vara så nära som möjligt den vardagliga användningen av ordet för att inte skapa förvirring. Att försöka definiera om begreppet som det som den objektiva källan anser är ett fult PR-trick (som jag sett förut, fast inte från dig) för att förknippa den redan existerande associationen av begreppet till den objektiva källan. I det här fallet blir det att du försöker förknippa den negativa association vi har med begreppet ondska med motsatsen till Guds vilja och på så sätt få Gud att verka god eftersom han inte vill nått ont. Vill du ha ett ord för begreppet eller definitionen av allt som Gud anser fel så ha det, men du får hitta på ett nytt ord för det istället för att kidnappa ett redan existerande.
Det sista känns som ett krystat försök till att argumentera för objektiv moral eftersom bristen av det skulle vara mindre lätthanterlig. Precis som vissa ID-förespråkare försöker argumentera mot evolution eftersom de tycker den har dålig moral. Moralkonsekvenserna av evolution eller moralisk relativism har inget att göra med hurvida de är sanna eller inte. Om det INTE var det du försökte med i sista stycket, förklara gärna vad jag missuppfattat.
[/QUOTE]
Naturligtvis saknar min andra version av ondska verklighetsförankring, om man har en naturalistisk syn på universum. Hur skulle den inte kunna ha det? Detta tycker jag besvarar ganska mycket som du säger, därför att om du liksom jag skulle bejaka Guds existens så skulle du nog också kunna finna dig i att denna Gud, som per definition har skapat allt, också har ett syfte med det skapade (som vidare är kommunicerat, det ligger förvisso inte i gudsbegreppet utan är ytterligare en trosfråga. Personligen tycker jag att Bibeln är good shit), och i och med att vi isåfall har ett givet ändamål också kan komma fram till vad som är rätt och fel i förhållande till ändamålet. Men eftersom att vi helt enkelt inte delar premisserna här, så tror jag att det inte finns några förutsättningar att på allvar diskutera moral i bemärkelse #2. Jag finner inte att du har presenterat något egentligt argument mot att allt detta skulle vara rimligt, och jag tror inte att du kan det. Istället kommer vi till frågan om Guds existens, vilken jag inte tror kan avgöras på ett meningsfullt sätt (dvs. ingen kan bevisas vare sig fel eller rätt.. måhända kan vi diskutera sannolikheter osv utifrån ditten-och-datten av gudsargument, men orka).
Jag vill istället förklara min övertygelse, som svar på lite av det andra du sagt. Jag tvingar ingen att läsa.
Jag tror att Gud finns, och att Gud har skapat universum. Jag tror detta, inte därför att jag själv har sett skapelsen eller någonting annat, utan därför att jag vet mig ha upplevt Gud, att han (av tradition och praktiska skäl hänvisar jag till Gud i maskulint genus) har talat till mig och därför att en förvånandsvärt stor mängd människor delar mina erfarenheter på förbluffande sätt. Naturligtvis har jag frågat mig, om det bara inte kan vara frågan om ett psykologiskt fenomen som människor tycks återkomma till av olika anledningar, men då jag i fullständig ärlighet (mind you, jag har också en sanningslidelse) bedömer att mina upplevelser är så riktiga och trovärdiga finner jag att det enda rimliga är att, _händelsevis_ tillsammans med miljarder människor genom historiens lopp, hålla dem för sanna och tro på budskapet jag tycker mig fått.
Alternativet vore för mig att ifrågasätta allting annat på det sätt som jag skulle vara tvungen att ifrågasätta mina gudsupplevelser, om jag sade att Gud inte existerar. Detta vore åtminstone konsekvent, utifrån vad Guds icke-existens skulle implicera. Livet skulle antingen kunna vara någon typ av renodlad konstruktivism ("yey, jag har bestämt mig för att målet med mitt liv är att spänna på blondiner och äta glass. Följ med mig och kom och hoppas på att vi lyckas sysselsätta oss själva tillräckligt/aktivera oss tillräckligt mycket för att inte behöva tänka på någonting av större betydelse") eller, när man tar saker för vad de är, nihilism (få personer är dock konsekventa nog att hamna här).
Har jag med detta valt att tro på Guds existens för att det är det mest meningsfulla jag kan komma fram till? Det tycker jag definitivt inte. Situationen är den, att man liksom står vid ett vägskäl. Jag har endast redogjort för vad jag tycker mig se i vägen mot ateism, och vägen mot den teism som jag tycker mig upplevt. Jag väljer vägen till Gud därför att det är det enda sätt som jag, efter min livserfarenhet, kan få ihop saker på... alltså, jag finner mig ha större skäl att tro på Guds existens än att tro på motsatsen. Att det vidare är möjligt att som gudstroende faktiskt tänka sig en mening med någonting, på något meningsfullt sätt (dvs inte det av relativistens, eller den renodlade konstruktivistens) är en bonus. Jag tycker därför att du har fel, när du implicerar att gudstro uteslutande kan komma ifrån önsketänkande. Att säga så är att ganska bekvämt vifta bort frågan, att på förhand bestämma sig för att inte lyssna till en människa som har ärliga erfarenheter och som på samma sätt som alla andra strävar efter sanning och mening.