Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

Paket Problem

Hej har ett litet problem med ett paket vet att det är på "avhämtnings" platsen och det är bara att ta bilen och åka, men jag köpte grejerna på PC City Komponent Center och där var jag tvungen att ta kortet och det ingick inte SMS avisering och efter som det är fredag lär det inte komma med posten förs en på måndag och hade planerat vecka så att jag skulle bygga den på lördag. Min fråga är alltså om jag kan hämta paketet utan kollinr? Eller om jag kan få tag i kollinr på något sätt och så här stär det på deras hemsida: utlev på sep kollinr och i början står det massa siffror.EDIT: Jag har kolliID:t om det hjälper

Hjälp! och TACK er tid.

// Svaante

Antec 300|6000+ @ 3.3|ZEROtherm Nirvana NV120 Premium|Gigabyte GA-MA770-DS3|Corsair Xtreme TwinX 800MHz CL4 2x1GB|Sapphire 4850 DS|Corsair 520W|2 SpinPoint 320GB|Seagate 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Om du har kolliID kan du hämta ut paketet om det är framme. Om du inte har kollinr hur vet du att det är framme? hmm...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

KolliID:t står på Komponent Center sida men det är väll kollinr som du visar i butiken.

Antec 300|6000+ @ 3.3|ZEROtherm Nirvana NV120 Premium|Gigabyte GA-MA770-DS3|Corsair Xtreme TwinX 800MHz CL4 2x1GB|Sapphire 4850 DS|Corsair 520W|2 SpinPoint 320GB|Seagate 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Är inte kolli-id och kolli-nr samma sak?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

jo det är samma sak

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Med giltig legitimation och kolli-id kan du hämta ut paket även utan att ha fått en avi.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

Är kolli-id:t 11 siffror och 2 bokstäver?

// Svaante

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2002

Stämmer bra det Svaante
xxxx xxx xxx xSE

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svaante
Är kolli-id:t 11 siffror och 2 bokstäver?

// Svaante

Ja, slutar med SE när det skickas inom Sverige.

Skriv in kollinummer under "Spåra brev & paket" på
http://www.posten.se/ så ser du om det kommit
fram till ditt utlämningsställe.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

i denna situation brukar jag ta kollinr och smsa det till mig själv och sedan läsa kollit direkt ur mobilen.

På så sätt ställs inga frågor.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

Men jag har inte kollinr men då funkar det med kolliid.

// Svaante

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svaante
Men jag har inte kollinr men då funkar det med kolliid.

// Svaante

Heh segt ser jag, kollid och kollinr är samma sak, så ta det nummret o hämta ut ditt paket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
i denna situation brukar jag ta kollinr och smsa det till mig själv och sedan läsa kollit direkt ur mobilen.

På så sätt ställs inga frågor.

Varför skulle det ställas frågor om man har kollinummert på en bit papper?
Och varför funkar det om du läser det från telefon utan tjafs? Sms -avisering innebär ju inte att du får kollinummer i ett sms.

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Varför skulle det ställas frågor om man har kollinummert på en bit papper?
Och varför funkar det om du läser det från telefon utan tjafs? Sms -avisering innebär ju inte att du får kollinummer i ett sms.

Varför? För att så är det på många utlämningscenter.
Vissa går inte med på att lämna ut utan en officiell lapp helt enkelt.

Varför det funkar ur mobilen utan tjafs? Jo för att vanligt med SMS avier?
SMS avisering innebär just det, att man får ett kollinummer via sms, dock oftast endast de 4 sista siffrorna i nummert, men läser man bara upp det istället?

Förstår inte var du vill komma egentligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I molnet
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Varför? För att så är det på många utlämningscenter.
Vissa går inte med på att lämna ut utan en officiell lapp helt enkelt.

Varför det funkar ur mobilen utan tjafs? Jo för att vanligt med SMS avier?
SMS avisering innebär just det, att man får ett kollinummer via sms, dock oftast endast de 4 sista siffrorna i nummert, men läser man bara upp det istället?

Förstår inte var du vill komma egentligen.

du har ännu mer fel!

När du får ett paket smsaviserat får du inte ett kolli-nr utan 4 siffror som när man slår in dom i pablo (postens system) så kommer det kolli-nummret fram. så om du läser upp ett helt nummer från en mobil är det samma sak som att ge en liten papperslapp med ett nummer på som du skrivit ner själv. (postanställd)

Om dom nu skulle tjafsa så kan du bara ringa närmaste postkontor och klaga då dom begår ett allvarligt fel att neka dig paketet.

EDIT: du hann ändra ditt ju!

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
du har ännu mer fel!

När du får ett paket smsaviserat får du inte ett kolli-nr utan 4 siffror som när man slår in dom i pablo (postens system) så kommer det kolli-nummret fram. så om du läser upp ett helt nummer från en mobil är det samma sak som att ge en liten papperslapp med ett nummer på som du skrivit ner själv. (postanställd)

Om dom nu skulle tjafsa så kan du bara ringa närmaste postkontor och klaga då dom begår ett allvarligt fel att neka dig paketet.

EDIT: du hann ändra ditt ju!

Ändra? Jag har inte ändrat något :S

Dom 4 sista siffrorna ur kollinummert har jag alltid angett varje gång jag smsat mig själv och det har fungerat varje gång: så jo det lär ju vara de 4 sista siffrorna i kollinummert? Med tanke på att failraten är 0% så borde det ligga något i det jag säger ^^

Jag har ringt och pratat med postkontor angående avi:er och då har jag fått höra att det är upp till varje kontor hur dom hanterar avi:er.

De som lämnar ut paketet får personligen välja om dom vill lämna ut paketet mot en hemskriven avi, det är så jag har fått höra via kundservice, och började då smsa mig själv, vilket fungerar ypperligt.

Det hela började då jag skulle hämta ut paket på ett ställe där det jobbade 3 asiater som kunde mycket dålig svenska, och inte godtog något annat än avi/smsavi, då tog jag kontakt med kundservice och fick då höra att det var upp till den anställde bakom kassan om att godkänna hemmaskriven lapp.

Edit: Men det hela kan egentligen kvitta då det fungerar ypperligt att smsa sig själv ^^