Permalänk
Medlem

Skaffa "kredit"-kort(visa)

Hej!

Det är nämligen så att jag fått för mig att skaffa mig ett Visa-kort jag kan handla på internet med. I dagsläget har jag ett Visa ungdom, men det är väldigt begränsat. Det absolut viktigaste med kreditkortet är att jag ska kunna handla på internet med det, men det går inte med Visa ungdom.

Jag sitter nu inloggad på mitt swedbank-konto och kollar lite olika kort. Problemet är att jag inte vet vilket jag ska välja, om jag ska kunna handla på internet med det. Jag hade verkligen skjutit migsjälv i knät om jag beställer ett nytt kort som kostar dubbelt så mycket, med samma begränsningar, så jag vänder mig därför till er!

Om det finns någon Swecare som tidigare beställt ett nytt kort från swedbank kan ni gärna dela med er om hur ni gick tillväga. Jag virrar verkligen runt i mörkret här.

Det finns flera olika menyer jag kan gå in under när jag ska beställa kort. Allt för många val för att det ska bli lätt för mig.

Menyval så som "Ansök om betal- och kreditkort/Ändra inköpsgräns", "Ansök om bankkort". Är det inte samma sak? Under betal- och kreditkort finns dock inte Visa, vilket är det kortet jag vill ha. Kanske lika bra att skaffa ett AMEX, då man kan handla i nästan lika stor utsträckning med det också.

Från vad jag har hört är det bara korten med "höjda" siffror man kan köpa saker över nätet med. Stämmer detta, eller är det bara lögner?

Hur som helst undrar jag egentligen bara hur och vilket kort jag ska beställa för att kunna handla över nätet.

Nämnvärt är att jag nästintill bara använder till att betala wow/diverse mmo-spel, steam och diverse Direct 2 Drive-tjänster.

Jag tackar på förhand för eventuella svar!

/snake

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Gå bara in till swedbank och ansök om ett VISA-kort?
Ett helt vanligt visa, dvs inte visa elektron.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Bankens öppettider går inte ihop med när jag är hemma för tillfället, så att faktiskt gå till banken går inte, då jag skulle vilja ha kortet så snart som möjligt.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Du måste ha en viss inkomst för att ansöka om kreditkort, du ska ansöka om ett betalkort.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag har VISA men jag använder fortfarande E-Kort.. varför använder du inte det för att handla över internet? funkar ju perfekt.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Kan jag använda E-kort som är länkat till mitt ungdomsvisa?

EDIT: Sitter med det framför mig, men jag får intrycket av att det bara är någonting som vanliga kort-ägare lägger på sina betalkort för ett extra lager säkerhet/anonymitet.

Visa signatur

-haxorn

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett statoil Mastercard! Suveränt att man slipper årsavgifter och skit.
Det ända man behöver betala är 9 kr i aviavgift om man använt kortet en månad och inte tankat samtidigt!

Sen har jag ett vanligt VISA bankkort också, men utan kredit. Kanske ett sånt skulle passa dig bättre?
Med det kan jag handla på nätet och allt, men inte på kredit då utan det dras direkt från kontot istället...

Permalänk
Medlem

Har laddat ner programvaran och registrerat ett E-kort. Allt verkar fungera. Återstår bara att testa å köpa nåt nu.

Visa signatur

-haxorn

Permalänk
Medlem

Har många vänner som inte får VISA på swedbank pga att dom studerar och inte tjänar tillräckligt med pengar om året, och då vill dom inte ha ett VISA Kreditkort utan vanligt VISA Bankkort. Och jag antar att det är ett VISA Bankkort du vill ha (ett kreditkort måste du ha fast inkomst för att få eftersom du kan handla "på kredit" (för pengar du inte har)), jag hade samma problem när jag skulle söka VISA-kort, så jag gick till SEB och bad om ett nytt konto samt VISA-kort, tog 8minuter och 2 dagar innan kortet damp ner i brevlådan. Helt gratis dessutom eftersom jag studerar, annars kostar det typ 100:- om året..
Så mitt tips är: BYT BANK! SWEDBANK SUGER ***

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att byta bank skulle inte vara så vist av mig, då den enda banken vi har på denna ort är en Swedbank.

Jag har gjort ett inköp med mitt nya kort. Rapporterar tillbaka om inköpet går igenom!

Väldigt smidigt med e-kort faktiskt. Hoppas bara det fungerar lika bra som utlovat.

EDIT: Det fungerade som smort! 1000 tack för tipset, MasteraCe!

Visa signatur

-haxorn

Permalänk
Medlem

Japp det är faktiskt en klockren tjänst!

Härligt att det löste sig!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Har många vänner som inte får VISA på swedbank pga att dom studerar och inte tjänar tillräckligt med pengar om året, och då vill dom inte ha ett VISA Kreditkort utan vanligt VISA Bankkort. Och jag antar att det är ett VISA Bankkort du vill ha (ett kreditkort måste du ha fast inkomst för att få eftersom du kan handla "på kredit" (för pengar du inte har)), jag hade samma problem när jag skulle söka VISA-kort, så jag gick till SEB och bad om ett nytt konto samt VISA-kort, tog 8minuter och 2 dagar innan kortet damp ner i brevlådan. Helt gratis dessutom eftersom jag studerar, annars kostar det typ 100:- om året..

Jag tycker då att deras studenterbjudande är rätt generöst: http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,160142,00.ht...
Du får allt gratis, inklusive betalkort VISA mot att du låter CSN-pengarna gå in på ditt konto.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Ung visa funker je på internet heller. Måste man vara 18 för att få ett sådant betalkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfgeek
Har samma problem. Ung visa funker je på internet heller. Måste man vara 18 för att få ett sådant betalkort?

För visa och mastercard måste man vara 18, för visa electron och maestro är det 16.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
För visa och mastercard måste man vara 18, för visa electron och maestro är det 16.

13 för visa electron och maestro

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
13 för visa electron och maestro

Jaså? Kanske är olika för olika banker då för när jag skaffade mitt bankomatkort vid 15 så sa dom att det var 16 för visa electron och maestro, detta var på handelsbanken.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Kanske inte riktigt har med tråden att göra men handlar iallafall om olika kort.

När jag var ute och reste i Europa i somras upptäckte jag en väldigt konstig sak, vanliga affärer tar väldigt sällan VISA-kort. Ett exempel är den stora matkedjan Lidl som jag var på i Tyskland, där var det omöjligt att handla med VISA-kort utan vi blev tvungna att gå till en uttagsautomat och ta ut pengar. Inte ens i alla automater lyckades vi använda våra VISA-kort utan dom sa bara att den typen av kort inte funkar här. Just att affärerna inte tog VISA upplevde vi i flera länder, bland annat även Belgien och Nederländerna.

Det som då gällde i affärerna som betalning var Maestro, det gick att använda överallt och alla verkade ha det. Här trodde man att VISA eller MasterCard var det bästa att ha när man åkte utomlands och att man skulle kunna använda det överallt men tydligen inte.

Funkar ens våra Maestro-kort utomlands eller måste man ha Maestro från rätt land för att kunna använda det?

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Funkar ens våra Maestro-kort utomlands eller måste man ha Maestro från rätt land för att kunna använda det?

Det fungerade i stort sett överallt när jag hade det.

Jag har aldrig haft problem med mitt Visakort heller...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ

Mastercard är 16år.

Permalänk
Medlem

Maestro funkar bra, mitt slutade funka på OKQ8 Av någon anledning, väldigt störande då jag köper fiskekort där.. Min polare Maestro funkade dock där så mitt måste varit dåligt.. men böt till VISA ändå, då vet man att det funkar överallt

Visa signatur

Permalänk

Du kan skaffa e-kort till ditt Visa Ungdom om du är över 18.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Du kan skaffa e-kort till ditt Visa Ungdom om du är över 18.

Han har redan fått det tipset om du läser tråden, och han brukar det nu =P

Visa signatur

Permalänk

Skaffa ett visa hos SEB som jag gjorde, VISA debet. alltså kontokort, men funkar utmärkt till poker sidor för insättningar / uttag etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Skaffa ett visa hos SEB som jag gjorde, VISA debet. alltså kontokort, men funkar utmärkt till poker sidor för insättningar / uttag etc.

Lite mycket jobb att byta bank när allt det där funkar utmärkt med E-kort tjänsten och är gratis.. om man har internetbank såklart

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Han har redan fått det tipset om du läser tråden, och han brukar det nu =P

Ah, läste bara ett par och skummade igenom resten väldigt fort. Måste missat just det.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kanske inte riktigt har med tråden att göra men handlar iallafall om olika kort.

När jag var ute och reste i Europa i somras upptäckte jag en väldigt konstig sak, vanliga affärer tar väldigt sällan VISA-kort. Ett exempel är den stora matkedjan Lidl som jag var på i Tyskland, där var det omöjligt att handla med VISA-kort utan vi blev tvungna att gå till en uttagsautomat och ta ut pengar. Inte ens i alla automater lyckades vi använda våra VISA-kort utan dom sa bara att den typen av kort inte funkar här. Just att affärerna inte tog VISA upplevde vi i flera länder, bland annat även Belgien och Nederländerna.

Det som då gällde i affärerna som betalning var Maestro, det gick att använda överallt och alla verkade ha det. Här trodde man att VISA eller MasterCard var det bästa att ha när man åkte utomlands och att man skulle kunna använda det överallt men tydligen inte.

Jag Upplever det som att många stora kedjor har sina egna tjillevippen kort. Netto, Lidl och många andra stormarknader i Danmark kör tex så. Lika kul varje gång man skall köpa några plattor öl och man får springa till bankomat och åka på en bunt roliga avgifter.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys

Ja Swedbank e riktig skitbank.. Genom Nordea får alla studenter ett sk studentkonto med gratis Visa kort under de år man studerar.

Jag hade en incident för några år sedan med Swedbank när jag skulle öppna ett bankkonto och få Visa kort.

När jag var på Swedbank kontoret och skulle öppna kontot bad jag snällt om att ändra eller korta ner mitt namn som de kommer trycka på mitt visa kort (jag har ett väldigt lång förnamn). Det ville de inte gå med på utan de hänvisa till skatteverket, Tänkte inte mer på det utan jag väntade 2 veckor på att få mitt visa kort.

När jag väl har fått mitt visa kort, ja då har de stavat mitt förnamn helt fel fastän de har haft min legitimation när de skulle skriva in mina uppgifter. Gick tillbaka till kontoret och påpekade det, de bad om ursäkt och sa att jag ska invänta 2 veckor på ett nytt kort.

2 veckor senare kommer kortet med posten och gissa vad samma jäkla felstavning, lite grinig går jag till kontoret och påpekar ännu en gång deras misstag, den här gången verkar de vara lite aggressiva och säger att det där gör inget hur namnet är på kortet och fräser ur sig att om jag ska ha ytterligare ett kort så måste jag betala för den.

Arg och förbannad lämnade jag kortet och bad stänga mitt konto då jag ej längre vill vara kund hos sådant skitställe.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Genom Nordea får alla studenter ett sk studentkonto med gratis Visa kort under de år man studerar.

Och som jag redan nämt har Swedbank exakt samma deal för studenter.

Har själv haft Swedbank i många år utan problem, har fått nytt kort när jag lyckats förstöra mitt och även dosan för internetbanken har jag fått byta utan några som helst problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
Hej!

Jag har ett statoil Mastercard! Suveränt att man slipper årsavgifter och skit.
Det ända man behöver betala är 9 kr i aviavgift om man använt kortet en månad och inte tankat samtidigt!

Nja, det där var väl felaktigt. Aviavgift och ränta betalar man väl bara om man väljer att dela upp köpet? Tvärtom brukar det dimpa ner en hundring i månaden ungefär för allt jag handlar

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Jag har VISA genom Nordea. Har en månadskostnad på 22kr (varav 12kr går till Nordea).
Har haft mitt i över 3 år nu och det har funkar kanon no problemas

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"