Regler vid inport av laserpekare?

Permalänk
Medlem

Regler vid inport av laserpekare?

Tjena!

Vilka regler och lagar gäller vid inport av laserpekare med större styka än 5mw?
Det kan omöjligt vara olagligt eftersom man kan inportera produkter med relativt stark laser i, t.ex dvd-brännare.

Nu har det varit lite bråk angående laser på swec tidigare men nu diskuterar vi endast i teorin om vilka lagar och regler som faktisk gäller.

Någon som har koll?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Re: Regler vid inport av laserpekare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Tjena!

Vilka regler och lagar gäller vid inport av laserpekare med större styka än 5mw?
Det kan omöjligt vara olagligt eftersom man kan inportera produkter med relativt stark laser i, t.ex dvd-brännare.

Iom att lasrar i exempelvis dvd-brännare är inkapslade klassas de som klass 1.

Det finns inget egentligen förbud mot import av starka lasrar, men däremot finns förbud att bruka på allmän plats (och att bestråla luftrummet).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Har iaf mailat ssm

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha dem till?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Inget speciellt, mest bara intresserad av vad som gäller.

Kom bara på att det skulle vara kul men en med 25mw+

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Inget speciellt, mest bara intresserad av vad som gäller.

Kom bara på att det skulle vara kul men en med 25mw+

På vilket sätt är de roligare än vanliga?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att han kan ställa till mer sattyg än med en vanlig.
Smälla ballonger och tända eld på avstånd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Förmodligen för att han kan ställa till mer sattyg än med en vanlig.
Smälla ballonger och tända eld på avstånd

Knappast möjligt med bara 25 mW.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Sötast

Värt att tänka på:
Det synliga ljuset är riktat när du köper din laserpekare, men det är inte alls säkert att det osynliga och skadliga ljuset är riktat till samma grad, dvs du kan skada folks syn bara du lyser i närheten av personen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Värt att tänka på:
Det synliga ljuset är riktat när du köper din laserpekare, men det är inte alls säkert att det osynliga och skadliga ljuset är riktat till samma grad, dvs du kan skada folks syn bara du lyser i närheten av personen.

Poängen med en laser är väl ändå att du bara har ljus av en våglängd och att det är synkront?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Poängen med en laser är väl ändå att du bara har ljus av en våglängd och att det är synkront?

Det är iallafall de varningar jag har hört och läst om.

Vad jag vet så för tillverkaren så går det ju bara ut på att laserperkaren ska vara billig så jag vet inte om det har med saken att göra.

http://www.product-reviews.net/2008/03/05/infiniti-125mw-gree...

här kan du se spridningen på det synliga ljuset till och med iom att lasern är så stark. Reflekterande ljus är inte heller bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Poängen med en laser är väl ändå att du bara har ljus av en våglängd och att det är synkront?

Skulle tro att han kan mena pumplasern. För den gröna som han länkade till skulle tex pumplasern vara en diodlaser och ligga på 808 nm som exciterar en YAG-kristall (1064 nm) och sedan frekvensdubblas. Det spelar dock ingen roll, då näthinnan i princip tar lika mycket stryk från synligt -> IR (där vatten börjar absorbera). Det enda som spelar roll är intensiteten.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är iallafall de varningar jag har hört och läst om.

Vad jag vet så för tillverkaren så går det ju bara ut på att laserperkaren ska vara billig så jag vet inte om det har med saken att göra.

http://www.product-reviews.net/2008/03/05/infiniti-125mw-gree...

här kan du se spridningen på det synliga ljuset till och med iom att lasern är så stark. Reflekterande ljus är inte heller bra.

Det reflekterade ljuset är ju inte starkare än från en vanlig lampa, så jag ser inte riktigt problemet här? Det farliga med lasrar är just att mycket intensitet fokuseras på ett litet ställe, men reflektionerna är ju inte farligare än andra reflektioner.

XCan: Jag är inte riktigt med på vad du menar med pumplaser. Har inte riktigt koll på alla olika tekniker för att lasra.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Men vad kan det jämföras med? Svetslåga?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Men vad kan det jämföras med? Svetslåga?

Om du lyser någon i ögonen kanske, men det reflekterade ljuset är ju inte farligt från varken lasern eller svetslågan eftersom det har tappat så mycket i intensitet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag menar hur farligt ät det att träffa ögat med en laser på tex 125mW?
Alltså självklart det är farligt som satan men blir man blind?
För sånt fall skall man bara använda en sådan laser under kontrollerade förhållanden.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag menar hur farligt ät det att träffa ögat med en laser på tex 125mW?
Alltså självklart det är farligt som satan men blir man blind?
För sånt fall skall man bara använda en sådan laser under kontrollerade förhållanden.

Tja, jag har ingen aning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag menar hur farligt ät det att träffa ögat med en laser på tex 125mW?
Alltså självklart det är farligt som satan men blir man blind?
För sånt fall skall man bara använda en sådan laser under kontrollerade förhållanden.

Jag förstår inte frågan riktigt. Du konstaterar att "det är farligt som satan" men behöver sedan veta om man blir blind för att bestämma huruvida man endast skall använda den under kontrollerade förhållanden? Givetvis skulle man kunna hävda att det är värre att vara blind än bara allvarligt synskadad, men att man måste vara väldigt försiktig vid hantering är väl inget att känna sig osäker om?

Permalänk
Sötast

Äh, lyssna kanske inte för mycket på mig då, minns att jag läste om det dock.

Givetvis kan jag inte hitta just den artikeln.
Artikeln menade dock att det som även var farligt var det ljuset som inte ögat uppfattar, som av någon anledning inte var lika koncentrerat som ljuset som man ser.

Snabb skiss ur minnet i paint :

dvs att vinkeln på det osynliga ljuset kunde vara mycket bredare och skadlig.

Som sagt: endast något jag läst och minns vagt.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att ljus med sån spridning från en så svag källa skulle vara skadligt. Dessutom är det fortfarande en laser, så det borde inte vara osynligt ljus om inte huvudstrålen är osynlig eftersom allt ljus från en laser har samma våglängd (färg).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Äh, lyssna kanske inte för mycket på mig då, minns att jag läste om det dock.

Givetvis kan jag inte hitta just den artikeln.
Artikeln menade dock att det som även var farligt var det ljuset som inte ögat uppfattar, som av någon anledning inte var lika koncentrerat som ljuset som man ser.

Snabb skiss ur minnet i paint :
http://themakingofafamily.com/randomupload/3af5008dde9651b234...

dvs att vinkeln på det osynliga ljuset kunde vara mycket bredare och skadlig.

Som sagt: endast något jag läst och minns vagt.

Mjo, det känns rimligt. Lasrar modell billigare saknar ju i regel ir-filter, vilket ger vissa risker i stil med den du illustrerade.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag är mest ute efter en laser av starkare sort eftersom jag tycker att vanliga 5mw lasrar suger totalt, man ser dom knappt i rums belysning.

Visst dom fyller sitt syfte men om man verkligen vill dra uppmärksamhet till en punkt så skall den synas tydligt, eller?

Jag har inte någon "Master plan" vad jag ska ha en till men jag skulle kunna tro att det skulle vara kul att ha samt användbart.

Sen kan jag förstå att det finns satungar som skulle vilja ha en för att förstöra saker och inte har den blekaste om hur farligt det kan vara, sad but true...

Men anyway vad jag menade tidigare är att du tex av att stirra på en svetslåga utan skydd skadar synen men det är inte permanent utan man drabbas av sk "Svetsblänk" som självklart kan bli till en permanent synskada men inte utan att man stirrar längre perioder på svetsen vilket ingen person som är helt riktig i huvudet gör.

Det var detta som jag undrade om man upplever något liknade vid starka lasrar eller som med ir lasrar som förstår är helt jävla livsfarliga.

För ir lasrar märker du inte fören du har fått synskada vad jag förstår.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
XCan: Jag är inte riktigt med på vad du menar med pumplaser. Har inte riktigt koll på alla olika tekniker för att lasra.

Pumplaser eller mer allmänt pump är den process som pumpar upp elektroner till ett övre metastabilt tillstånd för att uppnå populationsinversion.

Till exempel exciteras heliumet i HeNe-laser genom en elektrisk urladdning, varav kollisioner i He gör att elektroner ramlar ner i ett önskvärt tillstånd, därefter kolliderar heliumet med Ne och kan via en 'förbjuden' övergång excitera neonet till ett metastabilt tillstånd och skapa populationsinversion.

Låt oss tänka på gröna lasrar. Ett mycket populärt medium är Nd:YAG-kristallen. Förr i tiden var det populärt att pumpa denna med hjälp en blixtlampa, varav den sedan lasrade på fundamentala moden (1064 nm). För att få det gröna skenet frekvensdubblas denna genom tex en KTP-kristall. Med samma analogi kan man tänka sig pumpa Nd:YAG med hjälp av diodlasrar på dess absorptionsmax. Nu har iofs Nd:YAG ett brett absorptionsspektra, men det blir ändå mest energieffektivast såhär.

Appropå Nd:YAG är det förresten rätt populärt att använda frekvensdubblade sådana för att pumpa ännu ett lasermedium kännt som Ti:Sapphire. Denna kristall har hög bandbredd och används mycket inom generering av ultrakorta pulser (~attosekund).

Josap: Jag skulle inte rekommendera dig att titta in i en CW-laser (eller pulsad heller för den delen) med medeleffekt på 125 mW för det synliga - NIR. Du kommer att skada dig.

Edit: Glömde svara på frågan. Jag menade att han kan få läckage av pumplasern om denna inte filtreras bort. Det är dock inte självklart att denna skulle vara skadlig.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en "master plan," eller bara ett projekt så kan man ha extra starka laserpennor till saker som denna: http://graffitiresearchlab.com/?page_id=76

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Du kommer att skada dig.

Jo det är ju därför jag hör mig för här först

Men annars så ska jag bara ha en starkare grön pekare i så fall.
Har svårt att tro att de kan vara så oerhört farliga.

Har tex sett gröna lasrar monterade på sk "laserhallar" som lyst grymt starkt så de kan inte klassas som så oerhört farliga.

Sen kanske det blir för dyrt men man kan ju alltid skaffa sig kunskapen som är gratis

Det är mest att jag gärna hade haft en grön pekare för jag diggar laser grymt mycket, men känner att 5mw känns lite mesigt.
Men jag respekterar laser lika mycket som jag gillar dom

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo det är ju därför jag hör mig för här först

Men annars så ska jag bara ha en starkare grön pekare i så fall.
Har svårt att tro att de kan vara så oerhört farliga.

Har tex sett gröna lasrar monterade på sk "laserhallar" som lyst grymt starkt så de kan inte klassas som så oerhört farliga.

Sen kanske det blir för dyrt men man kan ju alltid skaffa sig kunskapen som är gratis

Det är mest att jag gärna hade haft en grön pekare för jag diggar laser grymt mycket, men känner att 5mw känns lite mesigt.
Men jag respekterar laser lika mycket som jag gillar dom

Har du tittat på hur ljust det lyser från 5 mW:aren? Man är som känsligast på grönt. De jag har sett användas tycker jag iaf lyser som sören. Men jag kanske bara är rädd.

Det är sant att det kan vara rätt kraftiga saker som används i laser-shower. Men de kraftigaste ska vara projicerade ovanför publiken. Sådana som sveps över publiken och sånt trams är bara säkra så länge de inte har en hög peakeffekt och sveps blixtsnabbt. Jag vill inte tänka mig den stackaren som får en sådan i ögonen om svepningen av någon anledning hakar upp sig (förhoppningsvis stängs lasern av).

Jag vet folk som har 'en blind fläck' av att råkat få en pulsad laser med peak-effekt ~TW, det är ingen trevlig upplevelse. Det ska tydligen poppa till i ögat när vattnet i choroiden bakom näthinnan förångas följt av rött och svart....

Sen är det skönt att höra att du respekterar lasrar.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Men har svårt att tro att någon laserpekare från china med över 5mw är pulsad i så fall.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

har 2st lasers, en röd på 200mw samt en grön på 200mw, roliga grejer

röd
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11315

grön:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1997

här en liten video av min röda 200mw, den gröna är inte lika "kraftfull" så att säga, men den syns bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=-C1lRTL3hbk

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C