Familjemedlem får inte vittna underskrift?

Permalänk

Familjemedlem får inte vittna underskrift?

Tjena, Jag var hos polisen lite tidigare idag för att skaffa ett nytt pass.

Jag drog dit med min mamma, där fick jag en blankett som mina föräldrar ska fylla i. Min mamma fyllde i den där på plats och han gubben i "kassan" vittnade underskriften.

Men min pappa var ju också tvungen att skriva på och då han var på jobbet så sa jag att han får skriva på den när han kommer sen så lämnar jag in blanketten imorgon.

Innan jag stack med så frågade jag om det är lugnt om typ min syster vittnar om att han (min pappa) skrivit på.

Då sa gubben typ "njae helst ska det ju inte vara en familemedlem", ok sa jag då och frågade om det är så att familjemedlemmar inte får vittna underskriften utan att det måste vara någon annan person.

Då sa han "familjemedlemmar får inte vittna undeskriften utan att det ska vara någon annan person".

Ok sa jag och gick därifrån då det var rätt mkt folk i kön bakom mig med vafan detta kan väl ändå inte stämma, varför skulle inte en familjemedlem kunna vittna om att min pappa skriver på den lappen, jag förstår inte varför.

Då undrar jag om gubben i polishuset hade fel och att familjemedlemmar faktiskt får vittna när underskrifter?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju om nån oberoende person vittnar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det bästa är ju om nån oberoende person vittnar.

Ok jag hittade ett nr på polisens hemsida, jag ringde dit och då sa hon att det inte spelade någon som helst roll, hon kopplade mig vidare till en annan person som sa samma sak.

Så det verkar inte spela så stor roll

Permalänk
Medlem

Dem har väl detta system för att du inte ska få något pass illegalt eller liknande, då är det ganska logiskt att en familjemedlem inte får vittna att han/hon har skrivit under för att hjälpa dig få ditt pass.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Mja generellt så ska ju underskrifter bevittnas av oberoende personer. Testamenten kan inte bevittnas av familjemedlemmar eftersom de kan ha intresse i saken så att säga. Samma kan ju gälla vid utfärdandet av pass. Vet att det måste vara oberoende person när man skriver på papper om faderskap.

Tror inte att poliser har nån koll på det där heller ärligt talat, men då kvittar det nog å andra sidan vad som gäller eftersom det är poliser som ska ha pappret

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Dem har väl detta system för att du inte ska få något pass illegalt eller liknande, då är det ganska logiskt att en familjemedlem inte får vittna att han/hon har skrivit under för att hjälpa dig få ditt pass.

Jo det förstår jag men å andra sidan så kan jag gå in på eniro och söka på ett vanligt namn, typ:

Johan Svensson, sen får jag reda på all information (adress, tel nr osv) som man behöver, sen är det bara att fejka en underskrift vilket ändå inte är så jättesvårt, så har man "lurat systemet".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Mja generellt så ska ju underskrifter bevittnas av oberoende personer. Testamenten kan inte bevittnas av familjemedlemmar eftersom de kan ha intresse i saken så att säga. Samma kan ju gälla vid utfärdandet av pass. Vet att det måste vara oberoende person när man skriver på papper om faderskap.

Tror inte att poliser har nån koll på det där heller ärligt talat, men då kvittar det nog å andra sidan vad som gäller eftersom det är poliser som ska ha pappret

Ok, men jag var iaf där idag och då var det inga problem, och det var min syster som hade vittnat underskriften.

Så det verkar som att det inte spelar någon roll

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför ens tala om det?:D Bara låt nån vittna att din far gör det.