Permalänk

4870x2 Kylningmod

Hej alla på Swec

Fick hem mitt nya kort i fredags och märkte till min fasa att tempsen inte alls var något bra (men vad förväntar man sig av stockkylaren).
Satt nu ikväll och klurade på problemet och kom fram till en lösning efter lite surfande. Det jag gjorde var med inspration från en kille på xtremesystems.org vid namn "roller11" som stött på samma problem.

Jag monterade av hela kylaren så att jag skulle kunna få bort plastkåpan som leder den kalla luften genom kylflänsarna och efter detta så fäste jag en Noctua NF-P12 (120mm) mitt på de 2st kylflänsarna.
Jag startade sedan upp mitt system och fann till min förvåning att Idle tempen hade sjunkit från ca: 80-84C till bara 40-45C på GPUn
Har inte kollat load tempsen ännu men det kommer mer info om det senare.

Har för närvarande ingen bild på modden men ska försöka att fixa det.
Så har du ett 4870x2 så rekomenderar jag denna mod.

Insprationskälla: http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?p=3250538

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en exakt likadan mod på mitt gamla 3870, satte även som postaren på xtremesystems fläkten på moderkortet istället. Fungerade riktigt bra! Och dom där inplastade ståltrådarna som håller brödpåsarna från ICA stängda är ju kalas till att hålla fast fläktar med :). Lycka till och tala om hur det gick.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag vill gärna se bilder.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

skulle va bra med load temps före och efter modden,tror det kommer bli höga load temps när kortet körs i 3d.
80 grader i idle är väldigt mycket iaf

Permalänk

Har nu gjort ett snabbt test för att se load tempsen, följande resultat fick jag efter ca 30min i Crysis:
65-68C med modden, load stock låg på ca 94-96C

Permalänk
Avstängd

Kommer att göra detta modd med... trött på värmen klockar man kortet och inte drar igång fläkten när man ska spela så blir det fina artifakter...

87c idle på ena kärnan tycker jag är grymt illa faktiskt...

Permalänk
Medlem

Men nu pumpas ju den varma luften runt i lådan istället, kan ju inte va så bra för resten av komponenterna...

Permalänk
Avstängd

sätter bara en fläkt under kortet som drar ur varmluften..

kortet värmer upp allt annat i burken redan så det kan ej bli sämre än vad det är...

Permalänk
Avstängd

ser förjävligt ut ....

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
ser förjävligt ut ....

spelar väl ingen roll, hur ofta sitter man och tittar in i sin dator

din skärm ser knappast så fin ut invändigt heller....hellre kallt graffe än snyggt graffe!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag skulle istället satsat på två 80mm fläktar, en på vardera kylfläns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
ser förjävligt ut ....

asg <3

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

Men det kyler bra så jag struntar i vilket hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Bra ide!
Men jag undrar kan man inte också sätta en 120 mm fläkt utan för chasi vart alla pce sitter för att dra luften ur eller skull det inte få någon verka?

Permalänk

ja har gjort samma mod, jag satte på en 80 mm noctua på mitt 8800 GT sänte tempsen och ljudnivån framför allt, men då 8800gt kortet e gammalt och jag inte e så rädd om det så skruvade jag faktist fast fläkten i kylflänsen, så mitt kort e både snyggt, kallt och tyst! (ps jag har en Noctua 120mm vid sidan av grafikkortet som suger ut all luft så värmen från GPU märker man inte av i lådan!

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar