Problem med PS3 USB gamepad - Vissa knappar vill inte vara med

Permalänk
Medlem

Problem med PS3 USB gamepad - Vissa knappar vill inte vara med

Jag införskaffade en icke-orginal PS3 kontroll att ha till emulatorer, Trackmania etc. och den hoppade igång direkt när jag kopplade in den (finns tydligen stöd för PS3 kontroller i linux kärnan) dock så fungerar inte "fyrkant", "kryss" och "ring" vilket givetvis är väldigt förtretligt.

Jag har sökt runt en hel del men inte hittat någon bra lösning på problemet.

Jag har installerat jscalibrator, vilket bekräftade att alla knappar (axlar) utom just dessa tre fungerar. Men, uppe i högra hörnet finns en liten graf som visar aktivitet när man trycker på knapparna, ÄVEN när jag trycker på "fyrkant", "kryss" och "ring"! Så knapparna "finns" men av någon anledning så kan jag inte använda dem.

Alltså, PS3 sixaxis USB icke-orginal
Märke: Logic3

Tipps, tankar, egna erfarenheter? Tacksam för hjälp

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte hjälpa dig med ditt problem, men jag kan tipsa om Saitek Cyborg Rumble Pad, som finns för ~200 kr på teknikmagasinet. Fungerar perfekt i Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat Trackmania, men min sixaxis fungerade utan att jag gjorde något särskilt i minst sdlmame och zsnes. Kan du prova dem först?

Permalänk

Prova att använda någonting i stil med Qjoypad om du verkligen inte kan få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag har inte provat Trackmania, men min sixaxis fungerade utan att jag gjorde något särskilt i minst sdlmame och zsnes. Kan du prova dem först?

Har testat zsnes, samma tre knappar trilskas fortfarande. Börjar ana att problemet ligger i att min sixaxis inte är orginal, dvs tillverkaren har ändrat nått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Prova att använda någonting i stil med Qjoypad om du verkligen inte kan få det att fungera.

Jag skall testa det, tack!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p