Inga extra pengar till studenter denna gången heller!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Alltså, studenter är olika.

- Man studerar olika program. Att plugga till socionom är inte lika svårt som att plugga till civilingenjör. Industriell ekonomi är inte lika svårt som teknisk fysik, osv.
- Alla lär sig olika snabbt och på olika sätt. En del student måste gå på alla föreläsningar för att lära sig; andra sitter hellre själva och läser i kursboken och löser extentor. En del får mer tid över och kan jobba extra, andra måste plugga nästan jämt.
- Alla är inte unga människor med 100% fokus på pluggandet. Många är äldre och har barn, andra har åtaganden som inte så lätt låter sig förenas med studier och arbete.
- Alla bor inte billigt i studentlägenheter. Bland studenter finns alla boendeformer och om man bor i en större stad finns risken att man tvingas betala mycket i hyra (åtminstone tillfälligt). I Stockholm är det nästan ett måste med SL-kort om man inte bor nära sitt universitet.
- Alla får helt enkelt inte tag i något extrajobb.

Så fort den här debatten förs dyker det upp studenter som tycker att alla borde klara sig bra på studiemedlet eftersom de själva gör (eller gjorde) det, men då glömmer de att Sveriges studenter är en mycket heterogen grupp där behoven och möjligheterna varierar starkt. Man kan inte bara utgå från sig själv.

Socionom är inte lika svårt som civilingenjör? Ehh jag skulle alla ggr hellre försöka mig på en civilingenjörstenta än en socionomtenta. Vad som är svårt eller inte svårt beror nog helt på studenten i sig. Jag är alltid på G för att hacka på flummande humanister jämfört med tekniker men nog är inte ämnena lätta bara för det. till och med mitt favoritämne genusvetenskap skulle få mig att gråta om nätterna om jag skulle behöva försöka lära mig det medan en tenta om operativsystem skulle gå nästan utan ansträngning alls.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Alltså, studenter är olika.

- Man studerar olika program. Att plugga till socionom är inte lika svårt som att plugga till civilingenjör. Industriell ekonomi är inte lika svårt som teknisk fysik, osv.
- Alla lär sig olika snabbt och på olika sätt. En del student måste gå på alla föreläsningar för att lära sig; andra sitter hellre själva och läser i kursboken och löser extentor. En del får mer tid över och kan jobba extra, andra måste plugga nästan jämt.
- Alla är inte unga människor med 100% fokus på pluggandet. Många är äldre och har barn, andra har åtaganden som inte så lätt låter sig förenas med studier och arbete.
- Alla bor inte billigt i studentlägenheter. Bland studenter finns alla boendeformer och om man bor i en större stad finns risken att man tvingas betala mycket i hyra (åtminstone tillfälligt). I Stockholm är det nästan ett måste med SL-kort om man inte bor nära sitt universitet.
- Alla får helt enkelt inte tag i något extrajobb.

Så fort den här debatten förs dyker det upp studenter som tycker att alla borde klara sig bra på studiemedlet eftersom de själva gör (eller gjorde) det, men då glömmer de att Sveriges studenter är en mycket heterogen grupp där behoven och möjligheterna varierar starkt. Man kan inte bara utgå från sig själv.

Så du anser att studiemedlen skall utformas så alla har råd med vad de vill? Känns fel att sponsra studenter med eftertraktade lägenheter mitt i stan osv. Är man student skall man behöva kompromissa lite, det bör inte vara lyx att studera.

Sen är det kul att du tror det är lätt att plugga till socionom Kan säga att jag själv skulle kugga varenda tenta där, men har inga problem med de tentorna i matte osv jag haft

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag pluggar just nu civ. ing inom elektroteknik, och har upptäckt att jag inte har några problem att klara mig ekonomiskt.
Till mycket stor del handlar det om att anpassa munnen efter plånboken, och det gäller inte bara mat.

För att ge några siffror: Jag har en inkomst på 3700 varje månad, lån + bidrag, av det äter hyran upp 1450 då jag delar en tvåa. Över blir 2250 varje månad. Det är _väldigt mycket pengar_, i vilket fall för mig. Litteratur köper jag inte varje månad, och jag äter för dryga femhundringen varje månad.
Jag sparar pengar varje månad, pengar som ligger och växer.

Allt har med vanor att göra.
Om matpriserna stiger med 200%, då kanske jag börjar få det kärvt, men innan dess är det lugnt.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, alla har olika behov, och somliga kanske bör se över sina.
Här i stan är det fest på kåren varje onsdag, och är man hip så är man där.
Kan tänka mig att det svider i ögonen på folk när de hör hur dåligt studenterna har det samtidigt som det är högljudd fest, slagsmål och fylla varje vecka på kåren.

Jag är av åsikten att det finns för många oseriösa studerande idag. Alla ska läsa, dem har inte en aning vad, det viktigaste är att man läser nåt så man slipper bli vuxen och jobba och kan festa ett par år till. Högskolan har blivit en förlängning av gymnasiet och då snackar jag inte om utbildningen...

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Socionom är inte lika svårt som civilingenjör? Ehh jag skulle alla ggr hellre försöka mig på en civilingenjörstenta än en socionomtenta. Vad som är svårt eller inte svårt beror nog helt på studenten i sig. Jag är alltid på G för att hacka på flummande humanister jämfört med tekniker men nog är inte ämnena lätta bara för det. till och med mitt favoritämne genusvetenskap skulle få mig att gråta om nätterna om jag skulle behöva försöka lära mig det medan en tenta om operativsystem skulle gå nästan utan ansträngning alls.

Jag trollade lite, det ska erkännas. Men att alla har olika lätt för olika saker är precis vad jag försökte säga. Inte ens om två studenter går exakt samma program kan man utgå ifrån att båda har lika mycket tid för extrajobb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så du anser att studiemedlen skall utformas så alla har råd med vad de vill? Känns fel att sponsra studenter med eftertraktade lägenheter mitt i stan osv. Är man student skall man behöva kompromissa lite, det bör inte vara lyx att studera.

Självklart inte, och det tror jag inte någon tycker. Min poäng var en helt annan, nämligen att det är lätt att klanka ner på andra för att de har andra behov än en själv.

Rent statistiskt kan vi konstatera att fler och fler inte anser sig klara sig på enbart studiemedlet utan måste jobba extra, vilket leder till att studietakten sjunker och genomströmningstiden blir längre. Men det är en demografisk fråga också; i takt med att högskolestudier blir något för alla så så kommer skillnaderna mellan studenter att öka.

Exakt vad man ska göra åt det är en annan fråga. Personligen funderar jag på om man inte skulle lägga ner CSN (eller låta dem syssla med bara bidraget) och låta bankerna låna ut pengar till studenter. Då kunde man välja att anpassa sitt lån efter sina egna förutsättningar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Vi studenter ska inte roa oss! har vi för mycket pengar får vi för mycket att göra, bättre att va fattig och tråkigt så man inte har nått bättre för sig än att plugga.
Sen kan man ju undra hur ganska många studenter har råd att festa så ofta som dom gör om dom har ont om pengar. Så festar man fast man inte har råd är man en idiot och då förtjänar man inte ett öre.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Sen kan man ju undra hur ganska många studenter har råd att festa så ofta som dom gör om dom har ont om pengar. Så festar man fast man inte har råd är man en idiot och då förtjänar man inte ett öre.

Håller delvis med. Det är skrattretande när man ser folk i t.ex. tv-intervjuver klaga på hur dåligt det är med pengar, samtidigt som man i bakgrunden ser spritflaskeraden i hyllan.

Men sen är det såklart så att vissa har större utgifter som de inte kan hjälpa (t.ex. ockerhyror i städer med bostadsbrist, pendling etc) som har så lite med pengar att de faktiskt inte kan roa sig något.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Håller delvis med. Det är skrattretande när man ser folk i t.ex. tv-intervjuver klaga på hur dåligt det är med pengar, samtidigt som man i bakgrunden ser spritflaskeraden i hyllan.

Men sen är det såklart så att vissa har större utgifter som de inte kan hjälpa (t.ex. ockerhyror i städer med bostadsbrist, pendling etc) som har så lite med pengar att de faktiskt inte kan roa sig något.

Sprit är inte dyrt, att ha råd med sprit och inte ha råd att leva ett drägligt liv är inte uteslutande egenskaper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Sprit är inte dyrt, att ha råd med sprit och inte ha råd att leva ett drägligt liv är inte uteslutande egenskaper.

Du tolkar det som att man pratar om en person som köper en flaska absolut är det enda man pratar om när man ser en hel rad med spritflaskor?

Det är klart det inte är dyrt att sitta hemma och dricka en flaska sprit. Nu antar i alla fall jag att man kanske även innefattar att man går ut och festar på krogen med tillhörande inträde och dyra drinkar och att man vidare gör detta relativt ofta.

Min sprit är förhållandevis dyrt så det varierar nog helt på vad man har för smak också för den delen.

Så ja om man super en gång i veckan ungefär så blir det nog relativt dyrt och hindrar dig från att leva ett drägligt liv om du bara får ut ca 7500kr i månaden. Såvida du inte är riktigt alkoholiserad och menar att supa en gång i veckan innebär att man sitter hemma vid köksbordet och halsar en flaska brännvin. Det är inte så värst dyrt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du tolkar det som att man pratar om en person som köper en flaska absolut är det enda man pratar om när man ser en hel rad med spritflaskor?

Det är klart det inte är dyrt att sitta hemma och dricka en flaska sprit. Nu antar i alla fall jag att man kanske även innefattar att man går ut och festar på krogen med tillhörande inträde och dyra drinkar och att man vidare gör detta relativt ofta.

Min sprit är förhållandevis dyrt så det varierar nog helt på vad man har för smak också för den delen.

Så ja om man super en gång i veckan ungefär så blir det nog relativt dyrt och hindrar dig från att leva ett drägligt liv om du bara får ut ca 7500kr i månaden. Såvida du inte är riktigt alkoholiserad och menar att supa en gång i veckan innebär att man sitter hemma vid köksbordet och halsar en flaska brännvin. Det är inte så värst dyrt.

Studentkrogar är inte lika dyra som vanliga krogar, att gå ut och supa kostar väl en 20-40 kr ölen, vilket leder till att gå ut och supa lite då och då inte blir en jättestor utgift.

Skulle man supa för 600 kr i månaden (ganska mycket) så blir det fortfarande rätt lite i förhållande till kostnad för till exempel mat.

Så även en person som har råd att gå ut varje vecka kan ha det knapert i övriga avseenden. Man sparar betydligt mycket mer på att sluta äta kött än att sluta supa, så jag ser inte riktigt poängen med att ta upp just supande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Studentkrogar är inte lika dyra som vanliga krogar, att gå ut och supa kostar väl en 20-40 kr ölen, vilket leder till att gå ut och supa lite då och då inte blir en jättestor utgift.

Skulle man supa för 600 kr i månaden (ganska mycket) så blir det fortfarande rätt lite i förhållande till kostnad för till exempel mat.

Så även en person som har råd att gå ut varje vecka kan ha det knapert i övriga avseenden. Man sparar betydligt mycket mer på att sluta äta kött än att sluta supa, så jag ser inte riktigt poängen med att ta upp just supande?

600kr för att gå ut och supa är ganska mycket? Det är väl på sin höjd 1 krogkväll oavsett studentpriser? Själva poängen var väl inte att studenter skulle enbart dricka 20-40kr ölen utan snarare dricka sprit?

Jag känner mängder med studenter och det är först i slutet av månaden man behagar sig till att dricka blaskig öl för 20-40kr. En utgång i dagens umeå klättrar lätt över 600kr även om man påbörjar drickandet hemma. Och det gäller inte bara mig utan de flesta i min bekantskapskrets.

Menar du allvarligt att du kan dricka 4 ggr på en månad och komma undan med 600? Du får ju givetvis räkna in förfest och efterfest-sprit i det hela också.

Finns säkert ekonomiska studenter som klarar sig genom att dricka 2 öl på krogen och vara nöjda sen för att återgå till nudlarna efter sin enorma dunderfest men nu pratar vi om den stora massan av riktigt festande studenter.

600kr ska vara mycket för studenter. Är det inte det så är det ju inte så värst mycket att gnälla om egentligen, då räcker ju bidraget gott och väl. Givetvis är festande kostsamt. Studentkrog i all ära men inte vill man gå dit varje gång heller utan snarare så vill man ju umgås med det vanliga utelivet också.

*** EDIT ***

För 600kr får du mycket mat för övrigt och det räcker till ett antal böcker samt lokaltrafikbiljetter osv. Men det räcker inte till 4 festande krogbesök.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
600kr för att gå ut och supa är ganska mycket? Det är väl på sin höjd 1 krogkväll oavsett studentpriser? Själva poängen var väl inte att studenter skulle enbart dricka 20-40kr ölen utan snarare dricka sprit?

Menar du allvarligt att du kan dricka 4 ggr på en månad och komma undan med 600? Du får ju givetvis räkna in förfest och efterfest-sprit i det hela också.

Men det räcker inte till 4 festande krogbesök.

Går man på studentpubbar så räcker 600kr långt.
På lokala studentpubben kostar ölen 15kr st innan halv 12. Efter det blir det 25kr.
Så är man en fattig student så behöver man faktiskt inte lägga ut så mycket på dryck.

Säg att man går ut 4 gånger i månaden, då har man 150kr per kväll.
Då skulle jag köpa 5st 0.5L öl, 10kr/st. tot: 50kr till förfest.
Då har vi hundra kronor kvar.
Går vi in innan 23 kommer man in gratis, då kan vi passa på att köpa 2 öl för 30kr.
Klockan passerar nu halv tolv och vi har fått i oss 7 starköl, alkoholen sätter in och vi dansar ett tag..
Törstiga och glada i hågen köper vi en till öl för 25kr. Då har vi 45kr kvar.
Sista kronorna kan vi välja att spendera på antingen en kebbab eller en drink..

kebbab!

(blir ju dock roligare om man jobbar lite så att man har mer att spendera )

Permalänk
Inaktiv

Ja du, för 600 kr kan man väl i princip dricka 2 sjuttisar, 5 30-kronors öl och 15 10-kronors öl.

En halv flaska vodka, 1-2 finöl och 3-4 fulöl känns som något som skulle kunna hålla göra mig ganska full.

Möjligt att jag tog i lite i underkant, men jag är själv festerist, och jag går inte ens ut och super mig redlöst varje vecka, då är ju frågan hur mycket de personer som inte är festerister super för, borde ju vara betydligt mindre?

En pubkväll brukar man ju inte satsa på mer än 2-3 öl annars, och de kan ju hända 1-2 gånger i veckan, men 2-3 öl det är ju inte ens priset av att gå till mcdonalds en gång.

Sen går man ut på en människokrog blir ju priset genast 2-3 gånger högre men i Linköping så finns det inget jättebehov av att gå på en människokrog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Ja du, för 600 kr kan man väl i princip dricka 2 sjuttisar, 5 30-kronors öl och 15 10-kronors öl.

En halv flaska vodka, 1-2 finöl och 3-4 fulöl känns som något som skulle kunna hålla göra mig ganska full.

Möjligt att jag tog i lite i underkant, men jag är själv festerist, och jag går inte ens ut och super mig redlöst varje vecka, då är ju frågan hur mycket de personer som inte är festerister super för, borde ju vara betydligt mindre?

En pubkväll brukar man ju inte satsa på mer än 2-3 öl annars, och de kan ju hända 1-2 gånger i veckan, men 2-3 öl det är ju inte ens priset av att gå till mcdonalds en gång.

Sen går man ut på en människokrog blir ju priset genast 2-3 gånger högre men i Linköping så finns det inget jättebehov av att gå på en människokrog.

Vad är en festerist?

När jag var student så var jag på studentkrogar 2 dar i veckan och då skulle man vara glad om man kom undan med 500kr om man räknar in förfest då. Men visst jag festar kanske lite väl ordentligt. Själva kontentan är ju att om man som student har det så knapert att man knappt har råd till brödfödan för att man inte får mer pengar så rimmar det illa om man ändå kan spendera säg 600kr på något som egentligen är onödigt. För den summan får man som sagt mycket nyttigheter. Och jag tycker fortfarande 600kr i månaden är lite för en månads festande. Spenderar man bara 600kr så har man ju varit sparsam. Här pratar vi om studenter som varje helg kan gå ut på krogen och sen den 20:e i månaden gråta om hur lite de har kvar av sina pengar. 600kr är snarare nåt som är rimligt som festkassa. Jag känner ingen student som har en så liten festkassa som är med på en fest i veckan dock.

*** EDIT ***

3 öl på krogen är alltså en riktigt helkväll för vanliga studenter? Ja är det så en riktigt studentutekväll ser ut så får jag faktiskt böja mig. Jag trodde studenter var vildare än så nuförtiden men tydligen inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Yeah yeah, who gives a crap?

Faktum är att man för tjugo år sedan kom fram till att just det beloppet var lämpligt för studenter.

Problemet är att pengar inte är värda lika mycket nu som då. Man kan inte alls få lika mycket för samma summa idag som för tjugo år sedan.

Men det har inte gjorts den minsta justering av studiemedlen för att anpassa dem efter inflationen.

Vill ni gnälla på att ni anser att studiemedlen sattes för högt för tjugo år sedan så får ni väl fanimej klaga på dem som satt i regeringen då.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Ja du, för 600 kr kan man väl i princip dricka 2 sjuttisar, 5 30-kronors öl och 15 10-kronors öl.

En halv flaska vodka, 1-2 finöl och 3-4 fulöl känns som något som skulle kunna hålla göra mig ganska full.

Möjligt att jag tog i lite i underkant, men jag är själv festerist, och jag går inte ens ut och super mig redlöst varje vecka, då är ju frågan hur mycket de personer som inte är festerister super för, borde ju vara betydligt mindre?

En pubkväll brukar man ju inte satsa på mer än 2-3 öl annars, och de kan ju hända 1-2 gånger i veckan, men 2-3 öl det är ju inte ens priset av att gå till mcdonalds en gång.

Sen går man ut på en människokrog blir ju priset genast 2-3 gånger högre men i Linköping så finns det inget jättebehov av att gå på en människokrog.

Varför ska staten över huvud taget sponsra alkohol och fester för studenter. Pengarna bör endast vara tillräckligt för att klara boende, mat och andra hushållsprodukter samt saker som krävs till utbildningen. Vill man ut och festa alls bör man behöva arbeta, festa är ingen mänsklig rättighet, det är ett nöje som vissa har.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför ska staten över huvud taget sponsra alkohol och fester för studenter. Pengarna bör endast vara tillräckligt för att klara boende, mat och andra hushållsprodukter samt saker som krävs till utbildningen. Vill man ut och festa alls bör man behöva arbeta, festa är ingen mänsklig rättighet, det är ett nöje som vissa har.

Nä, men man kan ju tänka sig att vi i Sverige ska försöka hålla våra medborgare över en nivå där endast grundläggande mänskliga rättigheter uppfylls, eller hur?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför ska staten över huvud taget sponsra alkohol och fester för studenter. Pengarna bör endast vara tillräckligt för att klara boende, mat och andra hushållsprodukter samt saker som krävs till utbildningen. Vill man ut och festa alls bör man behöva arbeta, festa är ingen mänsklig rättighet, det är ett nöje som vissa har.

Mazlow's Behovstrappa.

Man kan inte uppfylla alla behoven på en nivå utan att börja uppfylla behoven på nästa nivå.
Därmed är det i princip en mänsklig rättighet att festa.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför ska staten över huvud taget sponsra alkohol och fester för studenter. Pengarna bör endast vara tillräckligt för att klara boende, mat och andra hushållsprodukter samt saker som krävs till utbildningen. Vill man ut och festa alls bör man behöva arbeta, festa är ingen mänsklig rättighet, det är ett nöje som vissa har.

Vad menar du? Spritpengarna hamnar ju i statens ficka direkt igen. Större delen av studiemedlet är ju ändå lön, som också ska tillbaks i statens ficka.

Fast du har ju helt rätt i att det finns pengar att spara. Låt staten bekosta boendet (1½ kvm/student borde ju räcka) mot att de arbetar på kolchosen 20 timmar i veckan. Intäkterna från detta bör vida överstiga kostnaderna. Skulle den ekonomiska planen överträffas kan det kanske vara läge att bjuda dem på lite mäsk, eller om studenterna ifråga är blivande ingenjörer så kanske de kan få bygga en destillationspanna att förädla sin belöning i.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag pluggar just nu civ. ing inom elektroteknik, och har upptäckt att jag inte har några problem att klara mig ekonomiskt.
Till mycket stor del handlar det om att anpassa munnen efter plånboken, och det gäller inte bara mat.

För att ge några siffror: Jag har en inkomst på 3700 varje månad, lån + bidrag, av det äter hyran upp 1450 då jag delar en tvåa. Över blir 2250 varje månad. Det är _väldigt mycket pengar_, i vilket fall för mig. Litteratur köper jag inte varje månad, och jag äter för dryga femhundringen varje månad.
Jag sparar pengar varje månad, pengar som ligger och växer.

Allt har med vanor att göra.
Om matpriserna stiger med 200%, då kanske jag börjar få det kärvt, men innan dess är det lugnt.

-En hyra på 1400 kr är det inte många som har. Skulle gissa på i snitt minst 2500 kr minst.

- Att klara sig på mat för 500 kr är något som övergår mitt förstånd. Möjligtvis 1000 kr om man lever riktigt snålt och käkar i princip bara potatis, köttfärs och pasta. Vill man ha lite bättre föda och bättre mat (bra grönsaker etc) så kostar det.

Lägg på 1000 kr för mat, dvs ca 1500 kr i matkassa och ytterliggare 1000 kr så har du kvar 200 kr. Det kommer man inte långt på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
-En hyra på 1400 kr är det inte många som har. Skulle gissa på i snitt minst 2500 kr minst.

- Att klara sig på mat för 500 kr är något som övergår mitt förstånd. Möjligtvis 1000 kr om man lever riktigt snålt och käkar i princip bara potatis, köttfärs och pasta. Vill man ha lite bättre föda och bättre mat (bra grönsaker etc) så kostar det.

Lägg på 1000 kr för mat, dvs ca 1500 kr i matkassa och ytterliggare 1000 kr så har du kvar 200 kr. Det kommer man inte långt på.

`

menar du att det går konstant över 1500kr i mat för dig? Jag förstår inte alls, jag som inte ens varit student under långa tider har givetvis lyxat det och käkat på restaurang. Men storpack räcker ju långt mer än en månad, du behöer ju inte köpa basvaror varje månad precis. Jag har mängder med matlådor som räcker länge efter varje ggr jag lagat mat osv. Det går verkligen inte mkt över 1000 spänn trots att jag lyxar det ordentligt lite då och då.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
`

menar du att det går konstant över 1500kr i mat för dig? Jag förstår inte alls, jag som inte ens varit student under långa tider har givetvis lyxat det och käkat på restaurang. Men storpack räcker ju långt mer än en månad, du behöer ju inte köpa basvaror varje månad precis. Jag har mängder med matlådor som räcker länge efter varje ggr jag lagat mat osv. Det går verkligen inte mkt över 1000 spänn trots att jag lyxar det ordentligt lite då och då.

Jag handlar bara på stormarknad och handlar varje månad minst 2 ggr för á 700 kr per gång. Bara grönsaker och frukter kostar ju skjortan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag handlar bara på stormarknad och handlar varje månad minst 2 ggr för á 700 kr per gång. Bara grönsaker och frukter kostar ju skjortan...

Jag har en fruktskål i princip hela tiden och jag har även grönsaker faktiskt. Kommer ändå inte upp i 1500kr varje månad, det varierar starkt men jag snittar verkligen inte på 1500 i alla fall. Och jag lever inte knapert. Släng på liten kostand för müsli och så nån 20kr för en pastarätt så kan du ju käka ute varje dag för 50kr i sådant fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Han kanske är lite renlig av sig också och samtidigt köper tandkräm, tvål, schampo, deodorant, tvättmedel, diskmedel, nya kalsonger etcetera. Men detta är bara ett antagande ifrån min sida eftersom han handlar på en stormarknad.

Javisst, det sista var menat mest som en ironisk statement faktiskt. Däremot så tar jag inte pengar till tvål schampo och kläder från matkassan men det är väl bara jag det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Ingen aning hur andra gör det och därav ett antagande, själv har jag inga olika kassor men det är väl bara jag det.

Om man pratar om en matkassa så menar man väl inte en specifik kassa utan vad man lägger ut på mat under en månad. Provokation är ditt mellannamn förstår jag?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
När jag pratar om en matkasse handlar det om vad jag köper i matvaruaffären, och dit räknar jag även stormarknaden. Du får budgetera hur du vill, men i mitt fall skulle det bli rent av krångligt ute i affären då jag blev tvungen att hålla isär allting. För övrigt räknar jag inte kalsonger som kläder, utan mer som det andra jag räknade upp, typ hushålls- och dasspapper. Men det är ju upp till var och en, men håller med om att kläder inte räknas till just maten, och det pga. att jag inte inhandlar de i stormarknaden.

Du får ta det hur du vill, men långsint är inte mitt efternamn!

Fundera på vad som menas med en matkassa och hur det skiljer sig från en matkasse istället då. Med matkassa menas givetvis vad man spenderar pengar på som har med födoämnen och liknande att göra. Dit räknas inte hygienartiklar osv.

Med en matkasse menas en påse som man bär mat samt alla andra slags varor i t.ex. en stormarknad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tänk er hur skulle sverige se ut om alla plötsligt hade "råd" att studera till ingenjör... låt säga att 70% fler går vidare och pluggar till någon slags ingenjör.

vad händer med sverige vi kommer ju få överskott av ingenjörer det kommer tappa sin status vem kommer då jobba på donken? vem kommer städa osv?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Tänk er hur skulle sverige se ut om alla plötsligt hade "råd" att studera till ingenjör... låt säga att 70% fler går vidare och pluggar till någon slags ingenjör.

vad händer med sverige vi kommer ju få överskott av ingenjörer det kommer tappa sin status vem kommer då jobba på donken? vem kommer städa osv?

Alla kan inte plugga till ingenjörer även om de har råd. Det är ingenting vilken idiot som helst klarar.

Sen så råder det ett jättestort underskott på ingenjörer just nu utav diverse inriktningar så jag tvivlar på att 70% fler ingejörer är något problem för arbetsmarknaden att suga upp.

Förövrigt vore det ju helt sjukt om du anser att man ska ha någon form av underklass där personer som inte har råd att komma upp i livet ska fortsätta arbeta med lågavlönade jobb som mcdonalds och städa, men vissa personers människosyn kanske är lite snedvridna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Alla kan inte plugga till ingenjörer även om de har råd. Det är ingenting vilken idiot som helst klarar.

Sen så råder det ett jättestort underskott på ingenjörer just nu utav diverse inriktningar så jag tvivlar på att 70% fler ingejörer är något problem för arbetsmarknaden att suga upp.

Förövrigt vore det ju helt sjukt om du anser att man ska ha någon form av underklass där personer som inte har råd att komma upp i livet ska fortsätta arbeta med lågavlönade jobb som mcdonalds och städa, men vissa personers människosyn kanske är lite snedvridna.

Givetvis måste någon städa, laga mat och hämta sopor, givetvis kommer låglönade arbeten att behövas även i framtiden. Att tro att de inte kommer finnas eller att de är mindre fint som du antyder är väl snarare det att ha en snedvriden syn. Alla vill inte "komma upp i livet" utan är alldeles nöjda där de är.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis måste någon städa, laga mat och hämta sopor, givetvis kommer låglönade arbeten att behövas även i framtiden. Att tro att de inte kommer finnas eller att de är mindre fint som du antyder är väl snarare det att ha en snedvriden syn. Alla vill inte "komma upp i livet" utan är alldeles nöjda där de är.

Jag tror att det han menade var att han inte vill se att det finns en underklass som helt enkelt inte har råd att ta sig upp och studera vidare om man så vill.

Givetvis behövs en arbetarklass som sköter de mindre kunskapskrävande yrkena, men som du själv säger ska det vara deras eget val och inte att de inte har möjlighet att ta sig därifrån om de så önskar.

Visa signatur