IP-adresser snart slut i Kina

Permalänk
Melding Plague

IP-adresser snart slut i Kina

Om ungefär två år och tre månader kan IP-adresserna vara slut i Kina. Om inte problemet är löst innan dess kan invånare i det befolkningstäta landet få svårt att komma ut på Internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Överpopulation.

Permalänk
Entusiast

Haha coolt. Visste inte att detta ens var ett problem.

Läste en skämt nyhet? för ungefär ett år sedan där det stod att internet höll på att ta slut.. kanske inte var så mycket skämt i det ändå.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Haha coolt. Visste inte att detta ens var ett problem.

Läste en skämt nyhet? för ungefär ett år sedan där det stod att internet höll på att ta slut.. kanske inte var så mycket skämt i det ändå.

Var väl mer en artikel inriktad på att bandbreden börjar ta slut?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer att hjälpa i längden, Kina lär ju lätt slå 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 inv, KLENT JU!

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Jag tror inte det kommer att hjälpa i längden, Kina lär ju lätt klå 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000, KLENT JU!

... per människa på jorden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Var väl bara en tidsfråga innan nåt sånt här skulle hända kina, undrar när telefon-numren tar slut för dom

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
... per människa på jorden.

Öka vårt invånarantal till 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 *

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Alla guld farmare blir arbetslös \o/

Dom är ju ett gäng där nere så problemet är ju inte nytt precis.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Öka vårt invånarantal till 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 *

Även om det inte var per människa, knappast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Även om det inte var per människa, knappast.

Det blev ett misslyckat skämt!!!!!!!

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Tja, till att börja med skulle man ju kunna åtgärda den korkade distributionen av IP-nummer vid Internets begynnelse. Jag tror att HP sitter på kring 70 miljoner IP-adresser eller nåt sånt (4 st /8 subnets har jag för mig, plus ett hög /16 och en drös /24). De flesta stora företag som var med från början har nog tusen gånger fler adresser än de behöver

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Tja, till att börja med skulle man ju kunna åtgärda den korkade distributionen av IP-nummer vid Internets begynnelse. Jag tror att HP sitter på kring 70 miljoner IP-adresser eller nåt sånt (4 st /8 subnets har jag för mig, plus ett hög /16 och en drös /24). De flesta stora företag som var med från början har nog tusen gånger fler adresser än de behöver

Öh, nej, men IBM och en del akademiska instutioner hade A-klasser en gång i tiden. Dessa har nu supernettats och bolagen har fått ge upp sina A-klasser. A/B/C/(D)-klasserna existerar inte på internet idag, allt är supernettat.

EDIT: Eftersom jag hatar wikipedia och de i vanlig ordning hade en skitartikel, citerar jag från cisco.com och passar på att låta dig själv räkna ut hur många /8, /16 respektive /24 det fanns:

A(/8)-klassen var från 1.0.0.0->126.255.255.255, 127 var resarverat.
B(/16)-klassen var från 128.0.0.0->191.255.255.255
C(/24)-klassen var från 193.0.0.0->223.255.255.255
D(/??)-klassen (denna var tänkt för multicast) var från 224.0.0.0->248.255.255.255, lite osäker på 248, men tycker mig minnas det...

Citat:

utdrag från http://www.cisco.com/web/about/ac123/ac147/archived_issues/ip...
Within seven years, however, it was becoming clear that subnetting was no longer sufficient to keep up with Internet growth. RFC 1338 stated the problem:

"As the Internet has evolved and grown ... in recent years, it has become painfully evident that it is soon to face several serious scaling problems. These include:

1. Exhaustion of the Class-B network address space. One fundamental cause of this problem is the lack of a network class of a size that is appropriate for a midsized organization; Class C, with a maximum of 254 host addresses, is too small while Class B, which allows up to 65534 addresses, is too large to be widely allocated.
2. Growth of routing tables in Internet routers beyond the ability of current software (and people) to effectively manage.
3. Eventual exhaustion of the 32-bit IP address space.

It has become clear that the first two of these problems are likely to become critical within the next one to three years."

The solution proposed was to extend the subnetting technique beyond the local organization, into the Internet itself. In other words, RFC 1338 proposed abolishing classful addressing, and replacing it with supernetting. The proposal was summarized as follows:

"The proposed solution is to hierarchically allocate future IP address assignment, by delegating control of segments of the IP address space to the various network service providers."

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Det är Kina som kommer rädda oss och vara ledande på ip6 ... Bara de kan ta ett sådant tungtbeslut...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Öh, nej, men IBM och en del akademiska instutioner hade A-klasser en gång i tiden. Dessa har nu supernettats och bolagen har fått ge upp sina A-klasser. A/B/C/(D)-klasserna existerar inte på internet idag, allt är supernettat.

EDIT: Eftersom jag hatar wikipedia och de i vanlig ordning hade en skitartikel, citerar jag från cisco.com:

Jag hade för mig att Cisco och Microsoft fortfarande sitter och trycker på Klass A nät?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag hade för mig att Cisco och Microsoft fortfarande sitter och trycker på Klass A nät?

Vad grabbarna på cisco sade åt mig senast jag var där på kurs, så fanns det inga som hade hela /8-serier längre, men du får gärna peka på någon källa som visar på andra fakta.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Öh, nej, men IBM och en del akademiska instutioner hade A-klasser en gång i tiden. Dessa har nu supernettats och bolagen har fått ge upp sina A-klasser. A/B/C/(D)-klasserna existerar inte på internet idag, allt är supernettat.

Även om man idag kör CIDR så betyder det inte att folk blev av med sina IP-nummer.
Dock så hade jag fel. HP har bara 2 st /8 subnets (15.0.0.0/8 och 16.0.0.0/8) samt 36 st /16 så de har bara ca. 36 miljoner IP-adresser.

Däremot sitter United States Department of Defense på 11 st /8 vilket är ca. 185 miljoner adresser. Jag tror ju knappast att de har 185 miljoner datorer uppkopplade mot nätet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Kan inte Kina starta ett eget Internet istället? De har ju sin "Great Firewall of China" redan ändå, så att stänga ute resten av världen är bara nästa logiska steg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlm
Det blev ett misslyckat skämt!!!!!!!

Ja, att säga nått annat är en lögn

-----------------------------------------------------------------------------------------------

man förstod att detta skulle hända till slut, de flesta jag känner äger mer än en dator.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att tala om varför man inte bara la till en eller två oketter i ipv4? A lá xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.

DNS kommer ju vara ett absolut måste i ALLA sammanhang sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Kan inte Kina starta ett eget Internet istället? De har ju sin "Great Firewall of China" redan ändå, så att stänga ute resten av världen är bara nästa logiska steg.

Finns redan nätverksprodukter som är certifierad för China :). IP-adresser ska inte behöva vara ett problem, inte i framtiden iaf då det finns ip version 6.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Någon som har lust att tala om varför man inte bara la till en eller två oketter i ipv4? A lá xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.

DNS kommer ju vara ett absolut måste i ALLA sammanhang sen.

Vilka ändringar man än gör i IPv4 måste all utrustning uppdateras, då är det lika bra att göra det ordentligt på en gång.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Varför införskaffa nästa version som har en gräns på 50 med en massa nollor. Kan man bara inte låta det var oändligt antal ip-adresser?

Som en jämförelse är då att om ett hus på Storgatan byggs eller lyckas klämmas in på något sätt. Låt då det få en ny siffra eller i verkligen blir det en bokstav för ordningens skull.
Men i datorvärlden behövs det väl ändå inte vara ordning? IP-adresserna är ju inte i ordning idag för grannen har ju inte ett nr högre än mig på sitt ip.

Varför byggs inte system med oändligt antal ip-nr som är framtidssäkert?

Varför räcker det inte bara med en mjukvaru-uppdatering till allt?

Permalänk
Medlem

Detta blir nog något som man kan säga man upplevt i framtiden :=)
Kommer du ihåg när det var kris i världen, och det blev skyhöga priser på ip adresser ^^

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Varför införskaffa nästa version som har en gräns på 50 med en massa nollor. Kan man bara inte låta det var oändligt antal ip-adresser?

Som en jämförelse är då att om ett hus på Storgatan byggs eller lyckas klämmas in på något sätt. Låt då det få en ny siffra eller i verkligen blir det en bokstav för ordningens skull.
Men i datorvärlden behövs det väl ändå inte vara ordning? IP-adresserna är ju inte i ordning idag för grannen har ju inte ett nr högre än mig på sitt ip.

Varför byggs inte system med oändligt antal ip-nr som är framtidssäkert?

Varför räcker det inte bara med en mjukvaru-uppdatering till allt?

340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 adresser lär nog räcka i all oändlighet.. eller åtminstonde till jorden går under.. inte många år kvar ändå...

Anledningen till att ip-adresserna inte går i rad är dels för att ni inte fick er ip-adress strax efter varandra.. och dels för ni kanske inte har samma ISP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kära nån, vad ska jag med 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 IP-adresser till?

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

Det finns ju fler fördelar med ipv6. I framtiden tänker folk att ens kylskåp och brödrost kommer att behöva en ipadress och då kommer nog ipv6 räcka till ändå. TIll exempel routing kommer att ske på hårdvarunivå och behöver inte mjuvaru routas vilket speedar upp routingen mycket.

Jag har för mig att usa plockade ca 70% av ipadresserna när de delades upp och då på ca 350-400 milj av världens befolkning (<10%). Så de kommer inte att ha det problemet. Det är resten av världen som delar på de återstående 30 % som det nu börjar krampa lite för.

Visa signatur

intel i5, a-data 4 gb ram, 1 tb caviar black, gigabyte hd5850, win 7 x64 home premium, gigabyte p55m-ud2, dwa-140 wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Varför införskaffa nästa version som har en gräns på 50 med en massa nollor. Kan man bara inte låta det var oändligt antal ip-adresser?

Som en jämförelse är då att om ett hus på Storgatan byggs eller lyckas klämmas in på något sätt. Låt då det få en ny siffra eller i verkligen blir det en bokstav för ordningens skull.
Men i datorvärlden behövs det väl ändå inte vara ordning? IP-adresserna är ju inte i ordning idag för grannen har ju inte ett nr högre än mig på sitt ip.

Varför byggs inte system med oändligt antal ip-nr som är framtidssäkert?

Varför räcker det inte bara med en mjukvaru-uppdatering till allt?

IPv6 är redan extremt överdimensionerat för att man aldrig ska behöva uppgradera det. Sprider du ut alla IPv6-adresser jämnt över jordens landyta så får du över 2.000.000.000.000.000.000 adresser per kvadratmillimeter.

En variabel adresslängd skulle bara innebära svårare implementation av hårdvara.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Alla guld farmare blir arbetslös \o/

Dom är ju ett gäng där nere så problemet är ju inte nytt precis.

For the greater good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Även om man idag kör CIDR så betyder det inte att folk blev av med sina IP-nummer.
Dock så hade jag fel. HP har bara 2 st /8 subnets (15.0.0.0/8 och 16.0.0.0/8) samt 36 st /16 så de har bara ca. 36 miljoner IP-adresser.

Däremot sitter United States Department of Defense på 11 st /8 vilket är ca. 185 miljoner adresser. Jag tror ju knappast att de har 185 miljoner datorer uppkopplade mot nätet.

och vad gör HP med 36 miljoner IP adresser om jag får fråga?

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com