Permalänk
Medlem

några frågon om gymnasiet

jag ska börja gymnasiet nästa år. GTG i första Hand eller Polhem mitt samman lagda betyg är 285 Nu och kommer nog höjas till 300 men är det svårt att komma in är läxorna mycket mer och svårare och är Teknik eller Naturvetenskap bästa valet till framtiden

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Öhm. Vad jag kan förstå av ditt inlägg så vill du veta vilket som är bäst mellan teknik och naturvetenskap. Läxorna mer än vad?

Kör på natur och läs alla kurser du behöver för att komma in på alla högsskoleutbildningar. Glöm inte att du får extra poäng om du läser extra mycket språk och/eller programmering.

Frågan du bör ställa dig själv är vad du vill vara (jobba med/vara utbildad som) om 10 år, så att du vet vad du ska plugga om 3 år. Om du går natur behöver du inte bry dig - bara du får bra betyg och går rätt kurser så lär du komma in (med undantag för mer extrema linjer såsom läkare, tänker du bli det får du satsa väldigt hårt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag upplevde inte hoppet från högstadiet till gymnasiet (gick natur) som så stort dock kommer det krävas att du tar mer eget ansvar. kom även ihåg att man får bonuspoäng för matte och språk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Öhm. Vad jag kan förstå av ditt inlägg så vill du veta vilket som är bäst mellan teknik och naturvetenskap. Läxorna mer än vad?

Kör på natur och läs alla kurser du behöver för att komma in på alla högsskoleutbildningar. Glöm inte att du får extra poäng om du läser extra mycket språk och/eller programmering.

Frågan du bör ställa dig själv är vad du vill vara (jobba med/vara utbildad som) om 10 år, så att du vet vad du ska plugga om 3 år. Om du går natur behöver du inte bry dig - bara du får bra betyg och går rätt kurser så lär du komma in (med undantag för mer extrema linjer såsom läkare, tänker du bli det får du satsa väldigt hårt).

Det är inte bara språk eller programmering som du får meritpoäng för, det beror till stor del på vilken högskoleutbildning du väljer att söka efter gymnasiet. Numera är högskoleutbildningarna indelade i olika intagningsgrupper(områdesbehörighet) som avgör vilka kurser du behöver ha läst för att komma in på utbildningen, samt vilka kurser du kan tillräkna dig meritpoäng för. Listan för dessa finner du här.

I övrigt anser jag att du bör välja naturkunskap framför teknik då den ger dig betydligt fler möjligheter efter gymnasiet och du slipper samtidigt riskera att offra dina individuella val till nödvändiga kurser för din kommande högskoleutbildning eller ev. läsa dessa på komvux. Det sägs ibland att teknik må vara en mycket slapp linje, om detta är sant eller ej kan jag inte uttala mig om, däremot kan jag säga att naturvetenskapslinjen inte var lika hård som jag hade förväntat mig när jag började, går numera andra året. Faktum är att det jämförelsebart med nians arbetsbörda.

Viktigt att tänka på om du väljer natur, eller teknik också för den delen, är att du bör vara intresserad av matte, samt gärna fysik. Om du finner dessa ämnen tråkiga eller omotiverade är det nog mer lämpligt att läsa någon linje som innehåller mindre av dessa, annars lär du förmodligen tröttna efter en kort tid. Detta har skett för flera av de som började i min klass.

Hoppas jag någorlunda kunde svara på dina frågor.

EDIT: Vet inte hur bra koll du har på det här med meritpoäng, men jag glömde förtydliga att den sida jag länkade till endast anger de poäng du kan tillräkna dig för de kurser som gynnar den framtida utbildningen. Du får även meritpoäng för moderna språk, engelska och matte. Eventuellt var det något mer, men om du inte är insatt i detta redan finns det ganska mycket matnyttigt att hitta på skolverkets hemsida.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag Hade tänk mig bli Civil ingenjör om jag tar teknik programet eller Om jag tar naturprogramet har jag ingen aning vad jag ska bli

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Jag Hade tänk mig bli Civil ingenjör om jag tar teknik programet eller Om jag tar naturprogramet har jag ingen aning vad jag ska bli

Civ. ingenjör där också, det finns något fler möjligheter om du går natur (typ, Civ.Ing. i Kemi och liknande)

Permalänk
Medlem

Alla säger att gymnasiet är så jobbigt, och att det suger.

Jag gick teknik (tog studenten i våras), inriktning datorteknik de två första åren, sen matte/fysik de sista året (så att man fick läsa till Ma E och Fy B).

Ska jag vara ärlig så gled jag genom hela gymnasiet, jag pluggade kanske max 10 minuter innan ett prov, gjorde nästan aldrig några läxor och så vidare. Gick väl ut med medelmåttliga betyg (slutade på ~13,9 om jag minns rätt).

Vad gör jag idag? Jo jag är it-ansvarig på ett halvstort företag och har även lite andra uppgifter där. Fan det är inte jätteviktigt med utbildningar, visst lär man kunna det som krävs för tjänsten, men sen är det mer hur man är som person, hur bra man fungerar ihop med andra och liknande.

Man kan läsa till civilingenjör inom de flesta områden oavsett om gått teknik eller natur, då de flesta bara kräver grundläggande behörighet + Matte E, Fysik B och Kemi A. Alla dessa kurser går att läsa på både teknik och natur. Lika blir det när man väl ska läsa till civilingenjör, det spelar ingen roll vad man läser egentligen, bara man har läst till civilingenjör så att man har tänket. Det är flera företag som jag varit och hälsat på som sagt likadant, och de som arbetat där har i de flesta fall inte läst den inriktningen som de idag jobbar med.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

jag valde natur, men skulle med facit i hand valt teknik. läser man teknik slipper man biologin och språk

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Läs natur, det är enligt mig som går i trean det bästa du kan välja! Du kan välja alla andra utbildningar från natur :). Sedan vill jag tipsa om Hulebäcks gymnasiet som jag läser på, grym skola inte långt från stan.

Btw skapa en tråd om källkritik också kanske =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du hade tänkt dig studera efter gymnasie... Det är skillnad på matte A på samhällsvetenskap programmet och natur. Samma sak gäller olika samma kursen på natur och teknik.. kurser på natur gör dig mer förbered till studier som har med naturvetenskap att göra, medan kurser på teknik programmet gör dig mer förbered för tekniska studier..... Så man ska inte bara kolla vilka kurser som finns gemensamt för båda program.....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
kurser på natur gör dig mer förbered till studier som har med naturvetenskap att göra, medan kurser på teknik programmet gör dig mer förbered för tekniska studier..... Så man ska inte bara kolla vilka kurser som finns gemensamt för båda program.....

Jag kan inte påstå att jag vet mycket om vilka kurser det finns att välja inom teknikprogrammet, men jag betvivlar att där finns särskilt mycket som gör en TE:are bättre förberedd än en NV:are för t.ex. civilingenjörsstudier.

I princip alla teknikkurser på tekniska högskolor är på en nivå långt över gymnasiets kurser, så därför har jag svårt att tänka mig att man blir bättre förberedd genom teknikprogrammet. NV, å andra sidan, har fler naturvetenskapliga ämnen samt språk (tror jag, någon sa det), vilket är väldigt nyttigt även i teknikstudier.

Nu var det ett tag sedan jag gick gymnasiet, men jag tror ändå att naturvetenskapsprogrammet är att föredra om man vill studera vidare, vare sig det är på teknisk högskola eller på nat.fak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Jag kan inte påstå att jag vet mycket om vilka kurser det finns att välja inom teknikprogrammet, men jag betvivlar att där finns särskilt mycket som gör en TE:are bättre förberedd än en NV:are för t.ex. civilingenjörsstudier.

I princip alla teknikkurser på tekniska högskolor är på en nivå långt över gymnasiets kurser, så därför har jag svårt att tänka mig att man blir bättre förberedd genom teknikprogrammet. NV, å andra sidan, har fler naturvetenskapliga ämnen samt språk (tror jag, någon sa det), vilket är väldigt nyttigt även i teknikstudier.

Nu var det ett tag sedan jag gick gymnasiet, men jag tror ändå att naturvetenskapsprogrammet är att föredra om man vill studera vidare, vare sig det är på teknisk högskola eller på nat.fak.

Ja du har nog rätt att den små skillnaden mellan kurser i olika program inte skulle ge nån större fördel om man ska börja på högskola... tänkte inte till där :D.... men vill tillägga att utbudet av olika kurser på de olika programet gör det endå eftersom man har ju mer tekniska kurser som man kan senare på när man går teknik... och mer naturvetenskapliga som biologi och kemi om man nu gick natur....
Själv gick jag natur och märkte också den där skillnaden mellan gymnasie och högskolenivå... allt går så jätte fort på högskola....
Vill också tillägga att om man kan välja matte E och olika breddnings kurser så ska man göra det, även om dom inte krävs för att komma in på olika program på högskola så kommer man redan från början att behöva den kunskap man får om man går dom kurser.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Glömsk

Det viktiga med gymnasiet är att du får behörighet till högskoleutbildningarna du är intresserad av. Dels måste du läsa rätt kurser, dels måste du få tillräckligt högt betyg att komma in.

I det stora hela är gymnasiet endast ett hinder mellan dig och högskolan, men gymnasiet har även några positiva aspekter som du bör utnyttja:

1) Gymnasiet ger dig tre års tid att lära dig massvis med matematik. Ju mer matematik du lär dig, desto lättare blir de grundläggande ingenjörsmattekurserna (om du nu är intresserad av att läsa till ingenjör).

2) Gymnasiet ger dig tre års tid att lära dig massvis med språk. Du har visserligen möjlighet att läsa språkkurser i högskolan också, men det är mycket mycket lättare att lära sig det i gymnasiet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.