Kårobligatoriet bra eller dåligt?

Permalänk
Glömsk

Positiv nyhet. Helst skulle jag dock sett att den här summan 105 kr/elev ändras till 0 kr/elev.

På nått vis är det så typiskt svenskt att anse att den offentliga, skattefinansierade utbildningen kräver någon slags förening för att skolan inte ska köra över elevens intressen.

Det är exakt samma grej som när socialdemokrater går på första majtåg och är missnöjda över socialdemokratin, eller när kommunalanställda strejkar mot vilken del av den offentliga sektorn de nu är anställda vid.

Alltså, om staten/politikerna nu arbetar mot er så mycket att fack, kårer etc krävs varför fortsätta rösta på socialdemokratiska partier? Paranoia mot allt och alla?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Positiv nyhet. Helst skulle jag dock sett att den här summan 105 kr/elev ändras till 0 kr/elev.

På nått vis är det så typiskt svenskt att anse att den offentliga, skattefinansierade utbildningen kräver någon slags förening för att skolan inte ska köra över elevens intressen.

Det är exakt samma grej som när socialdemokrater går på första majtåg och är missnöjda över socialdemokratin, eller när kommunalanställda strejkar mot vilken del av den offentliga sektorn de nu är anställda vid.

Alltså, om staten/politikerna nu arbetar mot er så mycket att fack, kårer etc krävs varför fortsätta rösta på socialdemokratiska partier? Paranoia mot allt och alla?

Jag ser i dina texter att du inte är särskilt insat i frågan, inte för fem öre dessutom...

1: Det kallas student

2: Har du någon som helst kompentens att ens kommentera frågan om vad kåren ens sysslar med? Nej tror jag inte.. du har åtminstonde inte bevisat det med dina texter i detta fallet. Det är oftast jävligt roligt att berätta vad man tycker rent ideoligst, det är helt annan sak att tala i rent faktamässiga termer och dessutom från faktiskt erfarenhet.

3. Högskolan kör över studenter, åtminstonde gör mängder av lärare det. De följer inte de riktlinjer som finns, inte de lagar som är skapade, och de följer inte kvalitesriktlinjer som högskolan själv har enligt krav från Högskoleverket.

Du har inte på något sätt bevisat eller lagt fram en ordentligt argumentation för att avskaffa kårerna. Du har inte heller någom som helst konsekvensanalys av vad effekterna blir. Det är dessutom skrämmande att du tycker att ett förslag som är framlagt där man t o m går emot sin egen utredning är bra.
En rekommendation är att läsa ttela.se på måndag... då ska du dessutom få tillfälle att läsa om vad en rektor i frågan tycker om detta skit förslag.

Ett annat tips är att studera de samlade förslag som nu lägs under året av alliansen, de så s.k "kvaliteshöjande" förslagen.

Permalänk
Glömsk

Du är ju mer bitter än en kopp Earl Gray.

Vill du ha mina skattepengar får du motivera. Vad är det ni gör som är så viktigt?

Det funkar såhär: Vill du att jag ska betala för en tjänst är det du som ska motivera varför. Inte tvärt om.

Se det som en övning i marknadsföring. Snart fårni bara 105 kr då kan det ju vara bra att kunna förklara varför ni ska ha mer.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du är ju mer bitter än en kopp Earl Gray.

Vill du ha mina skattepengar får du motivera. Vad är det ni gör som är så viktigt?

Det funkar såhär: Vill du att jag ska betala för en tjänst är det du som ska motivera varför. Inte tvärt om.

Se det som en övning i marknadsföring. Snart fårni bara 105 kr då kan det ju vara bra att kunna förklara varför ni ska ha mer.

Skulle detta vara ett svar på mitt inlägg? Du svarar inte på frågorna eller uttalandet... För att citera en viss rektor "liberalerna har har tappat greppet helt och hållet. Deras största incitament är pengar och inte sakfrågor eller fakta".

Men för att vara hövlig så ska jag svara på din fråga (även om du inte gjorde samma sak). Du är medborgare i staten Sverige (Konungariket Sverige om vi ska vara riktigt pettiga). Därmed är du enligt gällande regler och lagar skyldig att betala skatt som sen ges ut till de ansvarsområden som staten anses ha.

Det samma gällde studentkårer både enligt lag, och enligt domstols utslag från EU domstolen.

Studentkåren utför inte en tjänst utan ett uppdrag enligt gängse gällande lagstiftning, enda orsaken liberaler kallar det tjänst är för att de ska hitta en argumentation för att slippa betala.

Studentkårens primära uppgift är att bedriva utbildningsbevakning (kursutvärdering, hjälpa studenter som får problem med lärare och stöta studenter som text blir diskrimminerade), utöver detta har vi även en studiesocial del där vi hjälper till med att hitta bostad, förhandlar om rabatter och hjälper till med tex studentvård ( i vårt fall förhandlar vi tillsammans med skolan om tex att få ditt sjuksköterskor på skolan, kuratorer, psykologer m.m).
Utöver detta så fixar vi tex utskott med fixa konserter eller andra sociala aktiviter för att få studenter att trivas under deras studietid.
Inbillar du dig själv att den föreslagna summa ska räcka för att göra allt detta jobb så har du bara bevisat du inte har särskilt mycket insikt hur arbetet bedrivs.

Permalänk
Glömsk

Men om ert arbete är så viktigt och bra borde ni inte ha några problem att få studenter att gå med frivilligt.

Om nu din kår erbjuder något mervärde så får ni in pengar som innan. Om inte så har ni tvingat folk att vara med, och studenterna anser alltså inte att ni gjort ett viktigt jobb.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men om ert arbete är så viktigt och bra borde ni inte ha några problem att få studenter att gå med frivilligt.

Om nu din kår erbjuder något mervärde så får ni in pengar som innan. Om inte så har ni tvingat folk att vara med, och studenterna anser alltså inte att ni gjort ett viktigt jobb.

Inte direkt. Mycket av det arbete som kårena bedriver är i mötesrum tillsammans med representanter för högskolerna och univeristet. Detta arbete syns eller uppmärksammans sällan av studenterna. Jag vet inte hur många studenter som har kommit till mitt kontor nu under 6-7 månaders tid som sällan eller aldrig besöker kåren, tills de hamnar i problem och då måste ta hjälp av olika personer i vår orginisation.

Det samma gäller förbättringar av kurser. Det är i princip samma sak varje år, där alltid en person som säger samma sak "det är ingetting fel på denna kurs". Det är alltid lika kul när man visar dem klagomålen från förgående år och vilka förrändringar som har gjorts.

Edit: Jag kan tänka mig att poliser eller andra instanser inom landet får samma kommentarer. Detta är förvisso tills man faktiskt lär känna saningen om hur mycket arbete som faktiskt bedrivs.

Permalänk
Medlem

Håller helt med m0rk i frågan. Jag har dock aldrig sett eller hört av min studentkår sen nollningen men chalmers studentkårer fixar fina fester var och varannan helg.

Det är en ganska viktig punkt att studenter ska få gehör för sina upplevelser om att dom skulle blivit nedtryckta av en lärare. Om inte skulle lärare kunna göra vad som helst utan att någon skulle kunna göra nåt.

Utöver hjälper studenkårerna att sätta hur höga inlärningskraven skall vara för studenterna, om inte skulle högskolan kanske bli ännu svårare?

Jag tycker dessutom att folk är väldigt snåla då det handlar om cirka 250kr per termin. Detta är ju ingenting egentligen, men ändå så klankar folk ner på det. Visst är det förståligt för dom som pluggar på distans på flera olika universitet/högskolor men ingenting som borde göra att man grinar för det.

jag skulle tro att om fler verkligen kikar efter så kommer dom att se att man näst intill tjänar på att va med i en kår. Om jag inte missminner mig kommer man inte kunna ta del av mecenats rabatter om man nu inte kommer va med i en studentkår. Bara på Espresso House tjänar i alla fall jag in cirka en hundring på att använda rabatter där. Sen om du går på en fest annordnad av en studentkår kommer du gå hem med en tyngre plånbok än om du gått ute på stan och köpt lika många öl/cider/drinkar.

Nä, jag är i allafall en av dom som förhoppningsvis kommer fortsätta betala kåravgiften, även om min kår är helt värdelös. Jag kanske behöver dom en dag.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Chobi... chalmers studentkår är ganska hårda när de jobbar. Ett tips är att ringa upp Jonas Pedersen om du vill information, eller begära ut periodrapporterna där man anger vad som har sket under året eller perioden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Inte direkt. Mycket av det arbete som kårena bedriver är i mötesrum tillsammans med representanter för högskolerna och univeristet. Detta arbete syns eller uppmärksammans sällan av studenterna. Jag vet inte hur många studenter som har kommit till mitt kontor nu under 6-7 månaders tid som sällan eller aldrig besöker kåren, tills de hamnar i problem och då måste ta hjälp av olika personer i vår orginisation.

Det samma gäller förbättringar av kurser. Det är i princip samma sak varje år, där alltid en person som säger samma sak "det är ingetting fel på denna kurs". Det är alltid lika kul när man visar dem klagomålen från förgående år och vilka förrändringar som har gjorts.

Men om ni jobbar ideellt så förstår jag inte vad ni behöver pengarna till?
Får du ersättning för din nedlagda tid på ditt kontor?

En kass jämförelse, elevrådet på gymnasieskola jobbar också för studenterna och har kontakt med skolledningen, men de får inga pengar av staten eller studenterna. (Rätta mig gärna om jag har fel...)

Permalänk

Typisk, jag som ovanligt trögfattad har fått gått ovanligt många år för att lära mig det lilla jag kan, tusantals kronor för kåravgift har jag betalat, aldrig nyttjat kåren det minsta. Och nu när jag inte längre är student kommer det på skatten, som tur är bara 105kr/student.

Nå för en gångs skull håller jag med Psionicist. Vill någon att jag skall betala medlemskap så är det upp till dem att övertala mig varför jag måste gå med.

Sedan är skolgången rena barnleken, vänta tills man kommer ut i arbetslivet. Jag själv har fixat det mesta på egen hand inom högskoleväsendet, (läst kurser där jag saknar behörighet, klagat på för lågt betyg för etc) allt går med lite vilja, värre är det då man skall prata med fack, arbetsförmedlingen, försäkringskassan etc. Där borde man verkligen ha någon stor stark förening på sin sida. (vilken förening som man nu kan gå med i som argumenterar emot facket?)
Så jag tycker de som känner sig behöva extra hjälp med att få sin vilja fram på högskolor/universitet kan få gå med i kåren om de vill. Precis som det är med fack.
Det stora problemet med kåravgiften är för dem som inte läser heltid, det känns inte meningsfullt att betala kåravgift för att t.ex. bara göra en tenta. Skulle läraren rätta fel etc, så kan man nog fixa detta bättre själv än vad kåren kan. O.b.s. att jag också har gjort detta själv, fick betyget ändrat efter det blev inskrivet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Men om ni jobbar ideellt så förstår jag inte vad ni behöver pengarna till?
Får du ersättning för din nedlagda tid på ditt kontor?

En kass jämförelse, elevrådet på gymnasieskola jobbar också för studenterna och har kontakt med skolledningen, men de får inga pengar av staten eller studenterna. (Rätta mig gärna om jag har fel...)

Ja, jag får ersättning för min del av arbetet då jag är presidial i kårstyrelsen och därmed arbetar heltid med utbildningsbevakning. Detta är standard för samtliga kårer att ha några som kan jobba heltid med dessa frågor. Utöver mig finns det ideella från samtliga utskott, samt studentrepresentanter som jobbar med utbildningsbevakning.

Elevråden på gymnasieskolor var en tämligen värdelös jämförselse, speciellt då man ser till påverkans arbetet och hur mycket man faktiskt kan förändra.

Bud_bundy: själv tycker jag det är intressant att du ska ha genomgått så många utbildningar och har så många examen, men trots allt inte är ganska välbeställd eller har ett bra jobb.
Jag är ganska intresserad av att veta vad du läste på Högskolan Väst.. var de C/D-kurser? Vem tror du var med och påverkade dessa innnehåll?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Bud_bundy: själv tycker jag det är intressant att du ska ha genomgått så många utbildningar och har så många examen, men trots allt inte är ganska välbeställd eller har ett bra jobb.
Jag är ganska intresserad av att veta vad du läste på Högskolan Väst.. var de C/D-kurser? Vem tror du var med och påverkade dessa innnehåll?

Förklaringen är hälsan och nu lågkonjunktur, där det finns mängder av folk med min kompetens med ett antal års arbetserfarenhet. Så problemet ligger först i mig, mina f.d klasskamrater gick i arbete vad jag vet. (vet ej hur det är idag, med varseln)

Angående påverka innehåll så var de typ samma och uppdaterades bara med åren. Läraren fick kommentarer av studenterna varje år. Jag tror inte kåren var inblandad så mycket i de små kurserna.

*edit*Tar vi de stora kurserna (antal studenter) ekonomi, mattematik, industriell ekonomi etc, så följde de bara en lärobok som flera högskolor använde.

Inget emot skolan och jag kommer aldrig ångra studierna även om jag aldrig kommer få ett relevant jobb. (lärde mig så mycket intressant)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hmm, jag ser inte problemet. 105kr per elev och år i garanterad summa, + pengar från de studenter som väljer att gå med i studentkåren. Borde ju räcka gott och väl om studentkårerna tar och effektiviserar lite bara.

Ex. studentkårerna vid umeå universitet betalar 50kr/elev/år till Membit för ett simpelt medlemsregister[1].
Enligt deras kalkyler så blir detta omkring 1Mkr/år som de betalar (och har betalat i flera, flera år) till Membit, för ett jäkla medlemsregister!

Nu först, när deras otömmliga pengabrunn verkar sina iom. kårobligatoriets avskaffande, så inser de att denna kostnad inte är försvarbar. Detta visar ju tydligt att kårerna har haft för mycket pengar tidigare iaf.
Samt så visar ju detta att de kårer som gnäller över att 105kr/år är för lite eftersom de nu får (uppskattningsvis 2x250kr) 500kr/år kanske bara snackar skit, om de kan slänga miljontals kronor per år för ett "enkelt" medlemsregister så har de säkert varit frikostiga/slösaktiga med andra utgifter också. Kan iaf inte påstå att jag har något större förtroende för att kårerna förvaltar "sina"(våra) pengar på bästa sätt längre...

[1] - http://www.ntk.umu.se/archive/Medlemsregister.pdf

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Förklaringen är hälsan och nu lågkonjunktur, där det finns mängder av folk med min kompetens med ett antal års arbetserfarenhet. Så problemet ligger först i mig, mina f.d klasskamrater gick i arbete vad jag vet. (vet ej hur det är idag, med varseln)

Angående påverka innehåll så var de typ samma och uppdaterades bara med åren. Läraren fick kommentarer av studenterna varje år. Jag tror inte kåren var inblandad så mycket i de små kurserna.

Intressant... Själv sitter jag med i GruF. Det organ som faktiskt styr över kursplaner och utbildningsplaner. Där sitter även två andra studentrepresentanter från olika utbildningar. Jag har då inte haft några som helst problem med att påverka ovansagda planer. Det är heller inte ovanligt studentrepresentanter påverkar själva utformningen av kurserna innan de kommer upp i GruF. Detta gäller också remissvar.

Kårerna största arbete är att rekryterar studenrepresentanter och hjälpa till med utbildning och stöd för dessa (detta gäller utöver hjälpen till studenter med problem). Kårerna driver också frågorna för utbildning från skolorna inom utbildningsbevakning, detta får vi också väldigt gott stöd av från skolan genom deras ansvariga på staben.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Hmm, jag ser inte problemet. 105kr per elev och år i garanterad summa, + pengar från de studenter som väljer att gå med i studentkåren. Borde ju räcka gott och väl om studentkårerna tar och effektiviserar lite bara.

Det heter fortfarande student!
Detta räcker inte, vilket du hade känt till om du bemödat dig att läsa årsredovisningar från ett par studentkårer. Det är inte grattis att ha kanslipersonal, arvoderade på heltid, telefon, kopiatorer eller annan förbrukningsmaterial eller andra löpande kostnader för att driva verksamheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Ex. studentkårerna vid umeå universitet betalar 50kr/elev/år till Membit för ett simpelt medlemsregister[1].
Enligt deras kalkyler så blir detta omkring 1Mkr/år som de betalar (och har betalat i flera, flera år) till Membit, för ett jäkla medlemsregister!

Orsaken till att man använder membit är att det är förbannat bra verktyg, det är lätt att administera och lätt att få uppgifter ifrån. Vad jag vet så finns det inget annat så väl fungerande system.
Vill du se på ett ineffektivt system så kan du titta på försäkringskassan istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Nu först, när deras otömmliga pengabrunn verkar sina iom. kårobligatoriets avskaffande, så inser de att denna kostnad inte är försvarbar. Detta visar ju tydligt att kårerna har haft för mycket pengar tidigare iaf.
Samt så visar ju detta att de kårer som gnäller över att 105kr/år är för lite eftersom de nu får (uppskattningsvis 2x250kr) 500kr/år kanske bara snackar skit, om de kan slänga miljontals kronor per år för ett "enkelt" medlemsregister så har de säkert varit frikostiga/slösaktiga med andra utgifter också. Kan iaf inte påstå att jag har något större förtroende för att kårerna förvaltar "sina"(våra) pengar på bästa sätt längre...

Kårerna har inte otömmliga pengabuntar, detta bygger på ren okunskap och rent skitsnack. Chalmers och ett fåtal kårer har gott om pengar pga deras alumniverksamhet som ger dem gott om kapital och stöd.
Du har är välkommen att begära ut årsredovisning och buget för kårerna då dessa är offentliga handlingar.

Edit: Felcitering

Edit2: Hur många av er som klagar på användningen av studentkårens resurser går ens på fullmäktigemötena och försöker påverka kårernas arbete?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Det heter fortfarande student!
Detta räcker inte, vilket du hade känt till om du bemödat dig att läsa årsredovisningar från ett par studentkårer. Det är inte grattis att ha kanslipersonal, arvoderade på heltid, telefon, kopiatorer eller annan förbrukningsmaterial eller andra löpande kostnader för att driva verksamheter.

Jepp mitt fel, självklart heter det student och inte elev. Och självklart är det inte gratis att ha personal och material, det är dock inte det som är min poäng. Min poäng var att det inte är orimligt att anta att kårerna skulle kunna effektivisera sin verksamhet.
Kanske var jag lite oförsiktig med ordvalen, visst kan jag se att det kan ligga ett problem med att de inte får lika mycket pengar som tidigare efter obligatoriet avskaffas, men jag är inte övertygad om att de verkligen behöver samma stora summa pengar som tidigare heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Orsaken till att man använder membit är att det är förbannat bra verktyg, det är lätt att administera och lätt att få uppgifter ifrån. Vad jag vet så finns det inget annat så väl fungerande system.
Vill du se på ett ineffektivt system så kan du titta på försäkringskassan istället.

Finns det inget som är bättre så bygger man ett själv eller anlitar någon för att bygga det, 1Mkr/år kan inte motiveras för en sådan (i grund och botten) simpel sak såsom ett medlemsregister. NTK-studentkår vid UmU har ju nu insett detta själv och kommer därför bygga ett eget register som då blir gratis för dem, en besparing på 50kr/student/år alltså (dock tillkommer ju en (gissningsvis försumbar i samanhanget) kostnad till CS-instutitionen för serverutrymme och backup).

Att försäkringskassan har ett ineffektivt system är väl ganska irrelevant, det som är relevant i diskussionen är ju snarare "Är Membits medlemsregister så effektivt att det kan motivera en kostnad på 1Mkr/år för UmU:s studentkårer? Skulle ett mindre lätthanterligt system kosta mer pengar baserat på personaltid och drift än vad Membits system gör?" dvs. helt enkelt "Är membitregistret kostnadseffektivt?". Min (visserligen oinsatta) åsikt är nej, ett medlemsregister kan inte vara värt de pengarna eftersom de garanterat kan utveckla ett liknande effektivt system för en bråkdel av årskostnaden (även om det skulle kosta en, två, tre eller fler hela årskostnader så skulle det ju vara gratis i all framtid efter det väl skapats, men att påstå att du skulle behöva betala flera miljoner kronor för en sådan produkt när du har hundratals välutbildade studenter som söker extrapengar i nära anslutning låter ju inte särskilt troligt heller).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Kårerna har inte otömmliga pengabuntar, detta bygger på ren okunskap och rent skitsnack. Chalmers och ett fåtal kårer har gott om pengar pga deras alumniverksamhet som ger dem gott om kapital och stöd.
Du har är välkommen att begära ut årsredovisning och buget för kårerna då dessa är offentliga handlingar.

Jag menade inte på att kårerna har stora kårkassor med pengar, utan bara på att de fram tills nu kunnat förlita sig på att få in stora summor pengar varje år från en tillsynes outtömmlig pengakälla (vi studenter som betalar kåravgift är alltså den otömmliga pengakällan i mitt resonemang).
Eftersom dom alltid kan förlita sig till denna inkomst så resonerar jag som så att de inte behövt vara särskilt sparsamma i sina utgifter (vilket lätt demonstreras av Membit-registret), och utifrån detta resonemang är det inte orimmligt att anta att kårerna kanske inte drivs särskilt kostnadseffektivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Edit2: Hur många av er som klagar på användningen av studentkårens resurser går ens på fullmäktigemötena och försöker påverka kårernas arbete?

Säkerligen inte många, och visst är det förståeligt.
Jag har ingen koll på hur "svenska kyrkan" styrs heller. Jag går inte på deras möten, läser inte deras mötesprotokoll, och röstar inte i deras kyrkofullmäktige, många hävdar ju dessutom att kyrkan gör väldigt mycket bra grejer för de pengar de får från sin outtömliga pengakälla (de svenskar som inte gått ut ur kyrkan redan), dessutom så får man ju rabatter via kyrkan (begravningstjänst/dopceremoni blir väl ex billigare. Man får dessutom tillgång till en del tjänster som icke medlemmar inte har tillgång till, ex. så får medlemmar gifta sig i kyrkan osv) och dessa rabatter är ju lätt att likna med studentrabatterna (där man kan få lägre pris på vissa ställen, och särskilda tjänster (studentkrogar) kan tillhandahållas) .
Men "trots att jag är så oinsatt" i kyrkan har jag gjort valet att inte stödja deras verksamhet, inte baserat på en kostnadsfråga utan på princip.
Har jag inte själv aktivt valt att vara med så ska jag inte stödja deras verksamhet, simple as that.

Men du tycker alltså att om man inte har någon insyn i en organisation så har man ingen rätt att kritisera att de får ens pengar? (Ok, jag vet att det är lite fult att göra sånna här omskrivningar av argument, men min tolkning av vad du skrev är iaf att du anser att färre skulle klaga på obligatoriet om de visste var och hur pengarna användes, om denna tolkning är fel så kan hela denhär paragrafen ignoreras i sin helhet). Detta tycker jag är ett egendomligt förhållningssätt, självklart bör ju envar få bestämma själv om den tycker att en organisation förtjänar att få ens pengar eller inte.

Slutfråga:
Om det istället för kårobligatorie hade gällt ett kyrko-obligatorie, hade du varit lika oförstående för de som yrkar på ett avskaffande och för personlig frihet i valet om medlemsskap? Det går ju att dra många paralleller med kyrkan, såsom att:
"de arbetar för oss, för vårat bästa" ("själafrämjande arbete" (eller begravningar för den delen) - utbildningsbevakning,),
"de tillhandahåller tjänster" (bröllop - kårhus/studentkrog),
"de tillhandahåller rabatter" (nåja, du får iaf bekosta ev. präst själv om du behöver en sådan och inte är med i kyrkan - studentrabatter),
"de hjälper de svaga" (ex. hjälpa hemlösa - hjälpa en student få rätt mot instutitionen)

Går säkert att komma på mer också, men förhoppningsvis har jag demonstrerat en poäng iaf, precis som de som gillar kyrkan kan vara oföstående för de som inte vill vara med trots allt bra de gör, så visar ju du på en oförståelighet över dom som inte vill vara med i kåren trots allt bra du tycker att de gör. Alla delar inte dina värderingar, och alla ser inte nyttan med kåren. Och även om man ser nyttan i kårens arbete så kanske man inte vill vara medlem ändå av andra skäl.

Slutnotering:
Jag kommer troligen vara med i kåren i fortsättningen också, tycker egenligen inte att det är någon märkvärdig kostnad bortsett från de gånger man läst distanskurser och därmed tvingats betala flera kåravgifter samtidigt, dessutom så gillar jag kårtidningen (nåja den kan iaf vara en trevlig läsning till en frukost på morgonen) och jag ser en poäng med att ha en studentledd bevakning av utbildningarna så att utbildningskvaliten kan garanteras.
Dock är det väl uppenbart att jag är för avskaffandet av obligatoriet, om 105kr/år är för lite för att bedriva en fullgod kårverksamhet så får väl kårerna helt enkelt se till så att studenterna känner till vad de gör och varför det är viktigt att de finns och därigenom få in pengar via kåravgift, precis som tidigare.
Kårverksamheten bör helt enkelt existera på studenternas vilkor, inte tvärtom.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon
Jepp mitt fel, självklart heter det student och inte elev. Och självklart är det inte gratis att ha personal och material, det är dock inte det som är min poäng. Min poäng var att det inte är orimligt att anta att kårerna skulle kunna effektivisera sin verksamhet.
Kanske var jag lite oförsiktig med ordvalen, visst kan jag se att det kan ligga ett problem med att de inte får lika mycket pengar som tidigare efter obligatoriet avskaffas, men jag är inte övertygad om att de verkligen behöver samma stora summa pengar som tidigare heller.

Frågan är snarare hur långt man ska driva effektiviserigen. Du kan inte skära i kostnader hur mycket som helst ifall du vill ha någon form av fungerande verksamhet.
Det roliga med detta förslag är alliansen inte ens följer sin egen utrednings rekommendationer på förslagna nivåer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Finns det inget som är bättre så bygger man ett själv eller anlitar någon för att bygga det, 1Mkr/år kan inte motiveras för en sådan (i grund och botten) simpel sak såsom ett medlemsregister. NTK-studentkår vid UmU har ju nu insett detta själv och kommer därför bygga ett eget register som då blir gratis för dem, en besparing på 50kr/student/år alltså (dock tillkommer ju en (gissningsvis försumbar i samanhanget) kostnad till CS-instutitionen för serverutrymme och backup).

Att försäkringskassan har ett ineffektivt system är väl ganska irrelevant, det som är relevant i diskussionen är ju snarare "Är Membits medlemsregister så effektivt att det kan motivera en kostnad på 1Mkr/år för UmU:s studentkårer? Skulle ett mindre lätthanterligt system kosta mer pengar baserat på personaltid och drift än vad Membits system gör?" dvs. helt enkelt "Är membitregistret kostnadseffektivt?". Min (visserligen oinsatta) åsikt är nej, ett medlemsregister kan inte vara värt de pengarna eftersom de garanterat kan utveckla ett liknande effektivt system för en bråkdel av årskostnaden (även om det skulle kosta en, två, tre eller fler hela årskostnader så skulle det ju vara gratis i all framtid efter det väl skapats, men att påstå att du skulle behöva betala flera miljoner kronor för en sådan produkt när du har hundratals välutbildade studenter som söker extrapengar i nära anslutning låter ju inte särskilt troligt heller).

Vad jag vet (var inte här på den tiden systemet infördes...) så söktes det ganska länge efter ett effektivt system, då det äldre som användes var fullkomligt värdelöst.
Orsaken till att valde membit över andra system var att det var webb-baserat, behörighetshantering, driftsäkerhet, supporten, att systemet kan skapa omfattande statistik som kan används som tex bokföringsunderlag.
Jag tror att frågan om att man skulle be studenter skapa ett system själva tog upp vid tillfället. Ska kolla runt i pärmarna under dagen för att få svar på den frågan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Jag menade inte på att kårerna har stora kårkassor med pengar, utan bara på att de fram tills nu kunnat förlita sig på att få in stora summor pengar varje år från en tillsynes outtömmlig pengakälla (vi studenter som betalar kåravgift är alltså den otömmliga pengakällan i mitt resonemang).
Eftersom dom alltid kan förlita sig till denna inkomst så resonerar jag som så att de inte behövt vara särskilt sparsamma i sina utgifter (vilket lätt demonstreras av Membit-registret), och utifrån detta resonemang är det inte orimmligt att anta att kårerna kanske inte drivs särskilt kostnadseffektivt.

Jag skulle nog inte lägga påståendet att de drivs oeffektivt iheller. Min erfarenhet är att man försöker vara så "snål" som man huvudtaget kan med många utgifter tex vid resor, användning av kopiatorerna och skrivare (undvik färgutskrifter), att man försöker använda skolans avtal tex vid inköp av hårdvara, att man tar in offerter vid olika upphandlingar m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Säkerligen inte många, och visst är det förståeligt.
Jag har ingen koll på hur "svenska kyrkan" styrs heller. Jag går inte på deras möten, läser inte deras mötesprotokoll, och röstar inte i deras kyrkofullmäktige, många hävdar ju dessutom att kyrkan gör väldigt mycket bra grejer för de pengar de får från sin outtömliga pengakälla (de svenskar som inte gått ut ur kyrkan redan), dessutom så får man ju rabatter via kyrkan (begravningstjänst/dopceremoni blir väl ex billigare. Man får dessutom tillgång till en del tjänster som icke medlemmar inte har tillgång till, ex. så får medlemmar gifta sig i kyrkan osv) och dessa rabatter är ju lätt att likna med studentrabatterna (där man kan få lägre pris på vissa ställen, och särskilda tjänster (studentkrogar) kan tillhandahållas) .
Men "trots att jag är så oinsatt" i kyrkan har jag gjort valet att inte stödja deras verksamhet, inte baserat på en kostnadsfråga utan på princip.
Har jag inte själv aktivt valt att vara med så ska jag inte stödja deras verksamhet, simple as that.

Men du tycker alltså att om man inte har någon insyn i en organisation så har man ingen rätt att kritisera att de får ens pengar? (Ok, jag vet att det är lite fult att göra sånna här omskrivningar av argument, men min tolkning av vad du skrev är iaf att du anser att färre skulle klaga på obligatoriet om de visste var och hur pengarna användes, om denna tolkning är fel så kan hela denhär paragrafen ignoreras i sin helhet). Detta tycker jag är ett egendomligt förhållningssätt, självklart bör ju envar få bestämma själv om den tycker att en organisation förtjänar att få ens pengar eller inte.

Det tycker jag snarare är ett rätt märkligt argument. Är man medlem i en orginisation och man inte anser att sättet att driva denna överensstämmer med ens egen åsikter så får man se till att påverka detta. Det är precis därför som man har tex fullmäktigemöte ett par gånger per år. Svårigheten med att delta en kväll var tredje månad måste vara jätte enorm, eller hur?
Om du nu läste min text ovan så skrev jag inte att man inte hade rätt att kritisera. Dock så ska man göra det med saklig grund och inte byggt på felaktiga påståenden. Argumentet som är populärast är ju att "studentkåren lägger alla våra pengar på sprit och öl". Verkligen? Skulle någon vilja ta fram en redovisning på detta. Jag tror t o m att sådant förfarade är olagligt för kårerna att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Slutfråga:
Om det istället för kårobligatorie hade gällt ett kyrko-obligatorie, hade du varit lika oförstående för de som yrkar på ett avskaffande och för personlig frihet i valet om medlemsskap? Det går ju att dra många paralleller med kyrkan, såsom att:
"de arbetar för oss, för vårat bästa" ("själafrämjande arbete" (eller begravningar för den delen) - utbildningsbevakning,),
"de tillhandahåller tjänster" (bröllop - kårhus/studentkrog),
"de tillhandahåller rabatter" (nåja, du får iaf bekosta ev. präst själv om du behöver en sådan och inte är med i kyrkan - studentrabatter),
"de hjälper de svaga" (ex. hjälpa hemlösa - hjälpa en student få rätt mot instutitionen)

Går säkert att komma på mer också, men förhoppningsvis har jag demonstrerat en poäng iaf, precis som de som gillar kyrkan kan vara oföstående för de som inte vill vara med trots allt bra de gör, så visar ju du på en oförståelighet över dom som inte vill vara med i kåren trots allt bra du tycker att de gör. Alla delar inte dina värderingar, och alla ser inte nyttan med kåren. Och även om man ser nyttan i kårens arbete så kanske man inte vill vara medlem ändå av andra skäl.

Ett kyrko-obligatorie hade jag varit för ett avskaffande pga religion är rent trams från börja. Religion bygger inte på någon som helst saklig grund och kan knappast sägas bedriva ett påverkans arbete för hjälpa alla. Detta märker man ganska tydlig fortfarande i svenska kyrkan där man tydligen fortfarande är osäker på homosexuella och kvinnliga präster.
Tror inte man kan ta med exemplet om bröllop, det kostar väl fortfarande att få prästen att viga en? eller om det nu är lokalhyran för kyrkan?
Även om alla inte ser nyttan med kåren och kan dock inte hävda att man inte har dragit en indirekt fördel av arbetet som bedrivs. Speciellt eftersom de som jobbar är involverade i en så stor del av högskolornas verksamhet.
Får dock säga att jag förstår din poäng, jag delar dock inte åsikten, och speciellt inte liknelsen vid kyrakn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zevon

Slutnotering:
Jag kommer troligen vara med i kåren i fortsättningen också, tycker egenligen inte att det är någon märkvärdig kostnad bortsett från de gånger man läst distanskurser och därmed tvingats betala flera kåravgifter samtidigt, dessutom så gillar jag kårtidningen (nåja den kan iaf vara en trevlig läsning till en frukost på morgonen) och jag ser en poäng med att ha en studentledd bevakning av utbildningarna så att utbildningskvaliten kan garanteras.
Dock är det väl uppenbart att jag är för avskaffandet av obligatoriet, om 105kr/år är för lite för att bedriva en fullgod kårverksamhet så får väl kårerna helt enkelt se till så att studenterna känner till vad de gör och varför det är viktigt att de finns och därigenom få in pengar via kåravgift, precis som tidigare.
Kårverksamheten bör helt enkelt existera på studenternas vilkor, inte tvärtom.

Trevligt, man får hoppas att det är fler som tänker vara kvar som medlemmar. Det där med kostnaden till fler studentkårer. Det är ett problem, jag vet att vår ordförande har blivit kontaktade av ett flertal andra mindre studentkårer i landet. Det som har blivit sagt än så länge är att man ska göra avtal mellan sig, så att man endast betalar ditt man läser medparten av kurserna. Vet dock inte hur det hela har gått.

Som det är nu så kommer inte kårerna existera på studenternas vilkor, utan snarare staten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men om ert arbete är så viktigt och bra borde ni inte ha några problem att få studenter att gå med frivilligt.

Om nu din kår erbjuder något mervärde så får ni in pengar som innan. Om inte så har ni tvingat folk att vara med, och studenterna anser alltså inte att ni gjort ett viktigt jobb.

The tragedy of the commons.

Jag är inte förvånad att en ultraliberal person gillar att bortse från den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Det tycker jag snarare är ett rätt märkligt argument. Är man medlem i en orginisation och man inte anser att sättet att driva denna överensstämmer med ens egen åsikter så får man se till att påverka detta. Det är precis därför som man har tex fullmäktigemöte ett par gånger per år. Svårigheten med att delta en kväll var tredje månad måste vara jätte enorm, eller hur?
Om du nu läste min text ovan så skrev jag inte att man inte hade rätt att kritisera. Dock så ska man göra det med saklig grund och inte byggt på felaktiga påståenden. Argumentet som är populärast är ju att "studentkåren lägger alla våra pengar på sprit och öl". Verkligen? Skulle någon vilja ta fram en redovisning på detta. Jag tror t o m att sådant förfarade är olagligt för kårerna att göra.

En kväll var tredje månad skulle nog inte vara något större problem nej, men poängen var ju lite av att man kanske tycker att kårobligatoriet är fel på princip, på samma sätt som man tycker att ett medlemsskap i kyrkan är fel av princip, bara för att båda går att påverka via möten och fullmäktige så innebär det inte automatiskt att man VILL påverka, man kanske helt enkelt bara inte vill ha något med organisationen att göra av något skäl.

Ok då tolkade jag ditt inlägg fel alltså, ber om ursäkt för detta. Självklart ska man inte fara med osanningar och använda det i ev. kritik mot kåren, det förlöjligar bara diskussionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Ett kyrko-obligatorie hade jag varit för ett avskaffande pga religion är rent trams från börja. Religion bygger inte på någon som helst saklig grund och kan knappast sägas bedriva ett påverkans arbete för hjälpa alla. Detta märker man ganska tydlig fortfarande i svenska kyrkan där man tydligen fortfarande är osäker på homosexuella och kvinnliga präster.
Tror inte man kan ta med exemplet om bröllop, det kostar väl fortfarande att få prästen att viga en? eller om det nu är lokalhyran för kyrkan?
Även om alla inte ser nyttan med kåren och kan dock inte hävda att man inte har dragit en indirekt fördel av arbetet som bedrivs. Speciellt eftersom de som jobbar är involverade i en så stor del av högskolornas verksamhet.
Får dock säga att jag förstår din poäng, jag delar dock inte åsikten, och speciellt inte liknelsen vid kyrakn.

Nä att välja just kyrkan att dra liknelser till var kanske ett dåligt drag från min sida, det var dock det första jag kunde tänka på iom. att jag just gjort valet att gå ur och därmed lätt drog paralleller till kyrkan och studentkårerna i avseende på fullmäktige, tjänster och hur jag valt att inte försöka påverka utan istället bara valt att inte vara med, osv.

Kanske det hade varit en mer korrekt liknelse att dra paralleller till facket istället?
Facket - Studentkåren:
Löneförhandlar till förmån för alla arbetare - Utbildningsbevakar till förmån för alla studenter
Tillhandahåller jurister - tillhandahåller hjälp vid konflikt
Skickar ut en facktidning(vissa iaf) - skickar ut en kårtidning (vissa iaf)
HemPC var väll ett påfund av facken (tror jag) - Studentrabatter
osv osv.
Känns inte meningsfullt att dra allt för många paralleller då min poäng redan gått fram i kyrkoexemplet, ville dock bara påvisa att studentkåren kan liknas andra organisationer där medlemsskap inte är ett tvång men som trots det ändå har en stor "lojal" medlemskara.
Ser inte varför studentkårerna inte skulle kunna överleva på samma modell (iaf om vi bortser från tarvliga och osanna "motargument" såsom "alla studenter är fattiga" eller "alla studenter är dumsnåla").

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Trevligt, man får hoppas att det är fler som tänker vara kvar som medlemmar. Det där med kostnaden till fler studentkårer. Det är ett problem, jag vet att vår ordförande har blivit kontaktade av ett flertal andra mindre studentkårer i landet. Det som har blivit sagt än så länge är att man ska göra avtal mellan sig, så att man endast betalar ditt man läser medparten av kurserna. Vet dock inte hur det hela har gått.

Som det är nu så kommer inte kårerna existera på studenternas vilkor, utan snarare staten.

Förstår hur du menar, men jag skulle nästan hävda motsatsen.
Om vi skulle anta för en stund att obligatoriet avskaffades och staten INTE gick in med stödpengar, då skulle man ju verkligen kunna tala om att studentkårerna existerar på studenternas vilkor, eftersom studenternas stöd avgör kårens vara/icke vara.
Att staten skjuter in garanterade pengar borde väl kanske inte ses som ett beroende av staten, kanske snarare som ett mindre beroende av studenterna.
Ser man det endå som ett beroende till staten och ogillar detta? Skaffa fler medlemmar helt enkelt så att statens inskjutande del blir proportioneligt mindre, får man fler medlemmar legitimerar detta kåren, får man inga medlemmar så visar det att kårerna ändå inte önskas av studenterna.

Kårens vara eller icke vara kommer alltid vara beroende på något, tidigare har det ju varit beroende på staten, i den bemärkelsen att staten bestämt att alla studenter ovilkorligen ska ge kårerna pengar (man skulle kunna se detta som att staten beskattar alla studenter och ger skatteinkomsterna till kårerna), nu kommer beroendet på staten ändras till ett mer direktdrivet alternativ där hela befolkningen beskattas och inte bara studenterna (jag inser att detta direktfinansierade alternativ skulle kunna styras lättare av staten jämfört med tidigare, men jag har svårt att se hur en sådan styrning skulle kunna utformas utan att väcka protester och "välordade" artiklar i dagstidningarna, så jag ser det inte som någon stor risk egenteligen).
Största skillnaden blir ju dock att det kårerna nu blir direkt beroende av studenterna, för att få del av en students pengar måste nu kåren övertyga studenterna om att deras arbete är viktigt och att deras avgifter är befogade.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Tycker hela kårverksamheten & nationer är en stor nationell dagisverksamhet bara.

Ge studenter något bra rabattkort bara.

Permalänk
Avstängd

För mig som inte studerar alls och har noll koll på studentlivet: Vad händer om man inte betalar kåravgiften?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
För mig som inte studerar alls och har noll koll på studentlivet: Vad händer om man inte betalar kåravgiften?

Man måste visa kvitto på betald kåravgift när man ska skriva tenta, så det som händer är väl att man inte får skriva tentorna.

Permalänk
Medlem

Är det svårt att förstå? Folk vill inte betala kollektiv avgifter.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Man måste visa kvitto på betald kåravgift när man ska skriva tenta, så det som händer är väl att man inte får skriva tentorna.

Nja, har aldrig behövt visa nått kvitto iaf. så det är säkert olika på olika universitet,
här på UmU så tror jag att de kör med att läraren inte rättar tentan för en student som inte betalt sin avgift.
Men resultatet blir ju detsamma iaf, betalar man inte avgiften så kan man inte få godkänt på sina kurser.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Avstängd

Hårda bud alltså. Blir nog inte att läsa för mig till hösten heller då, mer en principsak än något annat.