Kårobligatoriet bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nej, det har du rätt i.. vi gör aldrig något, eller jag gör aldrig något. Inte för vara som sådan. Men har du en anning om hur många enskilda ärenden med missnöjda studenter man måste arbeta med? (...)

Jag har också varit kåraktiv (bl a vice ordförande för vår sektion) och jag märkte inte så mycket av sådant... Men det kanske är de arvoderade som har hand om det. På sektionen (och det får jag delvis ta på mig) skedde det inte så mycket arbete med studiebevakningen. Vilken post har du?

Jag är inte absolut inte av åsikten att kåren aldrig gör något. Som viceordf satt jag ibland med på kårfullmäktigemötena och då fick man en viss inblick i verksamhetens omfattning. Jag är mycket imponerad av styrelsens arbete (i de flesta fall).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vet inte hur andra studentkårer ser ut. Själv går medparten av vår budget till att betala löner och andra löpande kostnader. Så säger åtminstonde våran revisorer. Och vad jag känner till så går inte medlemmarna pengar till sprit, det strider mot våran stadgar och hade vi i kårstyrelsen beslutat om att ge pengar till inköp av sprit så hade vi blivit återbetalningsskyldiga.

Den andra stora delen av våran verksamhet är studiesocial, vilket oftast betyder att vi hjälper studenter att hitta lägenheter (vilket vi verkligen såg behövdes under sommaren), samt att fixa studentrabatter. Och givetviss ikke att förglömma studenthälsa.

Det är ett vanligt förekommande problem att folk tror att sexmästeriet är studentkåren, vilket givetviss inte är fallet. Men det är väl oftast de som syns och hörs mest.

Så gissar jag att det ser ut på THS (KTHs kår) också - löner och löpande kostnader såsom underhåll av kårhuset etc är de stora utgiftsposterna. Fester ska förstås vara självförsörjande, men det hindrar dem inte från att överskugga det mesta av den andra verksamheten. Samma grej med karnevalen, arbetsmarknadsmässor osv. De går ju oftast med vinst, men de är så mycket större och involverar så många fler människor än den studiesociala verksamheten. Det är med andra ord inte så konstigt att folk får felaktiga uppfattningar om vart deras pengar går.

Jag tror emellertid att festverksamheten paradoxalt nog kommer bli ännu viktigare för kårerna om obligatoriet avskaffas. Det är nämligen en av få saker kårerna erbjuder som folk kan tänka sig att betala för. Vem bryr sig om studienämnder? Kursen kan ändå inte förbättras särskilt mycket förrän nästa gång den ges. Att hitta en lägenhet är förstås jätteviktigt, men motiverar det ett fortsatt medlemskap när man väl flyttat in? Om man däremot marknadsför fester och evenemang med "kårleg fordras" eller kanske rentav "lös medlemskap i dörren" så kan man säkert få en och annan på kroken.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag har också varit kåraktiv (bl a vice ordförande för vår sektion) och jag märkte inte så mycket av sådant... Men det kanske är de arvoderade som har hand om det. På sektionen (och det får jag delvis ta på mig) skedde det inte så mycket arbete med studiebevakningen. Vilken post har du?

Jag är inte absolut inte av åsikten att kåren aldrig gör något. Som viceordf satt jag ibland med på kårfullmäktigemötena och då fick man en viss inblick i verksamhetens omfattning. Jag är mycket imponerad av styrelsens arbete (i de flesta fall).

Sitter som vice kårordförande med ansvar för utbildningsbevakning på Studentkåren vid Högskolan Väst här i Trollhättan. Sitter dessutom i disciplinnämnden,anställningsnämnd, GruF m.m Samt att jag är huvudansvarig för att tillsätta (ragga folk mer eller mindre) till de olika råden och nämnder. Vilket inte alltid är det lättaste, men det finns många eldsjälar och många lärare som är villiga att hjälpa till.

Angående mötena. Mötestiden variera från vecka till vecka. Men man får nog räkna med minst 5-6h. 13-14h ifall man skulle råka ha LUN och GruF på samma vecka (det är döden med handlingar).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

Så gissar jag att det ser ut på THS (KTHs kår) också - löner och löpande kostnader såsom underhåll av kårhuset etc är de stora utgiftsposterna. Fester ska förstås vara självförsörjande, men det hindrar dem inte från att överskugga det mesta av den andra verksamheten. Samma grej med karnevalen, arbetsmarknadsmässor osv. De går ju oftast med vinst, men de är så mycket större och involverar så många fler människor än den studiesociala verksamheten. Det är med andra ord inte så konstigt att folk får felaktiga uppfattningar om vart deras pengar går.

Jo sant. Men det tråkiga är ju att (åtminstonde på vår högskola) så kör vi med information på introduktionsdagarna för alla nollor. Vi brukar stå i korridoren vid huvudstråket någon dag varje vecka för att svara på frågor (det skickas dessutom med information om vad kåren gör med kåravi utskicket). Det måste ju finnas en gräns på hur mycket man måste informera för att folk ska förstå vad kåren sysslar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

Jag tror emellertid att festverksamheten paradoxalt nog kommer bli ännu viktigare för kårerna om obligatoriet avskaffas. Det är nämligen en av få saker kårerna erbjuder som folk kan tänka sig att betala för. Vem bryr sig om studienämnder? Kursen kan ändå inte förbättras särskilt mycket förrän nästa gång den ges. Att hitta en lägenhet är förstås jätteviktigt, men motiverar det ett fortsatt medlemskap när man väl flyttat in? Om man däremot marknadsför fester och evenemang med "kårleg fordras" eller kanske rentav "lös medlemskap i dörren" så kan man säkert få en och annan på kroken.

Jag är rädd för att din förutsägelse om framtiden kommer bli sann. Vår styrelse fick i uppgift av FUM (fullmäktige) när vi blev valda att under hösten ta fram förslag på hur kårens verksamhet ska utformas ifall obligatoriet tas bort. Det kommer givetviss innebära en del omstruktureringar i verksamheten.

Jag tror att en av de bästa sakerna man kan motivera folk med är faktiskt studentrabatterna. Då dessa kräver att man kan visa upp kort att man är medlem i en studentkår. Använder man sina rabatter väl så är de 320kr/termin man betalar in för heltidsstudier inte särskilt betyngande.

Permalänk
Medlem

Studentrabatter, pris och liknande har ingenting att göra med saken enligt mig. Man ska inte kunna tvinga in någon i en förening helt enkelt.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

De flesta studentrabatter är ju rätt värdelösa ändå. Tror inte jag tjänat mer än någon hundralapp totalt under hela min studietid på rabatter. Typ SJ - visst, man sparar en slant, men bara om man är över 26 för annars är det samma pris.

Detta ändrades dock radikalt förra året när de införde studentrabatt på SL. Ett av de få politiska beslut som faktiskt påverkat mig direkt. Nu kan man köpa terminskort som student och det sparar man nästan en tusenlapp per halvår på.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

ni får börja käka på burger king, 10kr av på valfri meny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag har också varit kåraktiv (bl a vice ordförande för vår sektion) och jag märkte inte så mycket av sådant... Men det kanske är de arvoderade som har hand om det. På sektionen (och det får jag delvis ta på mig) skedde det inte så mycket arbete med studiebevakningen. Vilken post har du?

Jag är inte absolut inte av åsikten att kåren aldrig gör något. Som viceordf satt jag ibland med på kårfullmäktigemötena och då fick man en viss inblick i verksamhetens omfattning. Jag är mycket imponerad av styrelsens arbete (i de flesta fall).

Känns lite som att du blandar ihop linjeföreningar/sektioner med den egentliga studentkåren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Känns lite som att du blandar ihop linjeföreningar/sektioner med den egentliga studentkåren.

Kåren består av dess samtliga medlemmar, och varje medlem tillhör en sektion. Det finns inget som heter "den egentliga studentkåren". Vad jag vet.

Men jag förstår vad du menar - och det är nog ett av kårens problem. Folk har ingen koll på vad som görs eller vem som gör vad.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag tycker kåravgiften är bra. Skulle betala även om det inte var tvång.

Hela vår utbildning, utöver kurslitteraturen, är gratis så att gnälla på 200-300 spänn per termin (eller år?) är inget att gnälla över. Kåren måste existera och även om folk inte deltar i kåren så tror jag det är viktigt att alla kan delta.

Dock tycker jag bara den skulle vara obligatorisk för de som läser X antal poäng. Suger pung att jag ska behöva betala GUs (om än reducerade) kåravgift bara för att få gå på mina japanskatentor. Ser mig inte som en del av GUs studentkår eller ens som en student på GU. Skit.

Att GU människor gnäller på kåravgiften är dock fullt förståligt. Deras kårkillar tog dubbla tiden från vad våra Chalmerskårmänniskor tog på sig för att berätta typ en fjärdedel för mycket. De är nog uttråkade för att kåren inte gör någonting.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd

Dåligt såklart. Hur kan man motivera något annat med mindre än att samtidigt motivera intrång i människors liv och frihet? Negativ avtalsbildning är kriminellt i många andra sammanhang, så varför inte här?

På frågan om huruvida studentkårerna är bra eller dåliga organisationer, gör bra eller dåliga saker, etc, finns bara ett svar: Har inte med saken att göra. Föreningsfrihet _måste_ kunna tolkas som frihet att avstå, annars är begreppet bluff. Det är odemokratiskt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Som distansstudent känns inte kåren så viktig. Jag kan förstå en viss avgift för att administera vissa saker, men inte allt annat dravel.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Bra eller dåligt? Dåligt.
Varför? För att det är omoraliskt.
Varför? För att det är tvång.

Bra och dåligt är väldigt generella termer som man ska undvika.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Motsätter mig främst kårobligatoriet p.g.a demokratiska principer. Man ska inte tvingas gå med i en organisation mot sin vilja. Sedan är det oklart var pengarna går eftersom majoriteten av nationerna vägrar offentliggöra boksluten.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är bokslut offentliga och vem som helst har rätt att ta del av dem. Sen redovisas dem på årsmötena. Dock utan att intressera särskilt många.

Jag vet dock i det aktuella fallet som celerity nämner så har det att göra med en styck tidning som älskar att snacka skit om nationerna nere i lund....

Edit: det är väl t o m mer än årsmötet där det sker genomgång av ekonomin.. Det sker väl minst 2 ggr per år.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Motsätter mig främst kårobligatoriet p.g.a demokratiska principer. Man ska inte tvingas gå med i en organisation mot sin vilja. Sedan är det oklart var pengarna går eftersom majoriteten av nationerna vägrar offentliggöra boksluten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vad jag vet så är bokslut offentliga och vem som helst har rätt att ta del av dem. Sen redovisas dem på årsmötena. Dock utan att intressera särskilt många.

Jag vet dock i det aktuella fallet som celerity nämner så har det att göra med en styck tidning som älskar att snacka skit om nationerna nere i lund....

Edit: det är väl t o m mer än årsmötet där det sker genomgång av ekonomin.. Det sker väl minst 2 ggr per år.

Ni talar ju om fel sak! Det spelar ingen roll om kårerna botar cancer och uppfinner fusionskraft med helt transparenta budgetunderlag, det är fel problem. Att tvingas med i olika samfund eller en klass av samfund (man kan ju välja vilken kår man går med i) är fel helt oavsett om "kår" i sig är något positivt eller negativt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Dåligt såklart. Hur kan man motivera något annat med mindre än att samtidigt motivera intrång i människors liv och frihet? Negativ avtalsbildning är kriminellt i många andra sammanhang, så varför inte här?

På frågan om huruvida studentkårerna är bra eller dåliga organisationer, gör bra eller dåliga saker, etc, finns bara ett svar: Har inte med saken att göra. Föreningsfrihet _måste_ kunna tolkas som frihet att avstå, annars är begreppet bluff. Det är odemokratiskt.

Trojan1313: Du har också missförstått allting. Hur ända in i hela helsikes blåkulla kan "skulle betala även om det inte var tvång" vara ett argument för tvång? Vi är säkert många som helt frivilligt skulle betala både det ena och andra för att gå med i kårer, frivilligorganisationer, föreningar, fackförbund, klubbar, partier och liknande - vare sig det är demokratiska organisationer eller inte, transparenta organisationer eller inte. Det är liksom inte frågan. Frågan handlar om tvång där något sådant inte borde få finnas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det dags nu tro?
http://dn.se/ekonomi/karobligatoriet-avskaffas-1.807371

Och nu ska de istället få bidrag från Staten som vi skattebetalare ska stå för....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Och nu ska de istället få bidrag från Staten som vi skattebetalare ska stå för....

105 kronor om året är väl dock nästan försumbart (vilket samtidigt gör att man undrar varför de skall delas ut över huvud taget)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
105 kronor om året är väl dock nästan försumbart (vilket samtidigt gör att man undrar varför de skall delas ut över huvud taget)?

Ja och nu blir det ännu sjukare. Tidigare fanns det i alla fall en koppling att
studenter betalar till studentkårer.

Nu ska alla skattebetalare, industriarbetare, sjuksköterskor m.m bidra till verksamhet som mig veterligen inte tillför någonting utöver spritfester.

Nej, ta bort bidraget helt och hållet. Att dra igång fester och fixa sittningar kan man göra utan bidrag.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ja och nu blir det ännu sjukare. Tidigare fanns det i alla fall en koppling att
studenter betalar till studentkårer.

Nu ska alla skattebetalare, industriarbetare, sjuksköterskor m.m bidra till verksamhet som mig veterligen inte tillför någonting utöver spritfester.

Nej, ta bort bidraget helt och hållet. Att dra igång fester och fixa sittningar kan man göra utan bidrag.

En riktig studentkår gör väldigt mycket mer än spritfester. Till exempel anordnas Nordens största arbetsmarknadsmässa Charm av Chalmers studentkår. Den klassiska Cortégen som går av stapeln för hundrade året anordnas också av Chalmers studentkår. Vi har ett flertal restauranger, en biograf, en stor fin bastu med plats för 60 pers, pool och gymnastikhall i kårhuset, konserter med stora band, två spex samt 45 föreningar och 21 kommittéer som håller på med allt från ballongflygning till pyroteknik via hockey och utlandsstudier och sångkörer.

Dock kan jag hålla med om att det är väldigt konstigt att just högern säger nej till kårobligatoriet. De brukar ju vara emot att använda skattemedel till saker man kan ta ut avgifter för.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Nu ska alla skattebetalare, industriarbetare, sjuksköterskor m.m bidra till verksamhet som mig veterligen inte tillför någonting utöver spritfester.

Nej, ta bort bidraget helt och hållet. Att dra igång fester och fixa sittningar kan man göra utan bidrag.

Nu har du nog dock blivit felunderrättad om studentkårers verksamhet. Vanligtvis sysslar man med betydligt tråkigare uppgifter än att dra igång fester, och de få alkoholrelaterade tillställningar man eventuellt anordnar (eller lånar ut pengar till) brukar gå med vinst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Dock kan jag hålla med om att det är väldigt konstigt att just högern säger nej till kårobligatoriet. De brukar ju vara emot att använda skattemedel till saker man kan ta ut avgifter för.

Dock kan man ju tänka sig att de är ännu mer emot föreningar som tvingar folk till medlemskap, och man kan nog misstänka att de som väljer att gå med även i framtiden kommer att krävas på en avgift. Att de väljer att dela ut en statlig slant beror kanske på att de inte vill att systemet skall krascha direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
En riktig studentkår gör väldigt mycket mer än spritfester. Till exempel anordnas Nordens största arbetsmarknadsmässa Charm av Chalmers studentkår. Den klassiska Cortégen som går av stapeln för hundrade året anordnas också av Chalmers studentkår. Vi har ett flertal restauranger, en biograf, en stor fin bastu med plats för 60 pers, pool och gymnastikhall i kårhuset, konserter med stora band, två spex samt 45 föreningar och 21 kommittéer som håller på med allt från ballongflygning till pyroteknik via hockey och utlandsstudier och sångkörer.

Dock kan jag hålla med om att det är väldigt konstigt att just högern säger nej till kårobligatoriet. De brukar ju vara emot att använda skattemedel till saker man kan ta ut avgifter för.

Jo, vissa kårer/universitet är bättre än andra.

Jag är helt övertygad om att liknande tillställningar går att finansiera med ex inträdesavgifter och intäkter för montrar.

De största utgiftsposterna för att dra igång en mässa torde vara lokal och personal. Om respektive universitet kan bistå med lokal och personalen jobbar gratis så borde den ekonomin gå ihop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu har du nog dock blivit felunderrättad om studentkårers verksamhet. Vanligtvis sysslar man med betydligt tråkigare uppgifter än att dra igång fester, och de få alkoholrelaterade tillställningar man eventuellt anordnar (eller lånar ut pengar till) brukar gå med vinst.

Informera mig gärna Jag kan bara döma av det jag känner till om kårerna på SU (där händer inte mycket....)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Informera mig gärna Jag kan bara döma av det jag känner till om kårerna på SU (där händer inte mycket....)

Välj en godtyckligt kår och läs en årsredovisning...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hela vår utbildning, utöver kurslitteraturen, är gratis så att gnälla på 200-300 spänn per termin (eller år?) är inget att gnälla över.

Trams! Alla människor i Sverige betalar till utbildningen. Det handlar inte om något gnäll, det handlar om att mot människors vilja tvinga dem att betala för en tjänst som de flesta inte nyttjar. Det är vansinnigt odemokratiskt och borde självklart vara lagvidrigt!

Ditt argumenterande är fullständigt avskyvärt. Det ligger på ungefär samma nivå som "de som ville ha allmän rösträtt i Sverige borde ha slutat gnälla". Usch.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det handlar inte om något gnäll, det handlar om att mot människors vilja tvinga dem att betala för en tjänst som de flesta inte nyttjar. Det är vansinnigt odemokratiskt och borde självklart vara lagvidrigt!

Riktigt så enkelt är det väl dock kanske inte; teorin är väl att utbildningsbevakning och liknande är nödvändigt för att hålla undervisningskvaliteten uppe och att alla därför faktiskt utnyttjar tjänsterna (om än ofta omedvetet). Samtidigt är det väl ingen som tvivlar på att de flesta förmodligen skulle låta bli att betala en räkning på ett par hundra kronor som trillar in ett par gånger om året om de fick välja, så alternativen är väl i praktiken att som nu tvinga studenter att betala eller att låta alla medborgare betala via skatt.

Permalänk
Medlem

Ja, såg Lars Lejonborgs konferens idag. Vilket jävla skämt... 105kr per student och helår kan man inte bedriva någon som helst verksamhet på. Det förslag gör att tex min studentkår blir av med mer än 2,5 av 3 miljoner. Det går inte ha någon som helst personal kvar.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jo, vissa kårer/universitet är bättre än andra.

Jag är helt övertygad om att liknande tillställningar går att finansiera med ex inträdesavgifter och intäkter för montrar.

De största utgiftsposterna för att dra igång en mässa torde vara lokal och personal. Om respektive universitet kan bistå med lokal och personalen jobbar gratis så borde den ekonomin gå ihop.

Informera mig gärna Jag kan bara döma av det jag känner till om kårerna på SU (där händer inte mycket....)

Just Charm är faktiskt en stor inkomstkälla för kåren. Den störtsa lokalen mässan är i äger kåren själv. http://www.chs.chalmers.se/sv/Kaarens-lokaler/Kaarhuset-Johan...
Poängen vad att kårer kan göra fruktansvärt mycket mer än att bara supa som du påstår.
Sen skulle just Chalmers studentkår klara sig bra utan kåravgifter då de får in mycket pengar från annat håll, bland annat från Charm. Dock hoppas jag verkligen att de stänger kårhuset för folk som inte betalar sin avgift. Även Charm och alla kalasen som anordnas borde rimligtvis vara stängda för icke kårmedlemmar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ja, såg Lars Lejonborgs konferens idag. Vilket jävla skämt... 105kr per student och helår kan man inte bedriva någon som helst verksamhet på. Det förslag gör att tex min studentkår blir av med mer än 2,5 av 3 miljoner. Det går inte ha någon som helst personal kvar.

Vad förväntade du dig? Kårerna har i många år levt på andra människors pengar... pengaregnet varar inte för evigt. Kårerna får äntligen börja konkurrera på samma villkor som andra föreningar, utan tvångsinbetalningar från studenter som inte är engagerade i aktiviteterna.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Vad förväntade du dig? Kårerna har i många år levt på andra människors pengar... pengaregnet varar inte för evigt. Kårerna får äntligen börja konkurrera på samma villkor som andra föreningar, utan tvångsinbetalningar från studenter som inte är engagerade i aktiviteterna.

Problemet är att kårer är inte som andra föreningar. Kårens primära uppgift är utbildningsbevakning. Det är i det närmaste fantastiskt hur så många människor kan tro att kårens primära uppgift är att driva kårhus, sälja billig öl eller liknande.

Det är i det närmaste pinsamt att inte ens herr Leijonborg har någon som helst förståelse för vad en kår syssla med. Att han beställer en utredning angående avskaffandet och sedan skiter i slutsatserna från denna visar på hög kompetens inom området(utredarens förslag var 300kr per student och år, vilket är mindre än vad "min" kår får in i dagsläget, men som eventuellt skulle räckt för att ha ett studentinflytande kvar)

Jag upprepar och sammanfattar. KÅRERNAS PRIMÄRA VERKSAMHET ÄR UTBILDNINGSBEVAKNING.

Permalänk
Medlem

Bidrag är bra och det spelar ingen roll om hela Sveriges befolkning bidrar till detta..

Tänk lite, vi bidrar till att fler får råd att utbilda sig. Annars skulle fler dra sig för att plugga efter som man inte tjänar pengar och att det är jävligt dyrt att plugga.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"