Oönskad Mobiltjänst som kostar pengar, hur avbeställer jag?

Permalänk
Medlem

Oönskad Mobiltjänst som kostar pengar, hur avbeställer jag?

Hej

En vän till mig har den senaste veckan fått tre sms till sin mobiltelefon som sammanlagt kostat honom 90 kr. I dessa sms finns en länk för att ladda ner något (antagligen ett spel). Han säger att han inte har skrivit upp sig någonstans för att få dessa sms. Hans operatör är Comviq kontant. Ett exempel på ett sådant sms är:

Information:
Brain Coach.wml
URL:
http://dl1.sms247.tv/bin/get/1/9fd8a27fd461daf26b0343e6c494d0...
Datum:
29/09/2008
Tid:
15.09

När man går in på länken så kommer en sida upp som är helt tom förutom texten:

Download file - Brain Coach

Problemet är att det inte finns någon information om hur man avbokar ''tjänsten'' eller ens vem som står bakom denna.
Vem ska man vända sig till för att få stopp på smsen? finns det någon man kan ringa, typ någon konsumentkontaktmyndighet som kan kolla närmare på problemet? Någon av er som varit med om något liknande och har några bra tips?

Permalänk
Medlem

Ett första naturligt steg vore ju att kontakta operatören.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sådant där brukar ju börja med att man beställer en ringsignal, ett spel, en video eller något sånt och därmed binder sig till en "tjänst", som operatörerna så fint kallar det.

Min lillebror hade samma problem, slutade med att vi sket i att fylla på hans kontantkort och fixade ett nytt nummer till honom. Comviq kunde inte säga vilka man skulle kontakta för att avbeställa tjänsten och min lillebror kunde inte minnas vad dom hette som han beställde från.

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Avstängd

prova skicka stop till samma nummer som den kom ifrån

Permalänk
Medlem

man kan omöjligt få sånt utan att ha beställt från sånt bajs som jamba etc.. det kommer inte bara av sig själv som spam till epost.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara någon skum oseriös site, som dom flesta andra sälj mobilspel/teman/mm brukar vara.

Är han säker på att pengar dras från hans konto då? eller får han bara massa länkar för att signa upp sig?
Annars kan han testa maila till: 1@sms247.tv
Eventuellt ringa om det är kris: 800-8971499

Dyker upp en del träffar om man söker på "sms247" via google.
Verkar som dom flesta laddat ner någon gratis ringsignal, sen har dom blivit bundna till ett abonnemang.