Höstens grafikkort: del 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
grymt

4850 + 4870 CF gav mycket bättre prestanda än bara ett single 4870

Men 4850 CF gav ÄNNU bättre prestanda i de flesta testen så det är inte så jättegrymt faktiskt.

Bra test men fattar inte varför ni slutat att ha med 3DMark06 / Vantage då det är en ganska bra jämförelse och bra så man själv vet vad man borde få med sina kort..? Vill gärna ha ett svar

Mvh David

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Oj, vad känsliga vi var då. Ok, borde kanske inte använt "spöar" utan "presterar lika eller bättre i vissa spel" istället.

Hur som helst så är 500kr rätt mycket pengar när vi pratar grafikkort som kostar 1300-1800kr. Och om man stör sig på ljudnivå och värme så kan man köpa en kylare för 200-300kr och ändå få pengar över att göra något roligare för.

Så i min "fantasivärld" så är valet mellan 4850 och 9800GTX+ ganska enkelt.

Presic så istället för att köpa en kylare, sätta den på HD4850 vilket leder till att garantin försvinner så kan man köpa sig en 9800GTX+. Man spara tid, undvicker risk för strull under o efter bytet och man behåller garanti på sitt kort. Med detta så får man ut all varmluft från GTX+ ut ur chassit gentemot HD4850 som blåser all sin varmluft in i chassit oavsett om du bytter kylare eller inte. Priset hamnar i slutändan på samma nivå med praktiska fördelar till GTX+.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Fel, om du ska dra paraleller till temperaturen i datorn får du kolla på effektförbrukningen, det är den som anger hur varm luften i datorn blir, inte kortets temperatur..

Rätt men HD4850 blåser ut all sin värme effekt in i chassit och 9800GTX+ blåser ut sin ut från chassit.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Presic så istället för att köpa en kylare, sätta den på HD4850 vilket leder till att garantin försvinner så kan man köpa sig en 9800GTX+. Man spara tid, undvicker risk för strull under o efter bytet och man behåller garanti på sitt kort. Med detta så får man ut all varmluft från GTX+ ut ur chassit gentemot HD4850 som blåser all sin varmluft in i chassit oavsett om du bytter kylare eller inte. Priset hamnar i slutändan på samma nivå med praktiska fördelar till GTX+.

Rätt men HD4850 blåser ut all sin värme effekt in i chassit och 9800GTX+ blåser ut sin ut från chassit.

Inte om man kör med sapphires nya HD4850 som har dualslotkylare som blåser ut luften och kostar mindre än singleslotkylarversionen.
Så var är dina argument nu?
Och tur att man beställde ett powercolor 4870x2 igår,fyfan vad jag ska rula i call of duty 4 modern warfare nästa vecka i max upplösning med max effekter:)))
Och fan vad billigt det var jämfört mot 2 MSI N280GTX Super OC i SLI:))
Hahha amd/ati är helt självklart det bästa alternativet nu.
Och nämnde jag att det 4870x2 jag beställde har dualslotkylning som blåser ut luften ur chassit?
Jag måste verkligen anmärka på det för det verkar ju som att det är det du propagerar mest för:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Men inga HD4670 och 4650 ?
Som är höstens kort ?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Inte om man kör med sapphires nya HD4850 som har dualslotkylare som blåser ut luften och kostar mindre än singleslotkylarversionen.
Så var är dina argument nu?
Och tur att man beställde ett powercolor 4870x2 igår,fyfan vad jag ska rula i call of duty 4 modern warfare nästa vecka i max upplösning med max effekter:)))

Fel. Sapphire HD4850 dualkylning blåser inte ut varmluft från chassit.

Grattis. Hoppas du blir nöjd med din HD4870X2. Men klaga inte om det är för varm eller för högljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag aldrig förstått är varför 4850 är så snålt med strömmen i idle-läge jämfört med andra kort. Eller rättare sagt - varför drar de andra så satans mycket i idle? Att rita upp en 2D-bild på skrivbordet kan väl inte vara så jobbigt. Och att det skiljer 10-tals watt mellan kortetn är ju helt absurt. Ett sketet Intel Express klarar att rita upp det och förbrukar väl en bråkdel av vad ens 4850 drar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Antar att de inte har prioriterat det - det kanske skulle gå om de bara försökte.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Det jag aldrig förstått är varför 4850 är så snålt med strömmen i idle-läge jämfört med andra kort. Eller rättare sagt - varför drar de andra så satans mycket i idle? Att rita upp en 2D-bild på skrivbordet kan väl inte vara så jobbigt. Och att det skiljer 10-tals watt mellan kortetn är ju helt absurt. Ett sketet Intel Express klarar att rita upp det och förbrukar väl en bråkdel av vad ens 4850 drar.

Ati's powerplay fungerar inte som det ska tror jag. Det gjorde iaf inte det tidigare.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fel. Sapphire HD4850 dualkylning blåser inte ut varmluft från chassit.

Grattis. Hoppas du blir nöjd med din HD4870X2. Men klaga inte om det är för varm eller för högljud.

Oj då var jag blind när jag läste recensionen sist nånstans,hoppas att inte du är det också:))
MvH albanen...
Singleslot=1
Dualslot=2=blåser ut på en andra slot..
Oj vad svårt det var att förstå:))

P.S jag klagar aldrig på värme,jag kör med headset:))det får låta hur mycket det vill.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Fel, om du ska dra paraleller till temperaturen i datorn får du kolla på effektförbrukningen, det är den som anger hur varm luften i datorn blir, inte kortets temperatur..

Visst så har du rätt i att 100w blir varmare än 80w men om 100w kyls med effektivare kylare, bättre kylare så sprider 80w mer värme i burken, bus enkelt. Sedan att kärnan är svalare är en annan femma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Det stämmer väl inte? Är det inte hur effektiv kortet är som avgör hur mycket Watt som går till värme.
Två kort på 200Watt behöver ju inte bli lika varma beroende på hur effektiva de är, eller?

// David

Permalänk
Medlem

Var väl egentlige inte så mycket nytt i detta test. Var är atis 4870 1gb kort? Fler referenskort vore dessutom att önska då de flesta byter upp från kort som är ca 1-3 år äldre än dessa. Varför inte jämföra med 1900, 2900 samt nvidias 7000 serie.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
ATi kommer med nästa generation att vara sämre än de är nu...

Självklart blir korten bättre! Synd bara att Nvidia är så kaezzt dyr...

Anledningen att Geforce är så mycke dyrare beror på att Nvidia va så dumma å körde på äldre och större tillverkningsteknik, vilket kommer att ändras när dom uppgraderar samtliga kort i 200-serien, så priset kommer att sjunka rätt rejält jämfört me va de är idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Nu är det bevisat än en gång, ATI ÄR bättre än Nvidia.

Färgbild eller? Allt ja ser högst upp på alla tester utom Devil May Cry 4 är grönt. Prisvärdighet har inget med om vilket som är bäst. Ferrari är dyrare än Volvo, men vilka tror du gör snabbaste bilarna?

Innan man tänker, åh gud va billiga AMD är så råder ja alla att vänta en månad tills Nvidia släpper GTX 270, 290 och GX2. Priserna kommer sjunka förmodligen på både AMD och Nvidas kort, Nvidias kort blir bättre, DÅ ska testerna göras om för att utse de prisvärdigaste kortet.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

känns som att 280 sli känns ganska prisvärt ändå,
5500 sek är ju ok när man får dem fps:en, sen hur hämmade dem är utav drivrutiner och spel är svårt att säga

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Det stämmer väl inte? Är det inte hur effektiv kortet är som avgör hur mycket Watt som går till värme.
Två kort på 200Watt behöver ju inte bli lika varma beroende på hur effektiva de är, eller?
// David

I princip all effekt ett grafikkort drar omvandlas till värme. Vad skulle den annars bli, rörelse? Senast jag kollade satt i alla fall mitt grafikkort fastskruvat och kunde inte röra sig. (okej, fläkten snurrar så en liten del blir till rörelseenergi. Men de flesta grafikkort har fläktar och fläktens vikt är oftast relativt liten så effekten den drar är försumbar) Och det lär inte omvandlas till materia heller för den delen. Nej, värme är vad det blir, varken mer eller mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Visst så har du rätt i att 100w blir varmare än 80w men om 100w kyls med effektivare kylare, bättre kylare så sprider 80w mer värme i burken, bus enkelt. Sedan att kärnan är svalare är en annan femma.

100W är 100W, den enda skillnaden en effektivare kylning ger är att kortets jämviktstemperatur, det vill säga den temperaturen då lika mycket energi förs bort från kortet som tillförs, inträffar tidigare. Oavsett vilken kylning du har kommer ett 100W kort tillföra 100 Joule per sekund till den omkringliggande luften. Detta är fysikens lagar och inget som en effektivare kylning kan ändra på.
Det enda som kan hindra temperaturen inne i lådan att stiga är att låta grafikkortets kylning leda den uppvärmda luften direkt ut ur datorchassit.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Du har rätt i att garantin ryker. Resten är ju bara skitsnack. Du menar alltså att en HD4850, som presterar ungefär exakt som ett 9800gtx+, med en AC 2 kylare för 200 spänn som slutar sammanlagt på ca. 1600 spänn är lika dyrt och sämre än ett 9800gtx+ för 1800 spänn? Förstår inte var de praktiska föredelarna ligger med 9800gtx+... Att argumentera blint för något man tycker om är farligt. Hitler körde sitt propaganda race och för att folk uppskattade att han gav dem jobb så dog 6 miljoner judar.

Citat:

Oj då var jag blind när jag läste recensionen sist nånstans,hoppas att inte du är det också:))
MvH albanen...
Singleslot=1

P.S jag klagar aldrig på värme,jag kör med headset:))det får låta hur mycket det vill.

Han har rätt. Dualslot HD4850 blåser inte ut ur chassit. Kolla på hur fläkten sitter och sedan ser du också att det inte finns någon lufttunnel på kortet som för luften ut ur chassit. Anledningen till att det är dualslot är att fläkten är större.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Färgbild eller? Allt ja ser högst upp på alla tester utom Devil May Cry 4 är grönt. Prisvärdighet har inget med om vilket som är bäst. Ferrari är dyrare än Volvo, men vilka tror du gör snabbaste bilarna?

Innan man tänker, åh gud va billiga AMD är så råder ja alla att vänta en månad tills Nvidia släpper GTX 270, 290 och GX2. Priserna kommer sjunka förmodligen på både AMD och Nvidas kort, Nvidias kort blir bättre, DÅ ska testerna göras om för att utse de prisvärdigaste kortet.

Det är helt sjukt vad såld du är på Nvidia. Jag kollade igenom testet. I 5 av 5 spel presterar HD4870X2 bättre än GTX280. I 4 av 10 tester så presterar det bättre än GTX280 i SLI? Hur fan kan du konstatera att det är grön i toppen?

För övrigt så pekar det mesta å att det är dubbla GTX260 i GX2 så vi får se hur det går. Men i dagsläget så presterar dubbla HD4870 mer som dubbla GTX280 än dubbla GTX260. Nästa serie kommer Nvidia säkert ha mycket att säga till om men i dagsläget går det omöjligt att säga att Nvidia presterar bättre.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen att Geforce är så mycke dyrare beror på att Nvidia va så dumma å körde på äldre och större tillverkningsteknik, vilket kommer att ändras när dom uppgraderar samtliga kort i 200-serien, så priset kommer att sjunka rätt rejält jämfört me va de är idag.

Fel, nVidia har alltid varit dyra och det kommer knappast ändra sig bara för att dom minskar sin tillverkningsteknik.

Citat:

Färgbild eller? Allt ja ser högst upp på alla tester utom Devil May Cry 4 är grönt.

Fel igen, titta en gång till så ser du att nVidia vinner i WiC och Crysis, men det gör dom alltid, varför vet jag inte men det kanske är "The way it's meant to be played"? Men AMD vinner i DMC4 och dom resterande 2 spelen vinner dom varsitt test så jag skulle inte påstå att det är grönt överallt, då är det nog du som är färgblind....

Citat:

nVidia kommer som sagt knappast dumpa priserna totalt som du verkar tro, det kanske kan bli någon 100ing billigare men inte mycket.

Jag har ett nVidiakort nu och jag hade ett nVidiakort innan detta också, men har även haft ATi tidigare, dvs. jag är ingen fanboy utan jag tittar objektivt istället och köper det bästa kortet för mig, inte det som är grönt eller rött...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Du har rätt i att garantin ryker. Resten är ju bara skitsnack. Du menar alltså att en HD4850, som presterar ungefär exakt som ett 9800gtx+, med en AC 2 kylare för 200 spänn som slutar sammanlagt på ca. 1600 spänn är lika dyrt och sämre än ett 9800gtx+ för 1800 spänn? Förstår inte var de praktiska föredelarna ligger med 9800gtx+... Att argumentera blint för något man tycker om är farligt. Hitler körde sitt propaganda race och för att folk uppskattade att han gav dem jobb så dog 6 miljoner judar.

Jag argumenterar inte om något farligt utan bekvämt. Varför ska man behöva byta kylare som för ut all varmluft in i chassit när man kan undvika detta med ett alternativ som tar all varmluft från kortet ur chassit, ger lika prestanda, ljudnivå, temperatur och pris.

Det är bara min uppfattning...

Citat:

MvH albanen...
Singleslot=1

Bara för att det står dualslot betyder det inte automatiskt att den blåser ut på andra slot din dumbom.
Läs på innan du påstår massa dumt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Problemet är att ska man gå upp i pris till 9800GTX+ så är man nästan på HD4870s pris. Skiljer liksom ynka 300:-. Och kan man berättiga 450:- extra för att få ett 9800GTX+ istället för HD4850, så kan man berättiga de sista 300:- för att få så mycket bättre prestanda som ett HD4870 ger.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Jag argumenterar inte om något farligt utan bekvämt. Varför ska man behöva byta kylare som för ut all varmluft in i chassit när man kan undvika detta med ett alternativ som tar all varmluft från kortet ur chassit, ger lika prestanda, ljudnivå, temperatur och pris.
Det är bara min uppfattning...

Jag tror du missuppfattat hur varmt det blir i chassit med ett HD4850.
Jag sitter med ett Saphire Dualslot, kär fläkten på 5V från en Molex, vilket gör att jag inte hör den, en sådan kontakt kostar mindre än 20kr på Inet, jag hade redan en hemma.
Temperaturen är 42C på Idle och när jag känner på datorlådan är den iskall.
Men jag håller med om att man inte behöver byta kylare, när man köpt ett HD4850, orginalkylaren fungerar utmärkt, det har varit en märklig hysteri kring detta på SweC.
Jag tycker iofs att 9800GTX+ och 260GTX är trevliga kort, om priset är rätt, så föredrar man Nvidia, är inte dom korten heller dåliga köp.
Nu kommer kanske priserna öka, både för ATI och Nvidia, eftersom kronan faller så mycket.

Edit; Priserna på Nvidia verkar ha ökat en hel del sen jag kollade senast, det gäller som sagt att hitta korten till vettiga priser, om man skall ha ett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz

Fel igen, titta en gång till så ser du att nVidia vinner i WiC och Crysis, men det gör dom alltid, varför vet jag inte men det kanske är "The way it's meant to be played"? Men AMD vinner i DMC4 och dom resterande 2 spelen vinner dom varsitt test så jag skulle inte påstå att det är grönt överallt, då är det nog du som är färgblind....

Det spelar egentligen ingen roll men jag blir lite nyfiken på hur du menar. I den här testen slår inget kort 4870x2 i crysis även om verkligen inte kortet dominerar som i andra spel. I WiC är oc 280 bättre i låg upplösning, inte i hög, vilket bara säger att 4870x2 är overkill i låga upplösningar. Eller säger du att två 280 i SLI är bättre än ett 4870x2? För isf tar ju sig nvidia förbi i fler spel i det här testet.

Ta det inte som att jag negativt. Jag skiter fullständigt i dessa två grafikkortstillverkare men det bästa tecknet på en släng av fanboyism är att folk läser tester som fan läser bibeln.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Verkar som om sweclockers dator inte klarar av att klocka ner korten i idle? Får 109W effektförbrukning i vägguttaget med Vista x64, GTX 280, fyra hårddiskar och systemet i sign. Får ungefär samma effektförbrukning som testaren vid belastning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Vore kul att se nVidia släppa ett gx2 då dom helt skulle säga emot sej själva och ATI skulle ändå visas sej smarate/bättre i slutändan. nVidia kommenterade att dubbla gpu's är sämre än 1 stark. Men så får dom pisk av ett dual och går över till det själva (igen).

Jag vänder kappan efter vinden och tkr att alla andra ska göra det. Gynnar ingen att vara en "fanboy". Konkurrens är bara bra för oss konsumenter !

BTW så visar testet DAGENS grafikkort. Men om du kan färdas framåt i tiden och lägga vantarna på nåt av de där korten så är vi nog rätt många som är nyfikna på lite tester...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
nVidia har alltid varit dyra och det kommer knappast ändra sig bara för att dom minskar sin tillverkningsteknik.

...

nVidia kommer som sagt knappast dumpa priserna totalt som du verkar tro, det kanske kan bli någon 100ing billigare men inte mycket.

Håller med. Och för att uttöka resonemanget, Nvidia kan själva ha försatt sig i en prekär situation genom att ta absurt mycket betalt på prestandakort. Det innebar också att kunderna tvekade att uppgradera. När ATI kom ut med 4-serien nu så var nog varken de eller Nvidia beredda på den marknadsandel som ATI kunde suga åt sig i prestandaklasserna. Helt enkelt eftersom folk inte hade velat ville betala de priser Nvidia försökte med.

NBär folk tror att priserna kommer att falla på Nvidiakretsar för att de går över till annan tillverkningsnode faller det på sin egen orimlighet eftersom priset inte hade något att göra med tillverkningskostnaden tidigare. Däremot kommer de att vara billigare eftersom de måste konkurrera med ATI framgångsrika 4-serie.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Han har rätt. Dualslot HD4850 blåser inte ut ur chassit. Kolla på hur fläkten sitter och sedan ser du också att det inte finns någon lufttunnel på kortet som för luften ut ur chassit. Anledningen till att det är dualslot är att fläkten är större.

Det är helt sjukt vad såld du är på Nvidia. Jag kollade igenom testet. I 5 av 5 spel presterar HD4870X2 bättre än GTX280. I 4 av 10 tester så presterar det bättre än GTX280 i SLI? Hur fan kan du konstatera att det är grön i toppen

Du får ursäkta, jag såg inte dom testerna i lägre upplösning. Men allt ja menade va att om man vill få ut mest kraft så är de mest ultimata GTX280 i SLI eller om man verkligen vill hosta upp pengar Tri-SLI. Visserligen beror de väl på vad för spel man ska spela också. Vill man spela Devil May Cry 4 med 200fps istället för 178, vilket inte är någon märkbar skillnad för ögat, så ska man ju helt klart köpa ett Radeon, medan Geforce är mer lämpat för t.ex. Crysis.

Därmed står mitt tips om att vänta till nästa månad fortfarande kvar, och de gäller för båda parternas skull.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

som tidigare sagts så bör man se till fysiska lagar här. Om man antar att båda systemen använder kylning som blåser ut luften inuti chassit så kommer kortet med 100w att värma upp lådan snabbare då mer energi omsätts i detta kort än det på 80w. Detta oavsett hur stor eller effektiv kylare 100w-kortet har då all värme från krafikkorten kommer hamna i chassit på något sätt.
Sedan att kärnan är svalare är en annan femma.
Busenkelt

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Hoppas att HD4830 kommer nu den 21ste som det är sagt!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Fan, blev ju riktigt sugen på att köpa hem ett Radeon HD 4870 X2 nu

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad idén med att göra budgetkort?
Varför kan dem inte bara ha gamla monsterkort som budgetkort? så att dem slutar tillverka dem och bara tillverkar hyfsat nya kort.
Och folk som spelar på datorer, varför unnan man sig inte ett hyfsat kort, förstår inte hur man kan köpa 4850, vad är meningen liksom?
köp ett 4870 med 512MB om du kanske skall vara lite budget. men helst 1GB för 2000 spänn är fan inte så mycket pengar för ett kort, det är liksom att jobba extra 2-3 hela dagar på ett jobb, det e ju liksom lätt värt det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd

datanusse

man behöver inte köpa kort med referenskylaren
köper du ett överklockat 4850 med en salmankylare så hamlar dom nog på ca samma prislapp
dock överkloockat 4850 så om du klockar ner det till referens så får det nog ca samma temp som 9800gtx+

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293202

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330790

blir lika i min bok