Höstens grafikkort: del 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
datanusse

man behöver inte köpa kort med referenskylaren
köper du ett överklockat 4850 med en salmankylare så hamlar dom nog på ca samma prislapp
dock överkloockat 4850 så om du klockar ner det till referens så får det nog ca samma temp som 9800gtx+

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293202

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330790

blir lika i min bok

Då behöver du skriva om din bok. En fråga:
Vad föredrar du, värme från grafikortet går in i chassit och set ut, eller vill du ha värme gå direkt från grafikortet ut?

Det vad som är skillnad mellan 9800GTX+ och HD4850 med orginal/annan kylning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
[B] Presic så istället för att köpa en kylare, sätta den på HD4850 vilket leder till att garantin försvinner så kan man köpa sig en 9800GTX+. Man spara tid, undvicker risk för strull under o efter bytet och man behåller garanti på sitt kort. Med detta så får man ut all varmluft från GTX+ ut ur chassit gentemot HD4850 som blåser all sin varmluft in i chassit oavsett om du bytter kylare eller inte. Priset hamnar i slutändan på samma nivå med praktiska fördelar till GTX+.

[/b]

4850 är ett bättre kort i spel generellt, och speciellt i GPUGPU tillämpningar som blir mer och mer vanligt. Sen finns det olika kort från tillverkarna med olika kylare, och orginalkylaren räcker till alldeles utmärkt. AMD's grafikprocessorer är designade för att tåla höga temperaturer och kylaren håller temperaturen inom marginalerna. 4870 har en betydligt bättre kylare än 4850 och mycket bättre prestanda än både 4850 och 9800GTX+ och kostar inte mycket mer. Så ligger det till din grönfjutt.

Citat:

Grattis. Hoppas du blir nöjd med din HD4870X2. Men klaga inte om det är för varm eller för högljud.

4870X2 har en utmärkt kylare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Du har rätt i att garantin ryker. Resten är ju bara skitsnack. Du menar alltså att en HD4850, som presterar ungefär exakt som ett 9800gtx+, med en AC 2 kylare för 200 spänn som slutar sammanlagt på ca. 1600 spänn är lika dyrt och sämre än ett 9800gtx+ för 1800 spänn? Förstår inte var de praktiska föredelarna ligger med 9800gtx+... Att argumentera blint för något man tycker om är farligt. Hitler körde sitt propaganda race och för att folk uppskattade att han gav dem jobb så dog 6 miljoner judar.

Det är helt sjukt vad såld du är på Nvidia. Jag kollade igenom testet. I 5 av 5 spel presterar HD4870X2 bättre än GTX280. I 4 av 10 tester så presterar det bättre än GTX280 i SLI? Hur fan kan du konstatera att det är grön i toppen?

För övrigt så pekar det mesta å att det är dubbla GTX260 i GX2 så vi får se hur det går. Men i dagsläget så presterar dubbla HD4870 mer som dubbla GTX280 än dubbla GTX260. Nästa serie kommer Nvidia säkert ha mycket att säga till om men i dagsläget går det omöjligt att säga att Nvidia presterar bättre.

Vissa är hysteriska kring nVidia. Att vara opartisk är tydligen svårt

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Fattar inte vad idén med att göra budgetkort?
Varför kan dem inte bara ha gamla monsterkort som budgetkort? så att dem slutar tillverka dem och bara tillverkar hyfsat nya kort.

för att gamla värstingkort blir varma, har feta kylare som låter och täcker hela modekortet.

dessutom är dom dyrare att tillverka än moderna budgetkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon

Och folk som spelar på datorer, varför unnan man sig inte ett hyfsat kort, förstår inte hur man kan köpa 4850, vad är meningen liksom?
köp ett 4870 med 512MB om du kanske skall vara lite budget. men helst 1GB för 2000 spänn är fan inte så mycket pengar för ett kort, det är liksom att jobba extra 2-3 hela dagar på ett jobb, det e ju liksom lätt värt det.

alla har inte data som sitt största intresse men vill ändå kunna spela dom nyaste spelen.

min bror sitter fortfarande med ett 8600 gt och spelar crysis warhead, på lägsta grafik

Permalänk
Medlem

Men bäst av allt är 3-Way SLI, det ska ge bättre resultat än CF 4870X2

Men prisvärt? Nej

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

4850 är ett bättre kort i spel generellt, och speciellt i GPUGPU tillämpningar som blir mer och mer vanligt. Sen finns det olika kort från tillverkarna med olika kylare, och orginalkylaren räcker till alldeles utmärkt. AMD's grafikprocessorer är designade för att tåla höga temperaturer och kylaren håller temperaturen inom marginalerna. 4870 har en betydligt bättre kylare än 4850 och mycket bättre prestanda än både 4850 och 9800GTX+ och kostar inte mycket mer. Så ligger det till din grönfjutt.

Vissa är hysteriska kring nVidia. Att vara opartisk är tydligen svårt

www.deltadickshow.com/Green_Giant.jpg [/B]

Länge sen man har inte sett dig på grafik fronten. Välkommen! Men det är samma gammla garderob snack som vanligt från dig. Har saknat lite av dig och dina ignoranta propagerande ord om AMD och dess produkter.

Nej generelt är inte HD4850 bättre i spel än 9800GTX+ om man tittar på majoriteten av recensioner. Sedan så har HD4850 och förövrigt alla AMD kort vissat fördärvligt dåligt prestanda i en GPGPU applikation som används av många av oss. Ink mig.

Opartisk, ju. Du är våran egen Charlie clone du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det flera än jag som tycker att ATI 8.10 drivern suger?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad föredrar du, värme från grafikortet går in i chassit och set ut, eller vill du ha värme gå direkt från grafikortet ut?

Antingen har du bra flöde i burken eller så litar du på kortet att ta ut värmen. Prestandagrafikkort av idag jobbar hårdare än cpun. vill man ha ett toppgrafikkort får man vara beredd på det.

Om du vill diskutera olika kylningslösningar så gör det. Det finns massvis med olika lösningar men huruvida ett kort ger ut värmen i chassit eller utanför är väll en smaksak och i ATIs fall beroende vilken modell du väljer. att du blandar ihop det med korts prestanda är oförståeligt.

Det är möjligt att originalkylningen är bättre på det ena eller det andra kortet. 4850 skall tydligen bli ganska varmt med originalfläktinställningarna.

Samtiditigt har jag kört både 4850:n och min 4870x2 i mitt extremt begränsade htpc chassi utan några problem. Om grundflödet i mitt chassi är tillräckligt förstår jag inte varför det skulle vara problem i ett normalchassi. Har du upplevt problem med 4850 eller teoretiserar du bara?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Länge sen man har inte sett dig på grafik fronten. Välkommen! Men det är samma gammla garderob snack som vanligt från dig. Har saknat lite av dig och dina ignoranta propagerande ord om AMD och dess produkter.

Nej generelt är inte HD4850 bättre i spel än 9800GTX+ om man tittar på majoriteten av recensioner. Sedan så har HD4850 och förövrigt alla AMD kort vissat fördärvligt dåligt prestanda i en GPGPU applikation som används av många av oss. Ink mig.

Opartisk, ju. Du är våran egen Charlie clone du.

Som vanligt, du menar när man söker efter tidigare inlägg där du ton-vis har fel varje gång?

Nej jag propagerar återigen inte, jag argumenterar på teknisk nivå, något som du många gånger tidigare har ballat ur på för att du inte är tekniskt kompetent själv samt är en fan-boy som du också bevisat tidigare (trådarna talar för sig själva ink. andra medlemmar på forumet).

4850 är generellt ett bättre kort. Det har mycket mer beräkningskraft jämfört med G92 så det går inte ens att jämföra i GPGPU tillämpningar.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Du får ursäkta, jag såg inte dom testerna i lägre upplösning. Men allt ja menade va att om man vill få ut mest kraft så är de mest ultimata GTX280 i SLI eller om man verkligen vill hosta upp pengar Tri-SLI. Visserligen beror de väl på vad för spel man ska spela också. Vill man spela Devil May Cry 4 med 200fps istället för 178, vilket inte är någon märkbar skillnad för ögat, så ska man ju helt klart köpa ett Radeon, medan Geforce är mer lämpat för t.ex. Crysis.

Därmed står mitt tips om att vänta till nästa månad fortfarande kvar, och de gäller för båda parternas skull.

Värmen har egentligen inte något att göra med det anser jag. Den som köper ett topp-prestanda kort gör det inte och tror (de flesta hoppas men faktumet består att ett topp-prestanda kort är det kort som drar mest el i vilken given serie som helst och på så sätt blir varmt jämfört med resten av serien) att man får ett svalt och tyst kort. Att Nvidia har presterat otroligt bra när det gäller att dra ner effektförbrukning och då värmen också är en helt annan sak.

Det är lite svårt att säga att GTX280 är det mest ultimata (självklart en otroligt kraftig lösning) när ett enda HD4870X2 presterar bättre än den här lösningen i många fall. GTX280 är inte på något sätt ett dåligt kort men när man kan få 200 fps i stället för 178 för samma/liknande pris så känns det som ett ganska lätt val. HD4870X2 presterar bättre än ett GTX280 i i princip alla spel och krävs det att man skall punga ut 8 papp för att slå ett kort, som kostar 4 papp, i vissa spel så känns det lite surt.

Crysis har alltid varit mer Nvidia-vänligt som du säger och i dagsläget så är ju Crysis än av de få spelen som faktiskt driver grafikkortsmarknaden famåt. STALKER Clear Sky är det enda som kommer ens i närheten. Å andra sidan så känns det lite meningslöst att utvinna 10-15 fps för 4 papp extra i ett spel som många anser vara ganska mediokert. Spelar man bara Crysis och är entusiast så förstår jag valet men annars känns det väldigt fåfängt. Visserligen är det ju egentligen det som är mest logiska att planera sitt köp efter de spel som faktiskt är krävande. GTX280 är ett otroligt bra kort med tanke på att det är en GPU framför allt, men när du får i de allra flesta fall mycket bättre prestanda om du köper ett kort som kostar liknande så känns köpet omotiverat. Kolla på Clear Sky (grattis till GSC Gameworld som har skapat ett spel som faktiskt kan utmana Crysis om titeln som enda spel som fortplantar grafikkortsmarknaden). Där har du HD4870X2 som egentligen är det enda kort som kan maxa grafiken och ändå ha bra framerate. Så fort du går in i DX10 så tappar GTX280 något helt otroligt mycket, och att spela Clear Sky utan DX10 är inte i närheten samma upplevelse (tro mig, ljuseffekterna är helt otroliga).

Sen med Tri-SLI så lider det av exakt samma problem som Quad-Crossfire. Det skalar otroligt dåligt (vissa spel är undantag) och i vissa fall så presterar GTX280*3 sämre än GTX280*2 vilket är samma historia med Quad-Crossfire.

Jag försöker inte att säga att Nvidia är dåliga på något sätt utan jag försöker bara säga att ATI för TILLFÄLLET är betydligt bättre och att neka det är naivitet. Nästa generation kanske det annorlunda ut men vem vet. I dagsläget så är ATI bättre och det är fakta. Det finns massa faktorer och om värme/ljud spelar en väldigt stor roll så kanske man borde satsa på Nvidia men prestandamässigt är det ett enkelt val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datanusse

Det här var det mest ignoranta jag läst på länge. Faktum kvarstår att HD4850 presterar som 9800GTX+ för 400 kronor mindre och för hälften av skillnaden får du en passiv kylare som får 9800GTX+ kylaren att framstå som inkompetent.

Jag har HD4870X2 och min CPU, överklockad till 3.5ghz, idlar i 30 grader med kylaren i sign med full load i 55 grader. Varför du skulle uppleva sådana markanta värmeskillnader med ett ATI kort förstår jag inte. Jag upplevde ungefär en 3 graders skillnad i CPU Idle temp när jag bytte till HD4870X2, och innan mitt HD4870X2 kom så var prollen lägre klockad dessutom.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

4850 är generellt ett bättre kort. Det har mycket mer beräkningskraft jämfört med G92 så det går inte ens att jämföra i GPGPU tillämpningar.

Hur är HD4850 generlt bättre kort när den är likvärd med GTX+ i prestanda, det bevisas av majoritet av recensioner ink Swecs egna.
Teoretisk beräknings kraft överinstämmer inte alltid med det under realistiska förhållande. T ex folding som en av mest spridda GPGPU aplikation där AMD kort presterar 20-30% sämre än nVidia kort som har lika eller tom sämre teoretisk beräkningskraft.

Du som påstår att du har teknisk kompetens borde veta bättre att teoretiska siffror behöver inte betyda att de gäller i realitet.

Citat:

Varför du skulle uppleva sådana markanta värmeskillnader med ett ATI kort förstår jag inte.

Du har missförståt. Ditt kort (HD4870X2) och HD4870 har en kylning som tar varmluft från kortet direkt ur chassit, HD4850 gör inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

stort luftigt chassi med bra fläktar i så löser det sig med sapphires nya 4850 med nya kylflänsar och fläkt! kan inte klaga på något än att crossfire i crysis inte ger vad jag trodde, klarar dock "gamer" inställningar på allt och det flyter på fint ! sägs ju vara optimerat för SLI och inte CF om det nu stämmer..

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Avstängd

Tycker det är lustigt, Jag har ett Antec three hundred utan extra fläktar, de 2 inbyggda går på low, i den burken har jag 2 överklockade HD4850 och en överklockad phenom 9850BE. Och jag märker inte att min chassitemperatur skulle vara något större problem just nu.
Självklart finns det utrymme för förbättringar, kör ju som sagt utan chassifläktar utöver standard. Men det är ju knappast så att det ger mig problem. Ska man punga ut 900:- extra för en SLI-motsvarighet bara för att få 2 små radialfläktar extra som chassikylning?
Då är det nog bättre idé att köpa 2-3 120 till för mycket mindre pengar och få mycket lägre temperaturer. Alternativt köpa ett HD4870X2.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Som sagt det blir inte varmt i burken av en kylare som inte blåser ut luften.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=866...
Samma gällde 8800GT gentemot HD3870 på sin tid, fast förhållanden då var omvända.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är lustigt, Jag har ett Antec three hundred utan extra fläktar, de 2 inbyggda går på low, i den burken har jag 2 överklockade HD4850 och en överklockad phenom 9850BE. Och jag märker inte att min chassitemperatur skulle vara något större problem just nu.
Självklart finns det utrymme för förbättringar, kör ju som sagt utan chassifläktar utöver standard. Men det är ju knappast så att det ger mig problem. Ska man punga ut 900:- extra för en SLI-motsvarighet bara för att få 2 små radialfläktar extra som chassikylning?
Då är det nog bättre idé att köpa 2-3 120 till för mycket mindre pengar och få mycket lägre temperaturer. Alternativt köpa ett HD4870X2.

Japp, detta snack om värmeproblem är skitsnack och blir inte mer sant bara för att lögnen upprepas intill leda.
Många försöker förklara hur det verkligen är men det verkar inte fastna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Som sagt det blir inte varmt i burken av en kylare som inte blåser ut luften.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=866...
Samma gällde 8800GT gentemot HD3870 på sin tid, fast förhållanden då var omvända.

Jag har sökt genom flera testsidor och har inte kunnat hitta något som grundar på ditt påstående om att värmenförhållande inom chassit 8800GT gentemot HD3870 eller omvända med HD4850.

Kan du då vissa någon källa som lägger grund till ditt påstående om att det finns ingen skillnad för de övriga komponenter i chassit om värmen från grafikkortet blåses in i chassit och om det blåses ut diret ur från chassit?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Det är klart att det blir lite skillnad om om kortet blåser ut sin varma luft, det jag vill ha sagt att det spelar ingen större roll.
-Boris- burk och min burk är ändå svala, chassifläktarna drar ut den lilla extravärmen utan några som helst problem.

Edit det har blivit en sådan hysteri kring grafikkortskylning här på senare.
Många byter ut sin orginalkylning innan dom ens testat kortet ordentligt, förutom problem med garantin, riskerar man sämre kylning på VRM och minnen.
Det finns också en seglivad missuppfattning, om att korten är överhettade om dom når 80-100 C.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är klart att det blir lite skillnad om om kortet blåser ut sin varma luft, det jag vill ha sagt att det spelar ingen större roll.
-Boris- burk och min burk är ändå svala, chassifläktarna drar ut den lilla extravärmen utan några som helst problem.

Edit det har blivit en sådan hysteri kring grafikkortskylning här på senare.
Många byter ut sin orginalkylning innan dom ens testat kortet ordentligt, förutom problem med garantin, riskerar man sämre kylning på VRM och minnen.
Det finns också en seglivad missuppfattning, om att korten är överhettade om dom når 80-100 C.

Medeltemperaturen för alla komponenter i chassit stiger om en värmeutveklande komponent som t ex HD4850 avger all sin värme in i chassit. Effektförbrukning för detta kort är lite över 100W, detta går över till värme. 100W gör skillnad i ett trångt metaliskt utrymme. Så man kan inte bara blint bortse från detta.

Människor är inte nöjda med värme/ljudnivå på sina kort helt enkelt, inte första eller sista gången.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Medeltemperaturen för alla komponenter i chassit stiger om en värmeutveklande komponent som t ex HD4850 avger all sin värme in i chassit. Effektförbrukning för detta kort är lite över 100W, detta går över till värme. 100W gör skillnad i ett trångt metaliskt utrymme. Så man kan inte bara blint bortse från detta.

Människor är inte nöjda med värme/ljudnivå på sina kort helt enkelt, inte första eller sista gången.

Det en del människor verkar vara mest missnöjda med, är att korten enligt deras uppfattning är varma.
Dom slänger på en fet Accelero S1, för att få korten att bli svalare.
En S1 ger i från sig lika mycket värme som orginalkylaren, den påverkar inte chassitemperaturen.
En stor varm kamin (accelero) värmer ett rum (chassi) lika mycket som en liten het kamin (orginalkylaren).
Korten är ganska tysta med orginalkylaren, det enda problemet är missuppfattningan, att dom skulle vara för varma, vilket alltså inte är fallet, dom tål långt högre temperaturer.
Sen får man inte glömma att många av ägarna inte är missnöjda med orginalkylningen.

Edit Att detta bara är en modefluga tycker jag bevisas av att motsvarande diskussion inte fanns för 8800GT, det drar ungefär lika mycket som HD4850 och har en liknande lösning för sin kylning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja allt detta är sant, värmen går ut i chassit. Och det gör stor skillnad i ett trång utrymme, men ett utrymme i metall med gott om ventilation gör det försumbar skillnad i. Hur mycket skillnad tror du en sketen radialfläkt gör ur den synvinkeln jämfört med en billig 120mm chassifläkt?
Har man någorlunda chassiventilation så gör inte en radialfläkt så stor skillnad. Skillnaden är nog omätbart låg.
Jag har som sagt kass chassiventilation och har inga som helst problem. Jag har som mest 10 grader över rumstemperatur i mitt chassi mätt med samma vanliga termometer, man kan inte lita på moderkortets tempdioder nämligen. Med bra ventilation borde det sjunka till under 5 grader. Utöver det ger det mer luftström på värmekällorna vilket kyler mer än stillastående luft hade gjort.
Hur mycket skillnad i chassitemp tror du en radialfläkt gör då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt är trenden extremt tydlig, ett snabbare kort kräver mer effekt, ändå köps och tillverkas de. Det finns utrymmesfördelar med singelslotkylare, samtidigt som det kan finnas nackdelar med att släppa ut luften i chassit om du har dåligt luftflöde i chassit. Att ensidigt säga att ett av alternativen gör det ena kortet generellt bättre än det andra när det egentligen presterar avsevärt sämre känns grymt konstruerat.

btw, att det är ett metalliskt utrymme är bara en fördel för värmeavgivningen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Känner mig riktigt dum som frågar, men hur många bilder per sekund ska visas för att man inte ska uppleva lagg? Ligger det på ca. 40 eller?

Vet inte om jag ska skaffa en 24" eller 22" till mitt Sapphire HD4870

EDIT: stavning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
Känner mig riktigt dum som frågar, men hur många bilder per sekund ska visas för att man inte ska uppleva lagg? Ligger det på ca. 40 eller?

Vet inte om jag ska skaffa en 24" eller 22" till mitt Sapphire HD4870

EDIT: stavning

Lag har inget med bilder per sekund att göra. Lag har oftast med internetuppkoppling att göra, alltså inget med datorns prestanda.

Men om inte lag är ditt problem, utan istället lågt antal bilder per sekund, då hackar bilden, det har med prestandan att göra, men över 25FPS ser inte ögat mycket skillnad, med andra ord ska genomsnittet gärna ligga över minst 40 för att inte komma under 25 någon gång. Sedan kan man "känna" högre fps i många precisionsspel, alltså man siktar bättre och dylikt med högre FPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lag har inget med bilder per sekund att göra. Lag har oftast med internetuppkoppling att göra, alltså inget med datorns prestanda.

Men om inte lag är ditt problem, utan istället lågt antal bilder per sekund, då hackar bilden, det har med prestandan att göra, men över 25FPS ser inte ögat mycket skillnad, med andra ord ska genomsnittet gärna ligga över minst 40 för att inte komma under 25 någon gång. Sedan kan man "känna" högre fps i många precisionsspel, alltså man siktar bättre och dylikt med högre FPS.

Tack för ett snabbt och dessutom lärorikt svar!

Jag kommer vara förskonad från lag, den saken är säker. Sen verkar 4870 med 24" skärm inte komma under 40 i något spel (förutom crysis very high men det skiter jag i) så det får nog bli en 24" typ 2443bw.

Permalänk
Avstängd

Låter som ett bra köp. Lycka till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Intressant artikel, bra jobbat.
Jag skulle dock vilja se jämförelser i 2560x1600 också.

16*12 och 19*16 Är mycket viktigare eftersom det är de majoriteten på det här forumet spelar med.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Jag har sökt genom flera testsidor och har inte kunnat hitta något som grundar på ditt påstående om att värmenförhållande inom chassit 8800GT gentemot HD3870 eller omvända med HD4850.

Kan du då vissa någon källa som lägger grund till ditt påstående om att det finns ingen skillnad för de övriga komponenter i chassit om värmen från grafikkortet blåses in i chassit och om det blåses ut diret ur från chassit?

HD3870 hade en dual-slot kylning som blåste ut ur chassit medan 8800gt hade en väldigt dålig fläkt och det ryktas ju om att 8800gt lider av Nvidias kvalitetsproblem. Med den första revisionen hade ju folk jätteproblem. Vissa kunde ha kort som kom upp i 100-110 grader. Folk klagade dock inte lika mycket på Nvidia (som faktiskt hade bristande och ojämn kvalitet och inte bara en halvdan kylare) som de gör på ATI nu. Som Ratatosk sa, en modefluga.

Citat:

Inte helt rätt. 24 är det som brukar accepteras som hack-fri då det är det antalet fps som filmer visas i. I dagsläget utnyttjar de flesta skärmar 60hz teknik vilket innebär att skärmen kan som max visa 60 fps vare sig det står 3000 i Fraps, eller inte. Som du säger så uppfattas 24 som hack-fritt men att det inte är stor skillnad mellan 24 och 60 är ett tomt uttalande. Det som händer när du kommer upp i högre FPS vid 60+ så upplever ögat ett slags omedvetet motion blur som inte har med grafikfunktionerna i spelet att göra. Exakt samma sak händer när du ser en snabb rörelse i verkliga livet så det som händer med så höga fps är att du får en mer realistisk och mjukare rörelsevisning i spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
Tack för ett snabbt och dessutom lärorikt svar!

Jag kommer vara förskonad från lag, den saken är säker. Sen verkar 4870 med 24" skärm inte komma under 40 i något spel (förutom crysis very high men det skiter jag i) så det får nog bli en 24" typ 2443bw.

Läs ovan. Jag skulle lätt satsat på 24".

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Då blir det en 24"! Man tackar och bockar för kunskap, råd och artighet

Permalänk
Avstängd

hade varit bättre om Nvidia stannat på 8800 och väntat med 9000 serien ingen skillnad ändå ju och 9400 är ju samma skit (lika slött) som 6200/7200/7300 ATI verkar vara mer prisvärda om dom kommit ifrån värmeproblemen

Permalänk
Avstängd
Citat:

HD3870 hade en dual-slot kylning som blåste ut ur chassit medan 8800gt hade en väldigt dålig fläkt och det ryktas ju om att 8800gt lider av Nvidias kvalitetsproblem. Med den första revisionen hade ju folk jätteproblem. Vissa kunde ha kort som kom upp i 100-110 grader. Folk klagade dock inte lika mycket på Nvidia (som faktiskt hade bristande och ojämn kvalitet och inte bara en halvdan kylare) som de gör på ATI nu. Som Ratatosk sa, en modefluga.

Inte helt rätt. 24 är det som brukar accepteras som hack-fri då det är det antalet fps som filmer visas i. I dagsläget utnyttjar de flesta skärmar 60hz teknik vilket innebär att skärmen kan som max visa 60 fps vare sig det står 3000 i Fraps, eller inte. Som du säger så uppfattas 24 som hack-fritt men att det inte är stor skillnad mellan 24 och 60 är ett tomt uttalande. Det som händer när du kommer upp i högre FPS vid 60+ så upplever ögat ett slags omedvetet motion blur som inte har med grafikfunktionerna i spelet att göra. Exakt samma sak händer när du ser en snabb rörelse i verkliga livet så det som händer med så höga fps är att du får en mer realistisk och mjukare rörelsevisning i spel.

Läs ovan. Jag skulle lätt satsat på 24".

Jo visst kan det ge en känsla av bättre realism med högre framerates. Men man upplever det inte som hack, över 25FPS vilket var det jag mest fokuserade på. Därav uttrycket "över 25FPS ser inte ögat mycket skillnad". Jag sa inte att det inte gjorde visuell skillnad alls. Optimalt vore ju om det aldrig gick under 60FPS med dagens skärmar som sagt.

Som kuriosa så läste jag att vi kan uppfatta upp till 200 bilder per sekund, fast då handlar det väl snarare om 199 svarta frames och en vit, eller något annat extremt tydligt fall. Inget av relevans här.

Tack för påpekandet iaf.

Permalänk
Citat:

Jo visst kan det ge en känsla av bättre realism med högre framerates. Men man upplever det inte som hack, över 25FPS vilket var det jag mest fokuserade på. Därav uttrycket "över 25FPS ser inte ögat mycket skillnad". Jag sa inte att det inte gjorde visuell skillnad alls. Optimalt vore ju om det aldrig gick under 60FPS med dagens skärmar som sagt.

Som kuriosa så läste jag att vi kan uppfatta upp till 200 bilder per sekund, fast då handlar det väl snarare om 199 svarta frames och en vit, eller något annat extremt tydligt fall. Inget av relevans här.

Tack för påpekandet iaf.

Det skall bli intressant med Samsungs 240 Hz skärmar så kommer vi äntligen kunna förstå lite mer om hur höga framerates ögat kan uppfatta. Iofs så skall ju Sony ha 240 Hz skärmar ute på marknaden i slutet av året.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är HD4850 generlt bättre kort när den är likvärd med GTX+ i prestanda, det bevisas av majoritet av recensioner ink Swecs egna.
Teoretisk beräknings kraft överinstämmer inte alltid med det under realistiska förhållande. T ex folding som en av mest spridda GPGPU aplikation där AMD kort presterar 20-30% sämre än nVidia kort som har lika eller tom sämre teoretisk beräkningskraft.

Du som påstår att du har teknisk kompetens borde veta bättre att teoretiska siffror behöver inte betyda att de gäller i realitet.

Det är generellt något snabbare i spel idag, och kommer boostas ytterliggare av drivers. G92 är sönderoptimerad om du jämför och fick precis en liten boost själv med drivern som precis släpptes.

Flera grafikkortstillverkare skippar nVidia's referenskylare, så det finns kort utan. T.ex Gainward, Sparkle och ASUS på en modell dom har av 9800GTX+ för att dom kyler bättre än nVidia's referenskylare:

Det finns dualslot-modeller av HD4850 att köpa för samma pris som 9800GTX+, och då även OC modeller som är en del snabbare än standard:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332086

Att du ens diskuterar det är löjligt då det var högt ointressant av dig och andra fan-boys när HD3870 hade en förbannat mycket bättre kylare än 8800GT. Dessutom är det inte alla som vill ha ett grafikkort med dual-slot kylare, något som 9800GTX inte finns med, så riktigt bra att det finns alternativ, men bara när det gäller nVidia. Det enda dom har i alternativ är en helsikes massa kort med korkade namn och med samma grafikprocessor, samt brist på att använda blytenn i sina tillverkningsprocesser och få dom att hålla, vilket dom inte gör.

För att helt slå ditt 9800GTX+ och för den som klagar på ljudnivå samt vill ha god prestanda så finns ett ljudlöst 4850 1GB till samma pris som 9800GTX+:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340702

För samma peng (och som redan nämt en ljudlös modell också om man vill) får man 4850 1GB dom tar 9800GTX+ i allt.

Är det glasklart för dig nu eller?

Sen, bara för att en processor är superskalär så innebär inte det att dess potential är 100% teoretisk. Den är fullt användbar beroende på hur bra koden utnyttjar arkitekturen. RV770's 800 stream-processorer drar om nVidia i beräkningar. Senast jag kollade så låg ATI snäppet bättre än nVidia i F@H och då var det innan HD4000 serien hade kommit.

EDIT: nVidia har det inte lätt när "deras" Crysismotor går till DX10.1:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur