Arbete kring renässansen och naturvetenskap

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Arbete kring renässansen och naturvetenskap

Hejsan.

Jag har precis börjat med ett skriftligt projekt i skolan. Temat är paradigmskiften under renässansen, kort sagt. Målet är att jag ska koppla förhållningssätt som skett under ett visst paradigm till nutiden, och resonera kring konsekvenserna för dessa i nutid (och kanske jämföra).

Enligt min lilla idé hade jag tänkt att välja ett par människor eller händelser under renässansen (eller i någorlunda anknytning till perioden) som har ganska hög koppling till naturvetenskap. Genom det vill jag framställa viktiga vetenskapliga händelser som bidrog till människans insikt till exempelvis filosofi. Vad jag menar är att upptäckter som gjordes av exempelvis Kopernikus, om hur solsystemet är uppbyggt, måste ha bidragit till en sorts ifrågasättning mot människans plats i världen. Borde man inte med hjälp av kanske Isaac Newton fått nya tankar kring hur världen egentligen ser ut - och människans syfte i den? Med tanke på att dessa var mer eller mindre anomalier i religionen, borde inte nya idéer och funderingar uppkomma i filosofin?

Givetvis var det ju inte fråga om sekularisering. Specifikt inte med tanke på att protestantismen blev väldigt populärt, men just det som jag nämnt tidigare. Det är väl inte orimligt att det borde ha uppstått andra tankar?

Ifall min hypotes stämmer tänkte jag försöka koppla små diskussioner om livssynen under den perioden, till resonemang i dagens samhälle om ungefär samma sak. Och utifrån det resonera kring möjliga konsekvenser då och nu.

Just tankebanan "Vetenskap --> medvetenhet--> nya tankesätt" är väl något som präglar paradigmer och är min utgångspunkt för arbetet. Jag tänkte ersätta tankesätt med livssyner och har därför i avsikt att diskutera lite smått om ateism och religion under den senare delen, eftersom jag tycker det finns ett intressant samband.

Nu ska inte arbetet vara särskilt långt men ifall jag håller mig kortfattad borde väl idéen fungera att göra något bra på?

Vad tycker ni?

(Ursäkta ifall jag är otydlig... Hoppas ni förstår).

It's like having a baby.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Apr 2003

Låter intressant, just övergången till heliocentrism (och ännu längre) borde ju vara ett tacksamt ämne att skriva om där du både har grundarna till naturvetenskapen, kyrkan och sen ett synsätt som fått oss att gå från att vara i centrum till ett litet sandkorn i universum.