Intel G45 Express

Permalänk
Melding Plague

Intel G45 Express

Med G45 Express hoppas Intel ha skapat en styrkrets med integrerad grafik som kan konkurrera med AMD 780G/790GX och Nvidia Geforce 8200/8300. Vi har testat två moderkort från Gigabyte respektive Intel för att se om förhoppningarna infriats.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojdå...

Relativt dyra.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

fel länk till prisjakt lägsta priset är 1101kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332491

Permalänk
Hedersmedlem

Tack moloch. Fel prisjakt-id hade smugit sig in.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Intel-kortet har ingen anslutning för VGA eftersom den är integrerad i DVI-kontakten, sk. DVI-I.
Gigabyte-kortet har en DVI-D som bara stödjer digitala signaler.

Permalänk
Medlem

nä...svindyr var den. haha...500-600 kr är ett bra pris för den - inte mer.

Kan rekommendera varmt GA-73PVM-S2H (630i chipset) till er som skall bygga HTPC. Den inbyggda geforce 7100 grafikkort är mycket bra för HTPC ändamål. Dessutom har kortet bra OC möjligheter, har optical, DVI-D, VGA och HDMI! Vem i sjutton tänker spela spel på en HTPC? Det har man ett separat gaming PC för...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Gillar recensioner och så men vart är "månadens prestanda-dator" som borde publicerats för en månad sedan.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Behåller nog mitt Asus p5e-vm hdmi ett tag tll : ]

Btw, ni glömde skriva att Gigabyte GA-EG45M-DS2H Pci-e port är begränsad till 4x.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Avstängd

Sicka skitkort ifrån intel/gigabyte usch...

Permalänk
Avstängd

e8400, ja dom var ju inte direkt prisvärda, har bara bläddrat igenom, måste läsa igenom efter träningen.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Mycket skit, fattar inte hur ni kan gämnföra de två olika styrkrestsarna i program som winrar då ni kör helt olika CPUs?

Permalänk
Medlem

Nu läste jag igenom artikeln relativt snabbt första gången på jobbet, men intressant att Gigabytes kort var strömsnålt.

Hur varma blir de båda korten? Det framgick inte av artikeln?
AMD:s 780kort är bra men blir för varma och drar för mycket ström enligt min mening.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Behåller nog mitt Asus p5e-vm hdmi ett tag tll : ]

Btw, ni glömde skriva att Gigabyte GA-EG45M-DS2H Pci-e port är begränsad till 4x.

Jepp, jag har också för mig att det är så, vilket gör att det är knepigt att inte kortet sackade efter i Devil May Cry testet, när man körde med ett HD4850. Man kan ju tycka att ett HD4850 skulle behöva mer bandbredd.

Sitter i inköpstankar och hade väl som mest tänkt köra HD4670 i den burken, så nu blev valet svårare mellan GA-EG45M-DS2H och Gigabyte GA-G33-DS2R. (sitter med en E4300 som skall användas i burken)
Ett stort minus är iofs att det verkar vara svårt att överklocka EG45-moderkortet (om nu inte Swec fått ett måndagsex).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Mycket skit, fattar inte hur ni kan gämnföra de två olika styrkrestsarna i program som winrar då ni kör helt olika CPUs?

Hur menar du nu?, det är klart att det är olika processorer. Winrar påverkas mycket av minnesprestanda och en viss uppfattning om prestandaskillnaderna får man. Det är inte så stor prisskillnad mellan processorerna, även om det av naturliga skäl inte går att göra jämförelser under exakt likvärdiga förhållanden.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska man jämföra dessa med AMD 780G kan man väl inte säga att det är mycket att hurra för? Det som jag kommer att tänka på då är just priset och spelprestandan(inte för att det spelar nån direkt roll på moderkort avsedda för HTPC).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag ifrågasätter era slutsatser angående kretsens prestanda i komprimering, det är faktiskt två helt olika processorer och då core 2 quad är snabbare i de flesta enkeltrådade applikationer än motsvarande phenom så kan man inte dra slutsatsen att den är chippet i sig som är snabbare, handlar om processorns.

Spelprestanda och HD-avlastning är däremot en annan historia då det är grafikenhetens uppgift i en dator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

våga ta med p5q-em i testet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Hedersmedlem

AMD 790GX-kortet togs med eftersom det prismässigt ligger ungefär samma som G45 (priserna ändras sig dock väldigt snabbt) och det finns många som väljer mellan ett AMD-baserat kort och ett Intel-baserat kort. Att de då har olika processorer är oundvikligt och om inte annat visar skillnaden mellan de två arkitekturerna. Både AMD och Intel-processorn är Quad Core och nära varandra i hastighet (100 MHz skillnad) så därför tyckte jag att det ändå kunde vara intressant att se hur de båda presterar.

Asus p5q-em, visst. Skulle gärna testa det i framtiden. Som alltid testar vi det vi får in.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Okej, nu när det blir sommar och jag lyckats sammla ihop pengar blir det förmodligen någon av dem här.

Vet att det är supper onödig fråga men är någon av dessa moderkorten bättre än min bärbara AMILPA3553E02. Om den är bättra så köper jag en.

Bärbara graffe: ATI Mobility Radeon™ HD 3470 Hybrid X2ATI Radeon™ HD 3200

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Okej, nu när det blir sommar och jag lyckats sammla ihop pengar blir det förmodligen någon av dem här.

Vet att det är supper onödig fråga men är någon av dessa moderkorten bättre än min bärbara AMILPA3553E02. Om den är bättra så köper jag en.

Bärbara graffe: ATI Mobility Radeon™ HD 3470 Hybrid X2ATI Radeon™ HD 3200

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Oj det var inget vidare pris:((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Varför inte tweaka Media Player Classic Home Cinema och testa ett par vettiga mkv filer? Det är ju det som är intressant! Jag tror att det är många konsumenter som undrar vad dessa integrerade kort från AMD/ATI respektive Nvidia klarar av och avbelasta processorn.

Jag bryr mig inte speciellt mycket när det kommer till en skillnad på fem procentenheter då det förekommer felmarginaler som testledaren inte kan rå över!

Mycket bra att korten klarar av två digitala källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
våga ta med p5q-em i testet

Ingen större mening, är i dagsläget ett rent skitkort pga alla buggar/problem med dem tills Asus löst dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantoon
Varför inte tweaka Media Player Classic Home Cinema och testa ett par vettiga mkv filer? Det är ju det som är intressant! Jag tror att det är många konsumenter som undrar vad dessa integrerade kort från AMD/ATI respektive Nvidia klarar av och avbelasta processorn.

Jag bryr mig inte speciellt mycket när det kommer till en skillnad på fem procentenheter då det förekommer felmarginaler som testledaren inte kan rå över!

Mycket bra att korten klarar av två digitala källor.

Huvudet på spiken!

Av egen erfarenhet är processorn ganska ointressant i en HTPC idag (om syftet är att spela upp 720P/1080P). En rätt uppsatt Media Player Classic Home Cinema är klockrent tillsammans med exempelvis inbyggda kretsen HD3200. Då jobbar kärnorna hos min Athlon 5000+ i snitt 3%!!!

AMD/ATI har regerat inom detta segment ett tag och ändå haft humana priser så det är nog svårt för Intel att omvända de personer som hunnit upptäcka AMD/ATIs HTPC-moderkort.

Konkurrens är bra men konkurrenterna borde nog lägga priset lite lägre då de inte tillför så mycket mot det som redan funnits på marknaden ett tag.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

För HTPC vinner AMD stort, såvida man inte vill ha såpass bra grafik(för spel) att man väljer ett separat grafikkort. Där är det svagt på Intel-korten med bara 4x pcie.

Mitt gamla G33M-S2 klockar gladeligen upp till ~500MHz fsb(inte så konstigt, 6-fas VRM mot bara 4-fas på de nya), har 16x pcie, och ser på det hela taget bättre ut om man vill klocka eller spela med ett separat grafikkort. Det ser ut som om man snålat på komponenterna i det nya kortet.

Med tanke på det verkar de sämre än gamla G33/G35 på allt utom effektförbrukning(marginellt) och filmuppspelning. Spela går ändå inte på något av dem utan separat grafikkort, det är bara AMD som klarar den saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Oj det var inget vidare pris:((

MIn dator eller moderkortet?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Ni har missat att Intels kort saknar PATA (och floppy).

Sen skulle ni ju kunna köra filmuppspelningstesterna med timeCodec istället. Där får man fram exakt fps för uppspelningen (efter att man kört igenom hela filmen), och kollar man sen på total CPU time i taskmanager kan man räkna ut genomsnittliga CPU-användningen exakt.