Problemlösning, solceller som ska driva fläktar, max 250 gram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Problemlösning, solceller som ska driva fläktar, max 250 gram

Jag har ställts inför ett problem. Tanken är att jag ska bygga en konstruktion som består av 3 fläktar samt solceller som driver dessa fläktar. Problemet och utmaningen i detta är att fläktarna ska vara fjärrstyrda samt att hela konstruktionen ska väga under 250 gram.

Priset är oväsentligt då en teoretisk lösning även godtas. Alla råd uppskattas.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Lite mer information hade nog inte skadat, har man till exempel några prestandakrav på fläktarna och vad är det man skall kunna styra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

För trådlös fjärrstyrning, så en mikrodator plus en radiomodul.
T.ex: mikrodator Atmel AVR Mega88. Eller en mindre Atmel AVR Tiny13 (man får räkna på in och utgångar så de räcker)
Radiomodul: Dubbelriktad: LPRS ER400TRS Transceiver http://www.lprs.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=ER4...
(fungerar skitbra, jag har själv använt den)
Enkel riktad http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx... Man får skaffa en mottagare och en sändare.

Sedan relä mellan mikrodatorn och fläktarna så man får ut högre spänning, går iofs att lösa med transistor men man får en högre effektförlust över dessa. -Det är dock en bra lösning om du vill kunna höja och sänka varvtalet via fjärrstyrningen.

Mikrodatorn kan man också sätta i viloläge och bara låta den vara vaken ett litet tag för att sänka strömförbrukningen. (vad det nu hette) Likaså klocka ner den till där den drar minst ström.

*edit tillbaka*
Annars när du skrev fjärrstyrning så kan man tolka det olika, min första video var fjärrstyrd och den hade en trådbunden fjärrkontroll. Eller så kanske man vill ha riktig distansfjärrstyrning och då går det fixa med en mobil, dock blir vikten ett stort problem.
Annars säljs det nya mobiler idag för 300kr, med en sådan kan man fjärrstyra från andra sidan jordklotet, likaså låta solcellen ladda mobilbatteriet. Det finns flera lösningar på problemet.
Alla telefonsamtal slår av och på, eller endast ett specifik (löses genom att ge den en annan ringsignal) eller sms med kod, men det krävs hack i firmware = svårt. Nå vikten är ett problem här...

Så 433MHz bandet som jag pratade om är ett billigt och enkelt sätt, men räckviden är bara 100m(runt 50m i praktiken). Visst går det öka uteffekten, tror runt 10mW är standard men då blir det olagligt. (måste fixa tillstånd)

En ofta viktig grej är återkoppling, trycker man på en fjärrkontroll så vill man oftast ha en bekräftelse på att mottagaren mottog signalen. Speciellt om man inte kan se mottagarapparaten, det var därför jag gav dig ett tips på en dubbelriktad sändare. Skulle du köra med mobil så krävs det nästan firmvare ett hack. (dubbla mobiler utan modifiera firmware går också efter trix)
*edit2* Gav fel radiomodul, transceiver och transmitter är inte precis samma sak: http://en.wikipedia.org/wiki/Transceiver

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där!
Registrerad
Mar 2003

bud_bundy: Ett relä drar ju ström i draget läge också. Och är man orolig för effektförluster i transistorn kan man använda MOSFET:ar och sedan PWM:a dessa, för jag misstänker att TS vill kunna reglera hastighet på fläktarna.

Sedan beror det ju på vad man menar med fjärrstyra, men en enkel variant är ju att köra med IR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
bud_bundy: Ett relä drar ju ström i draget läge också. Och är man orolig för effektförluster i transistorn kan man använda MOSFET:ar och sedan PWM:a dessa, för jag misstänker att TS vill kunna reglera hastighet på fläktarna.

Sedan beror det ju på vad man menar med fjärrstyra, men en enkel variant är ju att köra med IR.

Angående relä så vet tusan vad jag tänkte på... Självklart drar en spole som generar ett starkt magnetism ström.
Angående IR så är det verkligen så mycket enklare? Radiomodulerna kopplar man bara in via utarten på mikrodatorn och man programmerar precis som man gör mot hyperterminalen. Dvs kan man koda mot hyperterminalen så kan man koda en RF-modul.

Men det kanske går att lösa med IR utan mikrodator på något enkelt sätt?
*edit* 1,5 sådana här ir-moduler skulle gå: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Allt som behövs är att följa beskrivningen och löda..

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Angående relä så vet tusan vad jag tänkte på... Självklart drar en spole som generar ett starkt magnetism ström.
Angående IR så är det verkligen så mycket enklare? Radiomodulerna kopplar man bara in via utarten på mikrodatorn och man programmerar precis som man gör mot hyperterminalen. Dvs kan man koda mot hyperterminalen så kan man koda en RF-modul.

Men det kanske går att lösa med IR utan mikrodator på något enkelt sätt?

kanske borde säga att konstruktionen ska kunna röra sig fritt. dvs det lär blir knepigt att upprätthålla en IR kommunikation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där!
Registrerad
Mar 2003

IR vs. RF är ju vikt kontra funktion - det beror ju lite på vad TS har för krav. IR kräver ju bara en sensor på ett fåtal gram, men om inte räckvidden/sikten räcker så är ju RF det enklaste valet. Rent mjukvarumässigt är nog RF enklare eftersom sändaren kan kopplas "direkt" mot en dator. Det kan man iofs göra med IR också, men då får man sannolikt skriva ett eget program till datorn.

Sedan beror det på om sändardelen även den ingår i de där 250g.

Det behövs bättre spec. på funktionen.

EDIT: Jaja, då är RF/bluetooth etc. ett givet val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Ja bluetooth är väldigt intressant och börjar idag bli billigare. T.ex. finns det en modul i sverige som ska vara lätt att programmera(RS232-based serial) för lite över 500kr: http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/prod.aspx?productid=24...
(Finns garanterat bättre och billigare om man letar)

Med en sådan lösning slipper man bygga en sändare utan kan använda en bluetooth-mobil. Alltså inte extremt svårt eller kostsamt, men lite väl mycket för gymnasieelever. Bara att lära sig koda javastyrd bluetooth på mobilen tar säkert sin tid. Jag antar java är bäst, iaf om man ska köra på flera olika mobiler. Men det är sånt som arbetet kan gå ut att ta reda på.

Men trådskaparen skulle kunna skriva en rapport om hur det skulle göras, inte praktisk lösa det. Då skriva om hur man programmerar en mobil. Sedan tar någon annan och fördjupar sig om hur man kodar en mikrodator, hur bluetooth fungerar o.s.v. Jag hade för mig att det var flera i gruppen annars blir det ett väldigt stort arbete att bara att skriva rapporten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ja bluetooth är väldigt intressant och börjar idag bli billigare. T.ex. finns det en modul i sverige som ska vara lätt att programmera(RS232-based serial) för lite över 500kr: http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/prod.aspx?productid=24...
(Finns garanterat bättre och billigare om man letar)

Med en sådan lösning slipper man bygga en sändare utan kan använda en bluetooth-mobil. Alltså inte extremt svårt eller kostsamt, men lite väl mycket för gymnasieelever. Bara att lära sig koda javastyrd bluetooth på mobilen tar säkert sin tid. Jag antar java är bäst, iaf om man ska köra på flera olika mobiler. Men det är sånt som arbetet kan gå ut att ta reda på.

Men trådskaparen skulle kunna skriva en rapport om hur det skulle göras, inte praktisk lösa det. Då skriva om hur man programmerar en mobil. Sedan tar någon annan och fördjupar sig om hur man kodar en mikrodator, hur bluetooth fungerar o.s.v. Jag hade för mig att det var flera i gruppen annars blir det ett väldigt stort arbete att bara att skriva rapporten.

Låter som ett mkt intressant inlägg. Ska ta upp det med mina gruppmedlemmar och försöka få igenom stora delar av ditt förslag. Har själv försökt lära mig lite java tidigare, fast det har stupat på min lathet. Kanske är dags att försöka ta tag lite i det, borde finnas mkt matnyttig info kring det i programmeringsdelen av forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Ok, ha bara klart för er att det blir väldigt tidskrävande om ni skulle försöka bygga den. Däremot kan ni bygga lite och skriva resten teoretisk, det där med att koda en applikation till mobilen behöver inte vara så svårt om man hittar någon annans arbete att utgå ifrån. Vilket man då självklart måste skriva i rapporten att man har gjort.
Annars är javakodning på mobil något som vissa javakodare hoppar på och väldigt få börjar lära sig java den vägen, såvida de nu inte innan är duktiga kodare i C eller whatever.
En bluetooth java länk:
http://today.java.net/pub/a/today/2004/07/27/bluetooth.html
*edit*
När man kodar mot bluetooth på både mobilen och mikrodatorn, så kan man egentligen strunta i hur bluetooth fungerar. Då java är gjort för att vara enkelt och mikrodatorn så sitter det en färdig modul mot som är användarvänlig (använder rs232 protokollet, som är bland de enklaste). Så bluetoothen blir inte så komplicerad som det låter, dock inget som man brukar börja med. Helst ska man ha läst någon java + mikrodatorkurs innan. Men gör man bara en rapport så behöver man inte gå lika djupt in, utan man kan visa förenklat hur det skall fungera.

*edit2*
Jag tror alltså att ni inte hinner göra en fullt fungerande apparat med mobil och allt, om ni skulle försöka med det. Däremot göra delar plus rapporten ska gå..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

All hjälp som ni har gett oss är uppskatad. För att vara mer specifik är det en form av zeppelinare vi vill bygga. Tanken är att skeppet ska vara radiostyrd och vara driven av solceller. Då helium har en lyftkraft på ca 1,1 gram per liter vill vi hitta en sådan lätt konstruktion som möjligt.

Alla förslag kring material och produkter är till hjälp. Vi har redan kommit en bit på vägen fast lite olika synvinklar på projektet uppskattas.