Hur lång ångerrätt har man? en massa strul

Permalänk

Hur lång ångerrätt har man? en massa strul

Det är så att jag har köpt en soffa för ett halvår sedan men del har varit trasig och dom har sagt att den skulle komma om en vecka i typ 5 månader.

Idag hade den kommit sa dom och dom skulle köra ut den mellan 3 och halv 6 men så klart kom dom inte. Så nu blev jag less och vill lämna tillbaka skiten.

Jag har hört att man kan ångra sitt köp innan 90dagar, men när tar dom slut?

När affären är klar alltså när dom har levererat alla delar så att dom är hela eller från den dagen man köpt soffan?

Hur fungerar detta?

Hoppas jag har lite rätt enligt lagen på min sida.

Permalänk
Medlem

Skärp dig, detta är inte Swesoffor din tölp.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Men det är ju ändå konsumenträtt...

Spelar det roll om det handlar om en dator eller en soffa?

Permalänk
Medlem

Du har ingen som helst ångerrätt, om inte företaget själva har någon sin praxis, eller om det är ett distansköp, då får du inom 14 dagar undersöka varan, och om den skulle återlämnas, ska den returneras i "väsentligt oförändrat skick"

Den har alltså gått isönder? Isåfall ska de kunna reparera varan inom skälig tid, vilket bör anses vara inom 30-45 dagar. Fem månader för något så simpelt som en soffa är INTE skälig tid, och det bör vilken konsumentombudsman som helst hålla med om. Begär att häva köpet, skulle inte det hjälpa så hör av dig till din konsumentombudsman, så lär de hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffy_lord
Men det är ju ändå konsumenträtt...

Spelar det roll om det handlar om en dator eller en soffa?

När jag kollar under forumsdelens länk står det "Datorrelaterade frågor om konsumenträtt, butiker, utlandsköp med mera."... ser inget om soffor där inte

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Gäller det MIO?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Skärp dig, detta är inte Swesoffor din tölp.

Det är inte lunar där tillmälen som detta är acceptabelt heller.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Skärp dig, detta är inte Swesoffor din tölp.

Skärp dig själv. Sånt där språk är inte ok på SweClockers.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Den har alltså varit på lagning i fem(!) månader? Det är på tok för lång tid. Ring upp konsumentombudsmannen i din kommun och fråga vad som gäller, borde inte vara omöjligt att häva köpet när det tar sån tid.
Frågan är varför du har accepterat det sålänge?
Kom du på idag att du inte ville ha soffan?
Har du ringt och frågat efter den under de 5 månaderna den var väck?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Den har alltså gått isönder? Isåfall ska de kunna reparera varan inom skälig tid, vilket bör anses vara inom 30-45 dagar.

Praxis för skälig tid är 2-3v. Efter 3v kan du börja yrka på kompensation. Jag vet inte vad du fått dina tider ifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!